Forum - Golf 3 (92-99) - Ryckig gång

Milltorparn
Golf 3 1,8 Ort: Motala
Sön 31 mar 2013 21:23 Svara med citat
Hej !
Har problem med min gamla golf variant-96

Bluddrar och går dåligt vid gaspådrag nästan som han bara gick på 3 cylindrar.
Under gaspådrag men släpper jag gasen något så går han jämt för att åter "bluddra" och kännas som han går på 3 och hela bilen rystar sig fram.

Stod hemma på parkeringen med huven öppen och kliade mig på huvudet och funderade.
Har ju hört en del om insugningsgummit/plattan till monojeten så jag greppa tag i monojeten och vickade på den och det hördes riktigt hur han sög luft när jag drog den mot mig.

Vet ej riktigt hur det ska vara men kan inte tänka mig annat än att detta ska inte gå?
Han ska inte dra tjuvluft trots provocering när man då vickar på monojeten? utan det ska vara tyst?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 31 mar 2013 22:18 Svara med citat
Den ska inte dra tjuvluft gör den de är de bara byta gummit

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Milltorparn
Mån 01 apr 2013 20:44 Svara med citat
Hej!
Mm var som jag misstänkte.
Ska åka till Biltema och köpa ett insugningsgummi i morgon.
Kostar 150 kr så värt att prova iallafall.

Märkte idag att bilen faktiskt går bra när motorn är kall och börjar bluddra när han blir varm?

Så tanken går även mot nån tempgivare men börjar med gummipackningen så får jag se
Milltorparn
Lör 06 apr 2013 15:45 Svara med citat
Har bytt insugningsgummit som var sprucket och trasigt.
Motorn går lika illa ändå!?
Bytt tändspolen går lika illa!?

Jag provade och ta bort 4 poliga kontakten till motortempgivaren som sitter i ett "plasthus" på blocket.
Då gick bilen ännu sämre och motorn "dog" typ vid gaspådrag.http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperatur-sensor-P17534.asp x
Så nu ska jag väl byta ut den och se.
Milltorparn
Lör 13 apr 2013 13:04 Svara med citat
Har idag bytt motortempgivaren och det blev ingen förbättring på bilen.

Han går bra med kall motor och börjar bluddra lite vid ca 70 grader.
Uppåt i temperatur sen så går motorn dåligt som på 3 cylindrar vid belastning/gaspådrag.
Om jag drar på och släpper en aning på gasen så går han jämt för att rycka vid gaspådrag igen.
Han låter som en fiskebåt på tomgång typ.

Nästa steg är att försöka hitta någon med diagnostik verktyg att koppla in datorn på.

IRRITERANDE!! fnys
judi
Golf 3 Ort: Eskilstuna
Lör 13 apr 2013 14:58 Svara med citat
Är det någon som vet vad felet är/ ligger i min variant 97? Först var det ryckigt och nu går det inte att starta bilen. En röd lampa som den här (!) lyser. Jag har kontrollerat olja, bromsvätska, bytt alla tändstift och batteri. Men den går att starta men inte igång när jag vrider om nyckeln. Under motorn finns en tank och locket på den var öppet. vAd är det och vad ska jag göra? Snälla kan någon hjälpa mig
Tacksam för alla svar
Milltorparn
Sön 05 maj 2013 19:09 Svara med citat
Har nu bytt allt möjligt i reservdelsväg på min gamle golf.

Jag läste av felkoderna och fick upp att hallgivaren/vevaxel/kamaxel givaren var det något fel på.

Så har bytt fördelare,tändspole,stift,insugningsgummi,soppafilter,tändkablar etc!

Men till ingen nytta bilen går som en påse skit när motorn blir varm,rycker och bluddrar och låter som han går på 3 cylindrar.

Så jäkla arg på bilskrället så jag har lust o skrota den!!

