Forum - Golf 6 (09-13) - Motorn har skurit! (1,4 TSI GT sport -09)

Robin utan motor
Golf 6 GT Sport 1,4 -09 Ort: Helsingborg
Fre 20 sep 2013 20:32 Svara med citat
Ja det är väl lika bra att säga som det är, jag är en klant..

Även om bilfirman här i Norge (där jag bor på sommaren) säger att där va olja och kylarvätska på bilen så tror jag nog att min förmåga att ta saker med lite väl mycket ro gjort att jag nu skjutit mig i foten. Jag har kört med bilen i sommar med ett dunkande ljud som jag tolkat kommit från nått hjul eller nån drivled eller liknande, snackade med ett par olika folk och dom trodde jag kunde vänta med att fixa det till jag kommer hem till Sverige igen i Oktober.

När jag skulle starta bilen för ett par veckor sedan lät det riktigt illa från motorn och jag blev rejält nervös, jag kan ju inget om bilar men sökte lite på nätet och fick också bekräftat att det inte var någon kompression i cylindrarna.

Nu har jag fått en telefon från verkstaden som säger att jag måste byta motorn. Jag har varit i kontakt med VW i Sverige där jag köpte bilen, dom kan inte hjälpa mig i och med att jag inte gjorde 6000 och 9000 mils service på VW verkstäder. Gjorde service på Floretten i Helsingborg så sent som i April i år. Självklart har jag ingen helförsäkring heller..

Som sagt, jag är usel, men vad ska jag hitta på? Frakta bilen till Sverige? hitta en begagnad motor?

Tar tacksamt emot alla tips av er som är mer insatta än en odugling som mig..

Mvh Robin
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 20 sep 2013 21:01 Svara med citat
Det räcker med halvförsäkring för att kunna få ersättning för maskinskada, dock finns gräns tex. >10.000mil, longlife är ett otyg

sök med hjälp av motorkoden på ebay.de

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Basilusin
Golf 1 LX -83 Ort: Finland
Lör 21 sep 2013 10:47 Svara med citat
Du kan väl kolla vad det kostar att renovera motorn på någon billigare men kunnigare verkstad än märkes?

Jag har samma bil och motor som dig. I våras började motorlampan lysa när jag stod längre än en minut vid rödljus. Började forska i felet och kom fram till att vissa klarat sig med att enbart byta tändstift till en nyare B version som VW släppt i service manualen. Eftersom jag inte visste var jag skulle få tag i dessa tändstift vände jag mig till märkesverkstaden, som inte visste vad jag pratade om. De hade enbart hört om den första versionen A. Efter att ha krånglat med dem en längre stund kollade de upp saken och kom fram till att jag hade rätt samt att VW hade släppt en ännu nyare version C.

Bytte tändstiften men fortsatt började lampan lysa vid tomgång på längre än en minut. Lånade en VAG-kabel och kopplade den till en laptop för att läsa av felkoderna. Hade misständning på 2:a cylindern. Köppte en kompressionsklocka och mätte cylindrarna. 11 bar i alla förutom tvåan, där det var 7 bar.

Eftersom bilens garanti hade gått ut hoppades jag på det bästa när jag förde bilen på service. Bad dem kolla vad som kunde vara fel men nämnde inte att jag visste att andra cylindern läckte. Efter en vecka ringde de och sade att injektorerna skulle bytas (detta är väl egentligen felet bakom hela denna soppa med 1,4 118kW motorn). Jag var rädd att de skulle få lampan släckt så jag bad dem även kolla kompression. Detta var de starkt negativ till och garanterade mig att detta inte kunde vara felet och att ifall det var deras bil skulle de inte göra den mätningen. Jag insisterade och ville då ha 450 kronor extra för att utföra denna test, så jag bad dem göra det. Efter ett par dagar ringde de och sa att byte av injektorerna inte hade hjälpt och att de hade utfört kompressionsmätningen. De hade då konstaterat att cylindern läckte lite (hur närmare 40% kan nämnas som lite förstår jag inte) efteråt hade de trycksatt cylindern för att reda ut vart luften läckte, men det läckte så mycket att de inte kunde få det utrett. Nästa åtgärd de hade gjort var att de gick in med en kamera i cylindern som var helt rentvättad. Injektorn på tvåan har börjat läcka å tvättat bort oljefilm från cylinderväggen samt sot från kolven.

Så nästa steg vara att de rev löst toppen från motorn och förde den på renovering. Bytte kolvringar och satte ihop motorn tillbaka. De konstaterade även att kedje spännaren låg i lösaste läge så de bytte kedja samt spännare.

Efteråt har jag inte stött på samma fel igen.

Under ett av samtalen med märkesverkstaden frågade jag vad som ännu skulle ha krävts för att de skulle ha bytt min motor. Ännu ett fel i motorblocket skulle ha resulterat i motorbyte. Men dessa motorbyten är inte alltid den bästa lösningen, i varje fall inte för mig som kört 4000 mil, att då få en utbytesmotor som rullat eventuellt 10 000 mil eller mer vore juh ett steg bakåt. Nu har jag en motor som är renoverad lokalt istället för samma arbete utfört i Polen.

Kolla vad det skulle kosta att renovera toppen, byta kjed + spännare, kolvringar och injektorer. Detta borde bli billigare än en ny motor där du likväl inte vet vad du får för pengarna, kan vara att du har samma problem en vecka efteråt med den motorn samt att du är utan garanti. Din motor är inte så dålig om man åtgärdar de fel som de gjort i fabriken under 2009 - 2010.

Detta är min åsikt och tankar kring denna motor. Inte det bästa köp jag gjort men det kunde vara värre.

Vinterbil: Golf 6 GT -10
Aleksandar.S
Golf 6 1.6 tdi BlueMotion Ort: Hedemora
Mån 23 sep 2013 21:34 Svara med citat
Jag bytte motorn på min golf diesel -10 för ca 2 veckor sen. Allt gick på ca 50.000. Verkstad hittade en begagnad motor för något över 20.000 men lyckades få ner priset till 14.500 kr istället. Så med lite rabatt gick det på ca 50.000 kr. Så kolla med nå verkstäder vad dom tar för motorbyte och försök hitta nå begagnad motor. Det är det billigaste när försäkring inte täcker. Var samma sak för mig. Min har gått över 10.000 mil så därför fick jag stå för hela skiten.

Bluemotion
Aleksandar.S
Golf 6 1.6 tdi BlueMotion Ort: Hedemora
Mån 23 sep 2013 21:37 Svara med citat
Vissa försäkringsbolag har maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil. Och då räcker det att bilen är halvförsäkrad

Bluemotion