Forum - Golf 3 (92-99) - Oljelampa lyser Golf 3 -95

Klevan
Golf 3 1.4 -95 Ort: Norge
Tis 25 jun 2013 15:31 Svara med citat
Bild

Förra året så bytte jag olja och oljefilter på verkstad. Har kört ca 600 mil sedan dess. Sen en kort tid tillbaka så har oljelampan börjat lysa och det piper. När jag går ner en växel och får upp varvtalet över 2800 så försvinner lampan och pipljudet.

Var inom Mekonomen och köpte en ny oljetryckskontakt och har bytt denna (röd cirkel på bilden) sen så sitter det en till som har gul cirkel på bilden, den har jag inte bytt.
Han på mekonomen sa att det bara var 1stk oljetrycksbrytare men det ser ju ut som om det är två?

Var ut och testade bilen och felet kom relativt fort tillbaka.

Det enklaste är ju självklart och lämna in den på vekstad men tänkte att det vore kul och lära sig något om bilen och även spara lite pengar.

Kan väl hända att det är oljepumpen som håller på och tackar för sig?

Har kollat oljenivån och den är någon mm över max.

Det finns säkert många av er där ute som kan komma med tips till mig på vad det kan tänktas vara.

Är inte speciellt kunnig på bil men det är alltid kul och lära sig något nytt:)
DanielH
Golf 3 46735043456 Ort: Västervik
Ons 26 jun 2013 20:17 Svara med citat
Kan det vara så att ingen av dessa kontakter är rätt? På min 1,8l motor har jag de kontakter du har på bilden och ytterligare en, det är den tredje alltså ingen av de du visar som är till oljetrycket. i min motor sitter den på högra sidan av motorblocket. Det kanske är lika i din. Smile
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Ons 26 jun 2013 20:22 Svara med citat
De är två oljekontakter. Vanligtvis lokaliserade på oljefiltrerhållaren. Men hur de är med 1,4 har jag ingen koll på

(inte inringad bild, men de två till höger)

http://www.volkswagengolf.se/templates/subSilver/viewfile.php?file=htt p://vwgolf.se/./download.php?id=1117

Lånad bild

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg
Sön 30 jun 2013 17:47 Svara med citat
Det finns 3 oljetrycksgivare, på de olika motormodellerna på Golf å Vento. Blå, Brun å Vit, det sitter 2 st oftast uppe på oljefiltret som Petta skrev men dina 2 givare sitter där du har ringat in. Byt den vita, den du inte hade bytt, sen ska felet vara avhjälpt, köp givaren från Mekonomen, 140 kr kostar den! Smile Det blir ett "glapp" mellan muttern och givaren p.g.a skit å eventuell rost som gör att den börjar läcka och då får kabelskorna ingen kontakt med varandra!
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg
Sön 30 jun 2013 17:47 Svara med citat
Det finns 3 oljetrycksgivare, på de olika motormodellerna på Golf å Vento. Blå, Brun å Vit, det sitter 2 st oftast uppe på oljefiltret som Petta skrev men dina 2 givare sitter där du har ringat in. Byt den vita, den du inte hade bytt, sen ska felet vara avhjälpt, köp givaren från Mekonomen, 140 kr kostar den! Smile Det blir ett "glapp" mellan muttern och givaren p.g.a skit å eventuell rost som gör att den börjar läcka och då får kabelskorna ingen kontakt med varandra!
Idanathalie
Golf 3 1,8 GT Ort: Uppsala
Mån 29 jul 2013 19:54 Svara med citat
Vad kör du för olja?
kan hända oxå att du kan ha för tjock olja, köp även orginal oljefilter.*
Min piper oxå och ja hade förtjock olja så när ja böt så försvann problemet nästan, den tjuter 1gång i månaden och ja kör 500mil i månaden. de är även orginelt att de e givaren håller på att ge upp.