Forum - Golf 6 (09-13) - Multifuel

lulle64
Golf 6 1,6 -10 Ort: Malå
Mån 03 jun 2013 9:37 Svara med citat
Någon som har erfarehet av 1,6 Mulifuel motorn??
Bo_H
Golf 6 1.6 -10 Ort: Svalöv
Ons 05 jun 2013 13:19 Svara med citat
På vilket sätt?
kungmackan
Typ 1 1303 S -73 Ort: Hofors
Lör 08 jun 2013 5:10 Svara med citat
Vi har en sådan i familjen som min fru använder för att åka till jobbet med. Funkar bra. Drar med hennes körning ca 0,85 på etanol som vi alltid tankar. Går billigt! Lite surrig i motorvägsfart pga utväxling, 5 växlad manuell.

Totalt sett är vi nöjda med bilen och kan rekommendera multifuel framför valfri diesel. Bilen är lite slö men det beror på vad man jämför med. Har 231 hk i den andra bilen och då är inte 102 hk så mkt att komma med.

/Marcus
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 08 jun 2013 13:11 Svara med citat
lulle64 skrev:
Någon som har erfarehet av 1,6 Mulifuel motorn??

Svårsåld. Finns många hos handlarna. Läge för rejäl prutning.
lars_tech
Golf 6 Multifuel Ort: Umeå
Lör 22 jun 2013 23:53 Svara med citat
Det är nog den smartaste golfen du kan köpa!

1. gammal pålitlig motorkonstruktion
2. Kamrem. du slipper kamkedjehelvetet med Tsi
3. Du slipper DSG-eländet.
4. Service var 1500mil = Bra för hela motorn!
5. Du slipper sponsra oljeprinsarna om du inte vill det.
6. Min har de senaste 500milen dragit 0.65 blandad körning bensin.
7. Miljöbil, Du slipper skatten de första fem åren, sedan ändå billig skatt.

Nackdelar:

1. Kommer du från en starkare bil kan den upplevas som slö, men det går sakta över.
2. Surrig, men håller du dig under 110 km/h är det ingen stor skillnad mot en större bil trots allt.
candyweiss
Sön 23 jun 2013 2:05 Svara med citat
lars_tech skrev:
Det är nog den smartaste golfen du kan köpa!

1. gammal pålitlig motorkonstruktion
2. Kamrem. du slipper kamkedjehelvetet med Tsi
3. Du slipper DSG-eländet.
4. Service var 1500mil = Bra för hela motorn!
6. Min har de senaste 500milen dragit 0.65 blandad körning bensin.
7. Miljöbil, Du slipper skatten de första fem åren, sedan ändå billig skatt.

Nackdelar:

1. Kommer du från en starkare bil kan den upplevas som slö, men det går sakta över.
2. Surrig, men håller du dig under 110 km/h är det ingen stor skillnad mot en större bil trots allt.

2. Var bara de första som hade detta problem om de inte servades i tid.
3. Om man vill ha DSG så är det kört.
4. Vad har det med multifuel att göra? Kan man inte serva alla bilar när man vill?

Fördel: Lågt pris pga svårsåld. Prutläge.
Nackdel: Svårsåld den dagen du ska sälja.
Det är bara att kolla hos handlarna, finns mängder begagnade multifuel till salu.
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Sön 23 jun 2013 8:11 Svara med citat
Har kört multifuelen några gånger och tycker nog det är VWs tråkigaste motor, känns så himla seg.

Tror inte heller du gör någon vinst i att köra på etanol mot om du skulle köpa en Tdi 105 t.ex.

Men fördelen är ju att de är billiga i inköp eftersom ingen vill ha dem Wink
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 23 jun 2013 8:38 Svara med citat
VW TSi/Fsi motorrer är ganska spritvänliga upp till 100% E85 med tänd motorindikator, prova själv ni som har en sådan motorn

Skål på er allesammans såhär runt midsommar

Laughing

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
candyweiss
Sön 23 jun 2013 11:54 Svara med citat
a128 skrev:
VW TSi/Fsi motorrer är ganska spritvänliga upp till 100% E85 med tänd motorindikator, prova själv ni som har en sådan motorn

Laughing

Vet att du testat mycket med E85 och olika blandningar. Vad säger du nu, är det värt besväret?

