Barry
Golf 3 GTI 16v -94 Ort: Västervik |
|
Per N
Golf 3 1,8-95(AAM) Ort: Växjö |
| Tis 11 jun 2013 21:14 |
|
Skojar du?
Ingen olja fungerar bra i 20000 mil.
Hoppas att du menar att mätarställningen är 20000 mil.
Är det en fin bil som förväntas rulla många år till som entusiastbil. Så skulle jag kosta på mig helsyntet.
Men om det snart är färdigkört är alla oljebyten av godo
jämfört med din gamla olja.
Rent generellt när det gäller oljor från biltema står det :
Möter följande specifikationer.
Inte uppfyller följande specifikationer.
Jag tolkar det som att oljorna inte är testade, för då skulle man veta att de uppfyller kraven.
Och har man inte testat, hur ska man då säkert veta?
Genom gedigen yrkeskunskap kan man antaga att så är fallet, men man kan också missat något.
Hoppas att du blivit klokare i din frågeställning.
När du inte får ett ja, eller nej svar.
|
|
Barry
| Ons 12 jun 2013 20:27 |
|
| Jag körde alltid castrol magnatec i min 1.8t.
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Ons 12 jun 2013 20:36 |
|
Jag har nån Mobil1 helsyntetisk olja (W502). Den som VAG häller i vid service.
Skulle inte ens komma på tanken att hälla i Biltema olja i bilen. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Barry
| Ons 12 jun 2013 20:40 |
|
Trodde vag hade castrol?
de har gått tillbax till mobil 1?
|
|
Petta
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 12 jun 2013 21:46 |
|
Går minst lika bra med en 5w-40 skillnaden jämfört med en 10w-40 är försumbar
jag kör med en 0w-40 från aral, märker skillnad på motorns gång när det är kallt ute innan motorn är varmkörd jämfört med en 5w-40,
har provat 5w-50 men då går det tungt hela tiden
http://shop.oil-center.de/index.php/de/sae/sae-0w-40/aral-supertronic- 0w-40-1-liter.html
dra den ingen olja så kör med 0w-40
rinner oljan rakt igenom tag en 50 olja tex. 5w-50 tätar rätt bra En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Barry
| Ons 12 jun 2013 22:12 |
|
| Mobil 1 Peak Life™ 5W-50 , den borde funka bra då..
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 13 jun 2013 0:47 |
|
| Barry skrev: | Trodde vag hade castrol?
de har gått tillbax till mobil 1? |
De använder bland annan Mobil, Castrol och Shell mfl. Används olika märken på olika ställen i Världen, bara de har rätt specifikationer så är de godkända.
Fanns tidigare en lista på vw.se om vilka märken de använder. Listan är borttagen eller så hittar inte jag den mer.
Men vill minnas att det var ca 20 olika märken världen över som var godkända.
Senast ändrad Tor 13 jun 2013 0:54, ändrad totalt 1 gång
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tor 13 jun 2013 0:50 |
|
| Per N skrev: | Skojar du?
Ingen olja fungerar bra i 20000 mil.
Hoppas att du menar att mätarställningen är 20000 mil.
Är det en fin bil som förväntas rulla många år till som entusiastbil. Så skulle jag kosta på mig helsyntet.
Men om det snart är färdigkört är alla oljebyten av godo
jämfört med din gamla olja.
Rent generellt när det gäller oljor från biltema står det :
Möter följande specifikationer.
Inte uppfyller följande specifikationer.
Jag tolkar det som att oljorna inte är testade, för då skulle man veta att de uppfyller kraven.
Och har man inte testat, hur ska man då säkert veta?
Genom gedigen yrkeskunskap kan man antaga att så är fallet, men man kan också missat något.
Hoppas att du blivit klokare i din frågeställning.
När du inte får ett ja, eller nej svar. |
Biltemas oljor uppfyller specifikationerna så de går alldeles utmärkt att använda.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tor 13 jun 2013 0:56 |
|
| Petta skrev: | Jag har nån Mobil1 helsyntetisk olja (W502). Den som VAG häller i vid service.
Skulle inte ens komma på tanken att hälla i Biltema olja i bilen. |
Nej, vill du betala dubbla priset för ett annat märke med samma specifikationer så.
