Var ute och körde på landsväg som var nedkletad med pollen och givetvis blev den bakre delen ordentligt
påverkad av smutset. När jag väl skulle tvätta min bil upptäcker jag till min stora förvåning att färg ända ned till plåten har lossnat och lite rost hade bildats Jag har tagit bild på den högra skarven av bagageluckan, den vänstra är minst lika utsatt.
Detta fel har troligtvis uppstått p.g.a. av skarven legat och skavt mot den bakre nedre lyktan, man såg faktiskt att delar av plasten var bortskavd!
Någon som har fått uppleva samma problem med sin VW golf 6 ?
Ska givetvis lämna in bilen för åtgärd, finns det andra "känsliga" delar som borde kollas upp ?
[/img]
Senast ändrad Lör 14 sep 2013 16:59, ändrad totalt 1 gång
På min var bakluckan nere och vände på lyktans överdel. Jag lossade lyktan (jättelätt) som satt lite fel och justerade den samt höjde stoppgummit ett snäpp.
Stoppgummit sitter med en excenter insexskruv som är lätt att lossa. Sedan drog jag den en "räffling" uppåt så var det fixat. Ingen skada på luckan, lite vit candyweiss på pensel så var det bra.
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Något man kanske borde ha ett öga på då med andra ord.
Får väl ta det vid den halvårliga avsyningen då jag normalt går en vända runt bilen för att smörja gångjärn och annat. Imorgon fyller min bil ett år.
Det är nog igen fara... Kan nog uppstå om man smäller ned luckan, men det gör man ju inte .
Vill minnas att det var en plast läpp som hamnat under nedre lyktfalsen, en plastläpp som sitter horisontalt i nederdelen på lyktan.
Om man justerar gummistoppet så att det ger mer glapp kan man gärna klippa/lägga en pappersstrimma på gummilisten och kolla så att den biter när man stängt luckan. (Man vill ju inte ha avgaser/vatten inne i bilen).
En liten instruktion.
Har tagit ett nytt foto på den "Urgröpta" plasten på den nedre lyktan.
Måste ha varit monteringsfel från fabrik eller dylikt som har orsakat felet.
Har ringt min närmsta VW verkstad men de är semestertider så det är svårt att få någon tid för åtgärds i dagsläget.
Det jag undrar, vilken typ av åtgärd kan man förvänta sig att verkstaden genomför, för lite rost har som sagt uppstått på på den förzinkande plåten..
Ha en fortsatt trevlig sommar grabbar
Hej igen.
De får nog lacka bakluckan utvändigt. Man måste slipa ner en bit av det friska då det gärna blir oxid någon mm under lacken + bortslipning av yt-rosten. Efter det så ha man ett frilagt stycke, några centimeter brett och högt. Kanske de bättrar lite på insidan med om det har krupit runt kanten.
Eventuellt görs en grundning + fläckbättring som dimmas ut över en större yta, sista skiktet med klarlack. Sedan polerar man bort dimskarven, alternativt lacka hela luckan.
Lyktan går ju lätt att vattenslipa på hörnet och polera upp på kanten. Så gjorde jag, det var ju så liten skada. De kanske inte vill finlira med det utan beställer en ny lykta.
Du har ju 3 års lackgaranti som täcker kostnaden för operationen.
I övrigt har du:
• 2 års nybilsgaranti
• 3 års lackgaranti
• 12 års rostskyddsgaranti
• 3 års vagnskadegaranti
Min lucka var inte skavd ner till galven så det blev en liten penselbättring.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 16 jul 2013 14:10
Peter_senior skrev:
Om man justerar gummistoppet så att det ger mer glapp kan man gärna klippa/lägga en pappersstrimma på gummilisten och kolla så att den biter när man stängt luckan. (Man vill ju inte ha avgaser/vatten inne i bilen).
En liten instruktion.
Tack för en bra film som visar hur man monterar nya bakljus, men jag måste ha missat hur man justerar gummistoppet. Tror iofs inte att det är så svårt att luska ut själv hur man gör
Tack för en bra film som visar hur man monterar nya bakljus, men jag måste ha missat hur man justerar gummistoppet. Tror iofs inte att det är så svårt att luska ut själv hur man gör
Nej det har du rätt i, var inte med på filmen. Räkna räfflingen innan du lättar på expander insex skruven, sitter i hålet på gummi hättan. Bra att veta vad den stod innan man började justera…… Det är ju noga - det är ju en Golf