Tex omständigt vid tankning, tappad motoreffekt, svårstartad vid kyla.
a128
Sön 23 jun 2013 14:06 Svara med citat
Om man har mer än 80% E85 börjar det bli knepigt att starta den kall, detta avhjälpes 1,5-2 timmar med motorvärmaren inkopplad, effekten är densamm

men E85 för en hundring strax före helgen resten bensin och sedan ropa skål biljävel så det ekar över bygden är inte helt fel

Very Happy

candyweiss
Sön 23 jun 2013 14:30 Svara med citat
a128 skrev:
Om man har mer än 80% E85 börjar det bli knepigt att starta den kall, detta avhjälpes 1,5-2 timmar med motorvärmaren inkopplad, effekten är densamma

Kollade på dina tabeller om förbrukningen, men är det lönt eller det är bara en kul grej?
a128
Sön 23 jun 2013 14:38 Svara med citat
Mest en kul grej men många bilar ökar inte i förbrukningen om man kör upp till ca E20-25 blandning (all bensin i brasillien har ca 22% inblandat), den kan tom . minska med någon%, alltså ökad % ger mindre % upp till en viss nivå

men den Tsi140 jag nyss sålde lönade sig inte låginblandning direkt men den 122:a jag har nu har jag ej ännu testat, men den ska åsså får smaka på spriten var det lider

låginblaning ger positiva effefeketr i form av lägre förbränningstempratur därmed länge livslängd på såväl turboshit som misse

Dancing

candyweiss
Sön 23 jun 2013 14:48 Svara med citat
a128 skrev:
Mest en kul grej men många bilar ökar inte i förbrukningen om man kör upp till ca E20-25 blandning (all bensin i brasillien har ca 22% inblandat), den kan tom . minska med någon%, alltså ökad % ger mindre % upp till en viss nivå

men den Tsi140 jag nyss sålde lönade sig inte låginblandning direkt men den 122:a jag har nu har jag ej ännu testat, men den ska åsså får smaka på spriten var det lider

låginblaning ger positiva effefeketr i form av lägre förbränningstempratur därmed länge livslängd på såväl turboshit som misse

Dancing

Får väl testa att hälla i några helrör Explorer då Laughing
lars_tech
Mån 24 jun 2013 23:00 Svara med citat
a128 skrev:

Laughing

Skål.
lars_tech
Mån 24 jun 2013 23:03 Svara med citat
nollåtta skrev:
Har kört multifuelen några gånger och tycker nog det är VWs tråkigaste motor, känns så himla seg.

Tror inte heller du gör någon vinst i att köra på etanol mot om du skulle köpa en Tdi 105 t.ex.

Men fördelen är ju att de är billiga i inköp eftersom ingen vill ha dem Wink

......DU får gå ut offentligt och T R O vad du vill. .....Jag m ä t a r!

Då skall du få höra på verkligheten. Jag t r o r ingenting -Jag m ä t a r!
Att mäta är att v e t a!

Har under de senaste två dagarna kört en sträcka om 100 mil -PÅ ETANOL, Landsvägstempo längs E4 (90-130km/h) Jag har kört ekonomiskt på så vis att jag rullat i långa utförsbackar med en lägstafart om 90km/h.
MIN UPPMÄTTA VERKLIGA FÖRBRUKNING: 0.78L/Mil ! (7.35:- milen i bränslekostnad)
Inte nog med det! Bränslepengarna ger SVENSKA JOBB! -Det gör inte diesel! Bara en sån sak!
Dessutom blir man oberoende med en multifuel i händelse av krig eller oljekris
candyweiss
Tis 25 jun 2013 0:22 Svara med citat
lars_tech skrev:

Att mäta är att v e t a!

Har under de senaste två dagarna kört en sträcka om 100 mil -PÅ ETANOL, Landsvägstempo längs E4 (90-130km/h) Jag har kört ekonomiskt på så vis att jag rullat i långa utförsbackar med en lägstafart om 90km/h.
Inte nog med det! Bränslepengarna ger SVENSKA JOBB! -Det gör inte diesel! Bara en sån sak!

Bränslekostnaden blir garanterat lägre med en 105 TDI, men det du tjänar mycket på är ju inköpspriset på en Multifuel. Sedan vet ju ingen vad en diesel respektive en multifuel är värd den dagen de ska säljas.

Edit: Offtopic, det heter väl MÄTER Confused
lars_tech
Tis 25 jun 2013 10:09 Svara med citat
candyweiss skrev:
Bränslekostnaden blir garanterat lägre med en 105 TDI, men det du tjänar mycket på är ju inköpspriset på en Multifuel. Sedan vet ju ingen vad en diesel respektive en multifuel är värd den dagen de ska säljas.

Edit: Offtopic, det heter väl MÄTER Confused

,,,,Ja, hörru, vad det "heter" - det skiter jag i! -Jag bryr mig om mätfakta.
En 105 TDI går snålare i stadstrafik! Det är inget snack. Men pendlar det minsta man är multifuelen svårslagen inte minst med tanke på inköpspriset.

