Har en Golf BMT 2012:a. Köpte den i Maj och är jättenöjd med den förutom en sak. Har vi två tillfällen på kort tid nu fått in sten som lägger sig någonstans vid bromsskivan. Båda gånger har det varit vänster fram och det gnisslar nå fruktansvärt.
Låter mest när man åker sakta. Men sen efter ett tag så släpper den och det slutar helt. Var ett par veckor mellan dessa tillfällen. Nu sista vändan jag åkte så släppte den till slut.
Det hjälper inte att bromsa, backa eller något annat utan det är bara att köra tills det lossnar eller att ta av hjulet helt enkelt. Men är inte ens säker på att man kommer åt att ta bort det ändå.
Fälgen och bromsskivan blir varma som fan.
Hade en Passat 04:a innan Golfen och det hände mig någon gång på den med under mina 2 år jag ägde den.
Fick höra nu när jag skulle lämna in bilen på Ditec och stenen precis hade satt sig att det tydligen var någon dum konstruktion på både Golf och Passat som gjorde att detta var vanligt.
Är det fler som råkat ut för detta ovanligt mycket?
Ja, på ena bakhjulet. Det var bara att hissa upp bilen på garagedomkraften och röra på bromskölden samtidigt som jag petade på den med en längre tunn skruvmejsel. Gjort på 5 minuter. Tar mycket längre tid att köra till verkstaden. Det förde rejält med liv i bilen !
Jag kör ju ogärna på grusvägar därför händer det inte så ofta.
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Jag har några hundra meter grusväg som jag inte kan undvika (fritidshuset). Alltsomoftast hamnar en sten eller två innanför vänster främre bromssköld. Jag biter ihop en stund så länge den ligger kvar vilket inte brukar vara så länge.
Borde vara ett känt problem för VW tycker man men tydlgen finns det kvar hos yngre bilar än min.
Stenjäveln gav sig inte utan det blev att hissa upp bilen och plocka bort hjulet, lossa på bromsoket och dra ut det en bit och i bromsoket nertill på insidan eller hur man ska förklara det, var det som en lite "hylla" där en sten hade lagt sig, alltså inte mellan bromsskivan och skölden utan inne i bromsoket.
Får se om detta uppkommer igen men jag läste i den andra tråden som du länkade till att det var jäkligt vanligt men inte enligt VW verkstäderna, som vanligt då.