Forum - Golf 3 (92-99) - Kamremsbyte: svårt?och vad byta?

Syncmast3r
Golf 3 2.0 GL Ort: Karlstad
Tis 30 jul 2013 21:29 Svara med citat
Kollade lite i böckerna idag och såg att kamremma byttes vid 6tusen mil (2003) och sedan vid 9tusen (2006) bytet vid 2006 var inte på någon verkstad utan en privatperson som skrivit en lapp med mil och vilket år, Vilket jag har lite svårt att lita på.. Men iaf, känns som de börjar bli dags nu när bilen närmar sig 24tusen .

Men iaf nu till min fråga. Är det svårt att byta denna på plats? eller tycker ni det är lättare att peta ur motorn och göra det när man har mer plats?

Tänkte byta kamremmen såklart, sen själva spänningsrullen, hört att många byter vattenpumpen på vissa bilar, är det lika bra att ta den på en golf 3 också? Funderar självklart på att ta generatorrem och styrservoremmen när jag ändå är igång.. ska leta reda på min haynes nån dag och se vad den säger, om man ska byta något mer eller så. Ni som bytt: vad brukar ni byta i samma veva?

Bilen är en Golf 3 2.0 8v 1996..

Har googlat mig fram till att vissa byter vattenpump, och vissa tycker det bara är onödigt. Därför jag är osäker...Smile
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tis 30 jul 2013 21:39 Svara med citat
Min byttes inte, mest pga av att den verkar kyla då nålen ställer snällt vid 90 grader även nu när de har varit väldigt varmt Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Syncmast3r
Tis 30 jul 2013 21:43 Svara med citat
Petta skrev:
Min byttes inte, mest pga av att den verkar kyla då nålen ställer snällt vid 90 grader även nu när de har varit väldigt varmt Regular Smiley

Ahaaa hehe:) kanske ska hoppa v-pumpen då....Smile
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 30 jul 2013 21:47 Svara med citat
är inte så svårt man byter den på plats att plocka ut motorn finns inga som helst anledningar att göra rekomenderar dock att du inhandlar en haynes rephandbok innan du börjar riva ang vattenpumpen så är den driven av kamremmen SKA den bytas vid rembyte allt annat e idioti o dumsnålhet pga då den nya remmen kommer på ändras belastningen på lagren i pumpen vilket gör att den antingen skär eller börjar pissa vatten o då får man riva kamrem igen o så kul e de inte att göra flera ggr pga lathet eller snålhet är den däremot driven av generatorremmen så är de inte lika viktigt att byta då den går byta utan antt påverka kamremmen men man rekomenderar att byta den iaf då man lika har de mesta nerrivet endå

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Syncmast3r
Tis 30 jul 2013 22:03 Svara med citat
darkien skrev:
är inte så svårt man byter den på plats att plocka ut motorn finns inga som helst anledningar att göra rekomenderar dock att du inhandlar en haynes rephandbok innan du börjar riva ang vattenpumpen så är den driven av kamremmen SKA den bytas vid rembyte allt annat e idioti o dumsnålhet pga då den nya remmen kommer på ändras belastningen på lagren i pumpen vilket gör att den antingen skär eller börjar pissa vatten o då får man riva kamrem igen o så kul e de inte att göra flera ggr pga lathet eller snålhet är den däremot driven av generatorremmen så är de inte lika viktigt att byta då den går byta utan antt påverka kamremmen men man rekomenderar att byta den iaf då man lika har de mesta nerrivet endå

Ahaa hehe då låter jag motorn vara kvar! Jag har en haynes liggnas. Men städade bort den men ska rota fram den imorgon tänkte jag.

jag vet faktiskt inte om v-pumpen är driven av kamrema eller generator. Hur ser jag vilken den är driven av? Rolling Eyes

Ang vattenpumpen igen.. Köper man sån helt ny eller? för har en 1.8liters 93a bil som jag köpte för att plocka ett servorör och servopump ifrån. Den kamremmen +vattenpumpen bytes för typ 20mil sedan.. Tänkte om man kunde ta den eftersom man är student för tillfället hehe:p

