Hallon
Ingen VW Ort: Växjö |
| Tis 02 jul 2013 15:36 |
|
Jag har idag en Peugeot 406 2,2 Coupé -03 som jag kommer göra mig av med och just nu lutar det väldigt mycket åt att ersättaren blir en Golf!
Jag kan inte mycket om bilar och har därför svårt att bedöma vilken motor som skulle passa mig.
- I min Peugeot har jag 158 hk och visst vill jag dra ner på bränsleförbrukningen men det skulle kännas tråkigt om bilen kändes allt för seg. Jag körde en Polo 2010 med 85 hk härom dagen och den kändes lite för klen..
- Jag kör ca 1000 mil om året - kanske 1500. Ganska många korta sträckor men även en del långturer.
Priset spelar också stor roll givetvis. Kollar man på blocket så verkar man kunna få en 2009-2010 som inte gått allt för långt för ca 90-100.000 (?). Den bör heller inte var apdyr att försäkra, serva osv så det är ingen rallybil jag letar efter.
Jag tror att det är halvkombin jag kommer köpa, men hittar jag en bra helkombi så kan det också vara ett alternativ (har två barn).
Diesel? Bensin? Multifuel?
Är det något speciellt jag skall akta mig för? Skummade igenom någon annan tråd där det avråddes från DSG. Jag vet inte ens vad det är
Jag kan inte mycket om bilar, men jag tycker det är roligt att köra! Så körupplevelsen har betydelse - jag ser det inte bara som ett transportmedel - men samtidigt försöker jag kompromissa och vara ekonomisk.. :-/
Tacksam för all hjälp jag kan få!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 02 jul 2013 16:09 |
|
TSi122 om du är ekonomisk
Tsi160 om du vill har ordentligt med drag, snalik bränsleekonomi men troligen dyrare försäkring, finns bara med sportschassie= lite sämre framkomlighet i hög snö En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 02 jul 2013 16:14 |
|
| Hallon skrev: | Jag har idag en Peugeot 406 2,2 Coupé -03 som jag kommer göra mig av med och just nu lutar det väldigt mycket åt att ersättaren blir en Golf!
Jag kan inte mycket om bilar och har därför svårt att bedöma vilken motor som skulle passa mig.
- I min Peugeot har jag 158 hk och visst vill jag dra ner på bränsleförbrukningen men det skulle kännas tråkigt om bilen kändes allt för seg. Jag körde en Polo 2010 med 85 hk härom dagen och den kändes lite för klen..
- Jag kör ca 1000 mil om året - kanske 1500. Ganska många korta sträckor men även en del långturer.
Priset spelar också stor roll givetvis. Kollar man på blocket så verkar man kunna få en 2009-2010 som inte gått allt för långt för ca 90-100.000 (?). Den bör heller inte var apdyr att försäkra, serva osv så det är ingen rallybil jag letar efter.
Jag tror att det är halvkombin jag kommer köpa, men hittar jag en bra helkombi så kan det också vara ett alternativ (har två barn).
Diesel? Bensin? Multifuel?
Är det något speciellt jag skall akta mig för? Skummade igenom någon annan tråd där det avråddes från DSG. Jag vet inte ens vad det är
Jag kan inte mycket om bilar, men jag tycker det är roligt att köra! Så körupplevelsen har betydelse - jag ser det inte bara som ett transportmedel - men samtidigt försöker jag kompromissa och vara ekonomisk.. :-/
Tacksam för all hjälp jag kan få! |
Tror du blir nöjd med vilken motor som. Diesel ska du inte välja om du småkör, du ska hels upp i minst 2 - 3 mil åt gången. Multifuel tror jag att du tycker är lite slö och tråkig, fördel med Multifuel är inköpspris, men svårsåld när du ska göra av med den (i dagens läge).
DSG är en nyare avancerad automatväxellåda, går oftast billigare än en manuell låda, växlar dessutom snabbare än vad man gör själv.
|
|
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm |
| Tis 02 jul 2013 19:43 |
|
| Som ovan, TSi 122 eller 160 går riktigt fint, kolla bara att tidigare ägare har skött service enligt planen.
|
|
Hallon
Ingen VW Ort: Växjö |
| Tis 02 jul 2013 19:51 |
|
Tack för alla svar. Jag får väl provköra, men just nu ligger TSi 122 bra till. Jag skulle kunna tänka mig att det blir en bra kompromiss angående körglädje/ekonomi
Fler frågor:
- Vad kostar en "normal" service?
- Är det kamrem eller kamkedja? Om det är kamrem - hur ofta skall den bytas och vad kostar det?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 02 jul 2013 23:07 |
|
| Hallon skrev: | Tack för alla svar. Jag får väl provköra, men just nu ligger TSi 122 bra till. Jag skulle kunna tänka mig att det blir en bra kompromiss angående körglädje/ekonomi
Fler frågor:
- Vad kostar en "normal" service?
- Är det kamrem eller kamkedja? Om det är kamrem - hur ofta skall den bytas och vad kostar det? |
En normal service varierar en del i pris, bäst är att ringa runt till olika verkstäder och kolla. Annars har kanske någon annan på forumet ett bättre svar.
1.4 tsi har kamkedja.
|
|
sap
Golf 6 1.4 122 Ort: Katrineholm |
| Ons 03 jul 2013 20:07 |
|
| 1.4 tsi har kamkedja
|
|