Ska väl svara Judi med men jag förstår dock inte varför du skrev här?
har lite svårt att följa vad du menar men min tolkning är som följer.
Tank under motorn? oljetråg? är "locket" bulten borta på den så ja då har du stora problem....skuren motor?Sen skriver du att den går att starta men inte igång? Så antar att du får startmotorn att gå men motorn startar inte?
Ja vart börjar man då,jag skulle börja med att kolla så han får soppa och att tändstiften fungerar
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 05 maj 2013 19:41 Svara med citat
Ett långskott är väl att prova byta tempgivaren att den ger nån form av felsignal då bilen blir varm

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 05 maj 2013 20:16 Svara med citat
Milltorparn skrev:

Jag läste av felkoderna och fick upp att hallgivaren/vevaxel/kamaxel givaren var det något fel på.

Om du läst av felkoderna å fått fram de här, så hjälper de vill inte att byta fördelare,tändspole,stift,insugningsgummi,soppafilter,tändkablar etc!

Think

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Milltorparn
Sön 05 maj 2013 21:48 Svara med citat
Läs och begrunda Petta?

Jag kan förklara för dig så kanske du förstår.

1.Jag började med det som jag ansåg billigast att byta och nå resultat med då jag inte trodde felet kunde vara så avancerat eller problematiskt att hitta.

2.Bytt div. delar utan reslutat.

3.Kopplade in datorn på OBD2 uttaget och läste av felkoder.

Återgår till punkt 2 som förklarar punkt 3.
Bytt div. delar innefattar då tändstift,tändkablar,tändspole,motortempgivare etc.

Men då inget av detta fungerat så gick jag vidare med punkt 3 då de billiga delarna inte hjälpte att byta utan motorn går fortfarande dåligt så nu var det dags att läsa felkod och verkligen "pin pointa" felet innan jag bytt ut halva motorn på gissningar.
Kort och gott felkodsavläsningen gav svaret Hallgivare/kamaxel/vevaxelgivare vilket nu resulterade i att jag har bytt fördelaren där Hallgivaren sitter.

Nu blev även detta utan resultat så jag får fortsätta leta efter felet.
Milltorparn
Sön 21 jul 2013 11:58 Svara med citat
Glömt berätta hur det gick kom jag på.

Har facit!
KÖP INTE TÄNDELAR PÅ BILTEMA!

Jag köpte kablar,stift,rotor,fördelarlock samt tändspole på feltema.

Om ni orkat läsa allt i mina inlägg så har jag haft jätteproblem.

Men blev att jag köpte nya delar på autoexperten till slut för att prova.

Och bilen gick som en klocka direkt!
Idanathalie
Golf 3 1,8 GT Ort: Uppsala
Mån 29 jul 2013 23:43 Svara med citat
Min bil rycker oxå, men den går inte dåligt.
stift har ja köpt på biltema, men vissa bilar går skit på det, mina stift kommer därifrån men de e bara för att ja inte har pengar nu att köpa NGK stift för 100kr st.
Men stiften blir ofta brända på biltemas enligt pojkvännen för han byter ofta brända stift på Volvo som bilmek, men dem kör med olika märken hela tiden, de märket som dem har nu på stift heter brisk. Får se hur många KM ja kan åka på dem tills bilen går på 3burkar:P
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Mån 29 jul 2013 23:56 Svara med citat
Idanathalie skrev:
Min bil rycker oxå, men den går inte dåligt.
stift har ja köpt på biltema, men vissa bilar går skit på det, mina stift kommer därifrån men de e bara för att ja inte har pengar nu att köpa NGK stift för 100kr st.
Men stiften blir ofta brända på biltemas enligt pojkvännen för han byter ofta brända stift på Volvo som bilmek, men dem kör med olika märken hela tiden, de märket som dem har nu på stift heter brisk. Får se hur många KM ja kan åka på dem tills bilen går på 3burkar:P

Till min bil dock (16v) men nåra 100 kronor stiften är de inte Wink http://www.mister-auto.se/sv/tandstift/ngk-2397_g686_a0152397.html

Sökte på min gamla bil (1,8 90 hästars ABS): http://www.mister-auto.se/sv/tandstift/bosch-0-242-232-505_g686_a0300! 242!232!505.html

= 245 kronor med frakt, BOSCH stift.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Idanathalie
Golf 3 1,8 GT Ort: Uppsala
Tis 30 jul 2013 0:05 Svara med citat
Ja vill inte ha bosch=)
men ska kolla vad rabbatern blir på autoexperten
annars så ska ja prova beställa från mister-auto