Forum - Golf 2 (83-91) - Kylproblem

wredas
Golf 2 -85 Ort: Åmål
Tor 18 jul 2013 17:09 Svara med citat
Hej.

Jag körde min bil en längre sträcka och när jag stannade bilen rök det från motorn, och jag såg att det var en läckande slang från värmepaketet som läckte på det varma grenröret, tror slangen sprack utav någon anledning. Nu fungerar inte vattentemp-mätaren i kupén verkar det som, så jag undrar vart på motorn den givaren sitter? Det är en Golf -85, 74 hk.

Funderar på om det kan vara termostaten som krånglar, eller om jag borde byta slang och givare och prova först.

Bild
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 18 jul 2013 17:34 Svara med citat
Om bilen är tom på vatten har givaren inget vatten att mäta temperatur på = fungerar ej.

Tempgivaren sitter på motorns framsida vid topplocket, på slangen mellan övre kylarutgången samt slanganslutningen vid toppen.
wredas
Golf 2 -85 Ort: Åmål
Tor 18 jul 2013 17:38 Svara med citat
MiWi skrev:
Om bilen är tom på vatten har givaren inget vatten att mäta temperatur på = fungerar ej.

Tempgivaren sitter på motorns framsida vid topplocket, på slangen mellan övre kylarutgången samt slanganslutningen vid toppen.

Okej, det har vart vatten i när mätaren har vart nästan i det minsta läget fast motorn är varm. Ska testa att byta den först