Forum - Golf 3 (92-99) - Mysko varvstopp vid 4000rpm och konstig gasrespons

Johan_mk1
Golf 3 2,0i Gl 96 Ort: Ludvika
Tis 16 apr 2013 0:06 Svara med citat
Tjenare!
Har nu åkt hela vintern med dessa konstiga problem.
En kort historik: Etanolkonverterade min Golf 3 2.0i GL (AGG motorn) och körde med det ett tag med mindre framgång då den rykte och drygade sig ibland för mig. Bytte tillbaka till bensin och kört med det sedan sensommaren.
Gick bra efter det utan några större problem. Ryckte till ibland och hade sig.
Sen i höstas så uppstod problemet med att den inte svarade på gasen. Det handlade om att man låg på en jämn gas vid tex. 70km/h och när man skulle öka så hände det inget. Jag hörde hur spjället öppnade sig men inte ökade farten någonting. Gasa man till mera lite snabbt så svarade bilen sen och blev som vanligt igen.
Detta fenomen kommer och går lite beroende på körning, men endast varm.

Nu till det svåraste och drygaste problemet. När jag pressade bilen i slutet av hösten så slutade den varva över ett visst varvtal. 5000rpm ungefär när den är varm utan belastning och ca 4000rpm under belastning. Detta har aldrig slutat så länge den är varm. Sålänge den är kall så går den som en klocka, men varm så börjar denna såhär och jag blir fan inte klok på vad det kan vara. jag hör hur relät klickar precis som det skulle vara det riktiga varvstoppet medan detta händer. EN endaste gång har den röda motorlampan tänds under detta "varvstopp".

Det som är bytt sedan dessa problem uppstod är:
Tändstift, (rengjort rotor samt lock), bensinfilter, 2st relä (bensinpump och ett till som är känt för att krånga)
, hallgivare (inte den, prövat kopplat ur och det blir ett helt annat symptom då).
Har även ställt upp bränsletrycksregulatorn som jag eftermonterat till 3bar och uppåt så det är inte trycket..
Den gick igenom besiktningen för någon vecka sen med bra avgasvärden och lambda på 1.2.

Har även haft den på felsökning och fick då 2st felkoder. 2st på lambda vara av en var troligtvis gammal då den försvann när vi raderade felminnet.
Dock kom en tillbaka och denna var "00537" - Uppvärmd lambdasond - lambdareglering.
Orsaker till detta står kan vara: CO-justerning, uppvärmning ur funktion, insugs/avgasläckage, misständning, bränslenivå låg, bränsletryck/pump, insprutare, evakueringsventil i sluten tankventilation, grenrörstrycksensor, fribränning av luftmassamätarens tråd, ledningar, uppvärmd lambdasond.

Här får ni en film på hur det blir: .be

Gjorde rent gasspjället idag samt elektroniken i det samt luftmassamätaren och kollade att ingenting var sönder.

Har ni hört talas om detta? Knacksensor? Lambda? LLM?

Snälla hjälp en desperat 19åring Sad
Niklasvw
VW Vento 1.8 CLX -96 Ort: Hörby
Ons 17 apr 2013 21:10 Svara med citat
Styrenheten (databoxen) kan de kanske vara eller oxid i kontakten till den, sitter under plasten mellan huv & framruta vid vindrutetorkarna mvh niklas
Save
Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 18 apr 2013 10:44 Svara med citat
Ja, det låter som om du har ett bränsle/luft problem.

Den går alltså felfritt när den är kall? Då varvar den som den ska osv?

Du fick alltså ett värde på 1.2 på lambdan? Jag skulle börja med att kolla bränsletrycket.

Har du i övrigt kollat efter vakuumläckor?

Samt att lambdan borde kontrolleras om den fungerar.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tor 18 apr 2013 20:37 Svara med citat
Igensatt kat kanske.
Dålig soppapump...

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Johan_mk1
Golf 3 2,0i Gl 96 Ort: Ludvika
Fre 16 aug 2013 12:59 Svara med citat
Tänkte berätta vad som var fel.

Vevaxelgivaren.

Hade hört att om den var dålig så dog bilen helt när den blev varm. Så var inte det I mitt fall. hur som, det gick fort att byta. Mitt tips är att höjja upp bilen och ställa en pallbock under på ramen. Sedan tar du domkraften och ställer under lådan / sprängkåpan och avlastar motorn från främre motorfästet. Sedan skruvar du bort hela främre fästet från motorn och ramen. Detta gör du genom två eller tre skruvar som även startmotorn sitter i (den sitter kvar där ändå) och tar loss fästet. Sedan tar du en insex och skruvar lostgivaren bara. Gör rent och montera en ny (kostar typ 5-700kr).