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Fre 14 jun 2013 0:05 |
|
Eftersom min bil pissar ut olja när jag gasar på (oljeläckage) så har jag valt o köra med 10w40 delsyntet från biltema. Hällde dock i castrol magnatec 10w40 innan bilen började användas.
Vad jag har hört från P.Hagel så ska man inte köra med Helsyntet på de gamla motorer. Han sa antingen mineral eller delsyntet. Han sa också att olika oljor används beroende på hur mkt bilen gått. Hade bilen gått över 20.000mil så brukade de använda 10w40 olja, lite tjockare för att slippa höra ventil tickande. Annars 5w40.
Tycker nån ska komma med rimligt svar som jobbar på vag :p typiskt eviga diskussioner när det kommer till olja A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Fre 14 jun 2013 1:30 |
|
Lidl brukar sälja en 5w-40 olja på vårkanten deras egna märke W5 för 40:-/l ,ska vara samma som pennasol superpace 5w-40 och motorgold supertec 5w-40
denna är en ganska tjock olja, och borde täta ganska bra
bättre än många 10w-40 oljor
om inte detta hjälper så är det en 5w-50 som gäller
tex:
http://www.motor-oel-guenstig.de/Motoroel-PKW-Transporter/5W-50/Pennas ol-5W-50-Super-Pace-Sport-fuer-Porsche-MB-229-3-usw-::138.html
tjock som sirap med en cst på >19 vid 100C+
man bör studera datablad tex. Kinematisk viskositet cst vid 40C+ och 100C+ där den nämda 5w-40 har en cst på 15 vid 100C+ en 50 olja har cst på >15,5 vid 100C+
0w-40 från aral har en cst på <13 vid 100C+
sweeper: hur mycket olja pissar eran bil på tex. 100mil ?
med nuvarande 10w-40 En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Sweeper
| Fre 14 jun 2013 12:07 |
|
| a128 skrev: |
sweeper: hur mycket olja pissar eran bil på tex. 100mil ?
med nuvarande 10w-40 |
Det är så att jag har oljeläckage i oljetråget ska plocka isär hela motorn när jag ställer av bilen ändå. Om jag kör normalt o inte på hög varv så är det väldigt låg förbrukning. Kör dock inte mkt med bilen, BR är den längsta sträckan jag kör på ett år, sen är det små sträckor på 60-80km. Kan säga att jag inte behövt fylla på olja sen jag ställde på bilen 1a april tills jag skulle köra bilen på banan (ville ha högre nivå pga hårdkörning). Sen fick jag fylla på igen då det pissade ut såklart A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
Petta
| Fre 14 jun 2013 13:40 |
|
| candyweiss skrev: | | Biltemas oljor uppfyller specifikationerna så de går alldeles utmärkt att använda. |
| candyweiss skrev: | | Nej, vill du betala dubbla priset för ett annat märke med samma specifikationer så. |
Beror ju lite på hur pass bra insikt man har i Biltema
Biltemas oljor kommer med container från USA. Den oljan som inte uppfyller kraven på den europeiska marknaden säljs billigt till tex Biltema. Förr hade de Statoil olja, inte nu längre. De rekommenderar även byte av olja var 750 mil med deras olja, varför?
Vil man vara dumsnål så javisst, men du måste byta olja 2 gånger inom loppet av en gång med märkesolja, så blir de billigare egentligen? I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 14 jun 2013 13:54 |
|
| Petta skrev: | Beror ju lite på hur pass bra insikt man har i Biltema
Biltemas oljor kommer med container från USA. Den oljan som inte uppfyller kraven på den europeiska marknaden säljs billigt till tex Biltema. Förr hade de Statoil olja, inte nu längre. De rekommenderar även byte av olja var 750 mil med deras olja, varför?
Vil man vara dumsnål så javisst, men du måste byta olja 2 gånger inom loppet av en gång med märkesolja, så blir de billigare egentligen? |
Nu går vi helt offtopic, men var står det att man ska byta olja oftare med Biltemas motorolja?
