Forum - Golf 5 (04-08) - Bytte hjullager själv

krilit
Golf 5 1.6 -06 Ort: Tjörn
Tis 30 jul 2013 11:31 Svara med citat
Hej!

Tänkte berätta historien om hur jag bytte hjullager och blev av med ett väldigt irriterande ljud i bilen. Jag fick mycket hjälp av diverse forum och tips på nätet så jag vill nu bidra med mina erfarenheter som förhoppningsvis kan hjälpa andra.

Jag har en Golf 5 1.6 (2006). Jag är ganska ointresserad av motorer och bilar men får väl ändå anse mig ganska tekniskt allmänbildad.

Efter att jag bytt till sommardäck nu i vår så började jag uppleva ett dovt hummande ljud i bilen (mycket påfrestande vid långa körningar) när jag körde i hastigheter över ungefär 50 km/h. Ju snabbare man körde ju jobbigare blev ljudet. Jag tyckte först inte det var så farligt men det blev ganska snabbt värre och jag började söka på internet efter andra med samma upplevelse. Det mesta pekade ganska tidigt på att det var ett eller flera hjullager som var fel på. Jag ville dock vara säker för jag hoppade på att kunna åtgärda det själv. Läste på vissa forum att det kunde vara däcken som var slitna eller att dom kom när någon del vilket orsakade ljudet. Jag provade att byta tillbaka till vinterdäck men det hjälpte inte. Jag tog även loss bromsarna och kontrollerade att kolven i bromsoket åkte tillbaka och att bromsskivorna inte var skeva.

Det var mycket svårt att lokalisera varifrån ljudet kom eftersom det fortplantade sig i kupén som blev som en stor resonanslåda. Sedan läste jag att man kunde svänga ganska kraftigt med bilen när man körde i hastigheter då ljudet var som tydligast och det visade sig att när jag svängde vänster blev det helt tyst. Detta bekräftade att det hade med hjullagret att göra och att det var på höger bak det kom ifrån.

Jag valde att försöka åtgärda detta själv och jag måste säga att jag lärt mig mycket om min bil och att man faktiskt kan göra en hel del på egen hand. Fick mycket hjälp av Youtube-klippet nedan. Kan varmt rekommenderas.

Jag beställde ett nytt hjullager via Skruvat.se. Det första jag beställde (kostade 623 kr) passade inte. Hålet var för stort med 2 mm så jag fick returnera det och beställa ett dyrare (1168 kr) men det var inte så hemskt dyrt ändå. Fick även beställa stora torx-nycklar (ca 300 kr) för att skruva loss bulten i hjulnavet. Köpte även en förpackning hjullagerfett vid närmaste bensinstation, kostade 89 kr.

Själva bytet gick lätt och ljudet försvann. Funderar på att byta det andra hjullagret på vänster bak också. Tror jag sparade en hel del pengar på att göra felsökning och bytet själv.