Forum - Golf 3 (92-99) - Obefintlig handbroms

HåkanH
Golf 3 variant -98 Ort: Håbo
Tor 27 jun 2013 13:05 Svara med citat
Har en golf III -98 med trumbromsar bak. Handbromsen har krånglat länge och jag får inte ordning på den. Jag har bytt i stor sett allt: Bromsbackar, bromstrummor, hjullager, vajrar, renoverat hjulcylindern och gjort rent alla delar inkl självjusteringen och smort med kopparpasta. Inget fett/olja på beläggen. Allt ser perfekt ut, men jag utesluter inte att något har blivit fel i alla fall. Vajrarna är spända inne i bilen så långt det går. Bromsarna tar bra, men handbromsarna i stort sett ingenting. När jag rullar lite lätt och drar åt händer ingenting. Jag är nu helt utan idéer på vad som kan vara fel. Nu är det ombesiktning om några dar och jag börjar bli desperat. Vad kan det vara för fel? Har jag missat något?

Tacksam för alla tips.
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 27 jun 2013 18:25 Svara med citat
Lossa på justeringen på vajrarna så mycke det går ta en mejsel o peta upp självjusteringen sså den e i "släppt läget genom ett av bulthålen trampa nu på fot bromsen ett par ggr sen gänga in justeringen vid handbromsspaken så långt du kan med bara fingarana (lika mycke på båda vaajrarna) ryck i handbromsen ett par ggr justera nu så pass du inte har ett glapp i spaken o testa om den nu låser hjulen med handbromsen

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
HåkanH
Tor 27 jun 2013 20:45 Svara med citat
Tack för tipset. Jag har dock mekat lite till efter ett annat tips och nu funkar det. Jag gjorde nästan tvärt om, nämligen körde ner kilen i botten, lirkade på trumman och spände sen vajrarna. Få se om det står sig. Annars testar jag ditt tips,
darkien
Tor 27 jun 2013 20:59 Svara med citat
Kilen justeras via de du trampar på fotbromsen o anpassar sig efter bromstrumman så i princip e de samma sak som du gjort fast du gjorde en liten förenklad variant meningen med ovan procedur e att få backarna jämt efter trumman så dom ska slitar så ljämt som möjligt men ditt funkar förmodligen lika bra Wink

HåkanH
Fre 28 jun 2013 21:42 Svara med citat
OK. Och bilen gick igenom besiktningen!
darkien
Fre 28 jun 2013 21:52 Svara med citat
Härligt o höra