Denna olja har exakt samma specifikationer som VAG kräver i min bil. Castol har sin olja som kostar 240:-,
med exakt samma spec. Biltema har kanske även några skitoljor som kräver tätare byte?
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisyntetis k/Helsyntetisk-motorolja-5W30-Longlife-36925/
Kan du hitta något om 750 eller 1500 mil i detta fallet? Eller det står kanske någon annanstans?
|
|
Petta
| Fre 14 jun 2013 14:34 |
|
De stod i en katalog från förra året. Men vad kul att du är nöjd I våras var de stora rubriker om köttfärs som innehöll häst fast de stod att de var nötfärs. Fortsätt lita blint på innehållsförteckning på saker som är omärkta med ursprung. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Barry
|
Barry
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
MiWi
| Fre 14 jun 2013 18:42 |
|
Kör man enbart sommartid med bilen skulle jag hellre se att man använder en tjockare olja, fungerar bättre om man använder bilen lite hårdare.
15/50W är en bra sommarolja som fungerar ner till -10 utan hinder men som även smörjer när temperaturen går upp. 5/30W-oljor blir som rinnande vatten då man bygger lite motortemp och bilen tappar oljetryck.
|
|
Petta
| Fre 14 jun 2013 19:30 |
|
Förvisso. Jag resonerar iallafall så att med en märkes etikett känner jag större trygghet i vad jag häller i bilen än med en "no name" etikett. Biltema i sej har väl inte direkt nåt rykte om sej att leverera kvalité?
Men de är ju inget ställningstagande man behöver göra. Vill man köpa Biltema olja så får man göra de. Jag väljer att rata Biltema helt då dom gång på gång visat svikande kvalité i precis allt. Till och med kulspetspennorna som slutar funka efter 1 månad pga av att de torkat ihop I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Sweeper
| Fre 14 jun 2013 22:51 |
|
Köpte vakuumslang från biltema o bytte på golfen 3år sen. Efter en månad när jag böjde på dem så såg man att de fick små sprickor. Inga mer gummidelar från biltema för min del :p A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Sön 16 jun 2013 16:43 |
|
Varför inte köpa olja på swedol
tex: MOTOROLJA Q8 FORMULA ADVANCED SAE 10W-40 20L 788:-
|
|
darkien
| Sön 16 jun 2013 17:16 |
|
Ja kör swedols egna helsyntet i min nuvarande kärra o funkar utmärkt tidigare kört biltemaolja i de flesta av mina bilar o de har funkat utmärkt de med byter olja mellan 1000-1500 mil
är percis samma olja som dyrare märken skillnaden är att swedol o biltema köper direkt utan mellanhänder dom dyrare märkena e dyrare pga de går via mellanhänder tappas upp i egna märkets utformade dunkar o säljes för enorma överpriser...... Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
Petta
| Sön 16 jun 2013 17:27 |
|
De jag inte förstår är. Biltema har bristande kvalité i precis allt, hur kommer sej då att just oljan håller toppklass? Ja kan ju tappa min spillolja i en dunk, sätta dit kvalifikationer? I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Barry
| Sön 16 jun 2013 17:40 |
|
| Blev mobil 1 super 2000 x1 olja
|
|
darkien
| Sön 16 jun 2013 17:42 |
|
Skillnaden är att resterande produkter är enkla att piratkopiera olja är inte riktigt samma då de kommer från samma raffinaderier som den så kallade märkesoljan om man förenklar de hela lite
men för att ta de ur en annan synvinkel kan du tänka dej att köra på tex okq8:s olja eller statoils olja? de är ju märkesoljor Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
Petta
| Sön 16 jun 2013 17:56 |
|
| darkien skrev: |
men för att ta de ur en annan synvinkel kan du tänka dej att köra på tex okq8:s olja eller statoils olja? de är ju märkesoljor |
Nope eller, om jag var en vanlig bilist som inte brydde mej nämnvärt. Hällde stormarknads olja i gamla Goffe 2an. Men de känns som 16 ventilaren har andra krav, har ingen direkt lust å chansa för å va dumsnål å tjäna några kronor. De blir ju faktiskt inte så mycke dyrare med tex Castrol helsyntet olja från mekonomen. Biltema ligger 5 mil enkel (motorväg) I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
darkien
|