Sedan förresten: Man får A L L T I D dåligt betalt i andra hand fär en bil, så är det! Den som vill ha "Bra andrahandsvärde" bör köpa sig en guldtacka istället.
"Svårsåld" Det är väl ändå SNACK!!! .....Det är A L L A bilar, och det vet alla. -Byt in din bil och slipp tjafsa, det gör jag! Alla ver vilka jubelidioter som finns på annonssiterna!
Det överlägsna med multifuelen är även att man är oberoende av Saudiarabien och kan jag skapa ett svenskt jobb för de där öringarna i mellanskillnad mot TDIns snålare stadskörning gör åtminstone JAG det, med glädje.
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Tis 25 jun 2013 12:08 Svara med citat
lars_tech skrev:

Handla på Statoil/JET.
Absolut inte Preem som är ägt av en Saudie. Nä usch så lite av mina pengar som möjligt ska gå till dessa åsnor. Längtar tills den dagen oljan sinar för dom. Wink
lars_tech
Lör 29 jun 2013 2:03 Svara med citat
UPPDATERING!

Min semester, Nu har jag kört 860mil på semestern, Och jag måste rapportera om att stolarna i golfen klämmer ihop mina skulderblad för mycket, får ont som satan i övre ryggen, det är som om stolarna är gjorda för späda damer, tyvärr.
Aundins sportstolar var bredare upptill!
Bränslerapport: Pressat den i 200mil 110-170kmh men förbrukningen i bensin har ALDRIG överstigit 0.65.

Detta är en "Shoppingbil" med ambitioner är min slutsats!
lars_tech
Lör 29 jun 2013 2:06 Svara med citat
....fots

Jag k o m m m e r att byta till en Mercedes E500, Nästa bil.
Golfen är en snål bil men saknar för många parametrar för mig.
lars_tech
Lör 29 jun 2013 2:08 Svara med citat
Det är synd som fan att man byggt in för många "Damfrisörske-Egenskaper" i den.
candyweiss
Lör 29 jun 2013 8:14 Svara med citat
lars_tech skrev:
Det är synd som fan att man byggt in för många "Damfrisörske-Egenskaper" i den.

Som tur är så är vi alla olika och tycker olika bra om "egenskaperna".

OffTopic: Det går att "Ändra" ett inlägg om du inte visste det, för du har 3 inlägg inom 5 minuter.
nollåtta
Lör 29 jun 2013 18:08 Svara med citat
lars_tech skrev:

Att mäta är att v e t a!

Men vilken tur att det finns sådana som dig som "mätar" så himla bra då!

Och nu har ju du precis bevisat att som jag skrev så tjänar du inget på att köra på etanol kontra om du skulle köra en diesel, bara inköpspriset som är lägre vilket jag även skrev.

Men det roligaste av allt är ju ändå att du verkar tro att all etanol kommer ifrån Sverige, hört talas om Brasilien t.ex?
Även dieseln och bensinen ger många svenska jobb då råoljan raffineras i bla. Lysekil och Nynäshamn.

Och att köpa en etanolbil med argumentet att det skulle bli krig känns lite långsökt...
lars_tech
Tis 02 jul 2013 13:34 Svara med citat
Du skrev ju att: "Jag t r o r"!

Vem vill ägna tid åt att läsa sådant? -Vad ger det?

Den etanol JAG kör på kommer i från ö-vik!
Det är inte långsökt med krigsrisk för Sverige! -Vårt land saknar försvar.
Bensin o etanol ger dessutom en behagligare gång och motorljud -Vem vill ha en motor som låter som man skakar en kaffeburk i plåt halvfull med skruvar o muttrar och har gasrespons som en gummibandsmotor!? -Inte jag i allafall.
candyweiss
Tis 02 jul 2013 14:38 Svara med citat
lars_tech skrev:

Bensin o etanol ger dessutom en behagligare gång och motorljud -Vem vill ha en motor som låter som man skakar en kaffeburk i plåt halvfull med skruvar o muttrar och har gasrespons som en gummibandsmotor!? -Inte jag i allafall.

Jag TROR att en Mercedes E500 blir helt perfekt till dig, det är ju dessutom ingen DAMFRISÖRSKEBIL.
candyweiss
Tis 02 jul 2013 14:43 Svara med citat
lars_tech skrev:

Prova "Citera"-knappen, då vet man vem du svarar.
nollåtta
Tis 02 jul 2013 19:37 Svara med citat
[quote="lars_tech"Vem vill ha en motor som låter som man skakar en kaffeburk i plåt halvfull med skruvar o muttrar och har gasrespons som en gummibandsmotor!? -Inte jag i allafall.[/quote]

När man talar om att tro...

Finner det dessutom roligt att du köper en en MB E500 som går på bensin när du sitter här och talar om hur bra det är att köra på etanol, vi får väl hoppas att det inte blir krig...

Lycka till!
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Tis 02 jul 2013 19:54 Svara med citat
Det är lunch killar, Sverige ska kanske gå med i NATO. Vår framtida petroliumförsörjning är därmed garanterad, i händelse av väpnad konflikt.
nollåtta
Ons 03 jul 2013 8:51 Svara med citat
fastson skrev:
Det är lunch killar, Sverige ska kanske gå med i NATO. Vår framtida petroliumförsörjning är därmed garanterad, i händelse av väpnad konflikt.

Härligt!