Forum - Golf 6 (09-13) - Glapp i växellåda?

enkommasex
Golf 6 1.6TDI -12 Ort: Alingsås
Tor 13 jun 2013 9:11 Svara med citat
Jag ska försöka förklara problemet så gott de går.
Känslan är som om det vore något glapp eller för stora mellanrum mellan kuggarna på ett kugghjul, typ Confused .

När jag motorbromsar och sedan ger lite lätt gas så får jag ett litet dunk, som i vissa fall tom känns i ratten.
Det är inget jättedunk och man märker det inte om vägen är ojämn.

Men ligger jag på en rak och fin slät asfaltsväg, det kör ut en bil i omkörningsfilen framför mig och jag måste motorbromsa lite för att anpassa mig till hans fart, när jag sen ger lite gas för att hålla den farten, eller startar farthållarn så får jag ett litet dunk.

även varje gång jag ska minska farten för tex ny hastinghet och jag håller ner "minska farten"-knappen på farthållarn och sedan släpper den och motorn går från deacc till acc så får jag dunket.

När jag kör in i en rondell, håller 3an och har motorbroms för att sedan gasa lite när man kommit igenom halva rondellen, dunk.

Manuell 5växlad 1.6TDI 105HP
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 13 jun 2013 9:38 Svara med citat
Rent sporadiskt skulle det kunna vara dubbelmassesvänghjulet om sådant finns på motorn

är det garanti på bilen så är det bara in och få utbytt

vanligt på diesel

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 13 jun 2013 9:46 Svara med citat
Förmodligen är det "glappet" i drivknutarna som du känner, alltså kraftöverföringen mellan växellådan och drivhjulen.
enkommasex
Golf 6 1.6TDI -12 Ort: Alingsås
Tor 13 jun 2013 9:51 Svara med citat
candyweiss skrev:
Förmodligen är det "glappet" i drivknutarna som du känner, alltså kraftöverföringen mellan växellådan och drivhjulen.

Har också funderat på detta, men detta felet har varit på bilen sen den var ny. och nu har den bara gått 900mil.

Det är garanti kvar på bilen, kan dom fixa detta? för jag hoppas inte det är ett sådant fel man måste leva med, för jag håller på bli riktigt förbannad på detta dunkande.

När jag hade inne bilen för ett tag sedan så fick jag en EXAKT likadan som lånebil, och detta felet fanns inte på den.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 13 jun 2013 10:38 Svara med citat
enkommasex skrev:
Har också funderat på detta, men detta felet har varit på bilen sen den var ny. och nu har den bara gått 900mil.

Det är garanti kvar på bilen, kan dom fixa detta? för jag hoppas inte det är ett sådant fel man måste leva med, för jag håller på bli riktigt förbannad på detta dunkande.

När jag hade inne bilen för ett tag sedan så fick jag en EXAKT likadan som lånebil, och detta felet fanns inte på den.

Acceptera inte det utan begär att en Mekaniker eller Verkstadschefen åker med dig en runda för att visa exakt vad som händer. Säg också att du kört andra likadana Golfar utan detta symtom.

Glöm inte att detta måste göras innan garantitiden går ut, helst så snabbt som möjligt för det kan vara långa väntetider nu under sommaren.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Fre 14 jun 2013 5:37 Svara med citat
enkommasex skrev:

Att du bara kört 900 mil är ingen garanti för att det inte är fel på grejorna. Var inne förra veckan och bytande ett bakhjulslager efter ca 800mil, där meckaren kommenterade det hela med att "det hade inte hållt veckan ut", då lagret blev 2 delar vid byte.