Jo tänkte fråga dig en till sak.. Jag har googlat lite smått på kamremmar och hitta det som kostar typ 1500kr och sånt. Minst 1000:- så kollade jag skruvat.se nu, ser detta: http://www.skruvat.se/Kamremskit-P84604.aspx kostar bara kamremmen 379kr? Think
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 30 jul 2013 22:10 Svara med citat
Vattenpumpen behöver du inte byta. Det är på nyare bilar där den drivs av kamremmen man byter den.
Syncmast3r
Tis 30 jul 2013 22:13 Svara med citat
graul skrev:
Vattenpumpen behöver du inte byta. Det är på nyare bilar där den drivs av kamremmen man byter den.

Ahaa hehe. Är detta en kamrem eller annan skit ? http://www.skruvat.se/Kamremskit-P84604.aspx för tyckte den lät så billig, för hittat för minst 1000:- på andra sidor.
Idanathalie
Golf 3 1,8 GT Ort: Uppsala
Ons 31 jul 2013 12:01 Svara med citat
Vattenpumpan vill man gärna byta när man gör kamrembyte för den hjälper till att driva oxå.
beställ från aoutexpert eller biltemea kamremssats.
det är samma tillverkare.
ja ska byta på min men köper från biltema eftersom de e same shit, då ska ja byte vattenpumpen oxå.
Idanathalie
Ons 31 jul 2013 12:02 Svara med citat
På skruvat så litar ja inte riktigt på dem
Syncmast3r
Ons 31 jul 2013 12:55 Svara med citat
Idanathalie skrev:
På skruvat så litar ja inte riktigt på dem

Ahaa hehe. Jag litar faktiskt mer på skruvat än biltema jag haha. Men får se vart jag köper.. Hittat en kille på blocket som säljer också. Som tar hem från tyskland. Så får se. Razz
Nitrex92
Golf 3 1.8 -96 Ort: Ljusdal
Tor 01 aug 2013 20:47 Svara med citat
Man ska ju i regel byta vattenpumpen om den drivs av kamremmen!
Idanathalie
Fre 02 aug 2013 9:54 Svara med citat
Syncmast3r skrev:
Ahaa hehe. Jag litar faktiskt mer på skruvat än biltema jag haha. Men får se vart jag köper.. Hittat en kille på blocket som säljer också. Som tar hem från tyskland. Så får se. Razz

okej, heeee beställf fördelarlock därifrån så hoppas ja att de funkar:P
okej min golf e import från tyskland. Smile
ja litar havt på biltema, vet vad ja kan köpa där eller inte och vad som funkar Smile
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 02 aug 2013 10:34 Svara med citat
Idanathalie skrev:
okej, heeee beställf fördelarlock därifrån så hoppas ja att de funkar:P
okej min golf e import från tyskland. Smile
ja litar havt på biltema, vet vad ja kan köpa där eller inte och vad som funkar Smile

Lite nyfiken. Vad är de som funkar därifrån mer än vissa verktyg?

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Fre 02 aug 2013 12:31 Svara med citat
Vattenpumpen behöver du inte byta då den inte drivs utav kamremmen utan av multiremmen.

De tar ca 1-2 timmar att byta kamremmen på plats om man vågar skruva själv o inte har tummen mitt i handen:)

Mk2 16v real power
Syncmast3r
Lör 03 aug 2013 14:23 Svara med citat
lunna skrev:
Vattenpumpen behöver du inte byta då den inte drivs utav kamremmen utan av multiremmen.

De tar ca 1-2 timmar att byta kamremmen på plats om man vågar skruva själv o inte har tummen mitt i handen:)

Ahaa hehe. Jag känner mig osäker nuja. Här på forumet säger ni olika saker haha.. Så får se om jag byter v-pump eller ej... Men lutar åt att hoppa den iaf.

då var de inte så värst lång tid iaf=) värt att försöka , om ja inte fixart själv får fader hjälpa till. Det jag är mest "orolig" över är att jag får kamremmen fel, hehe:P
lunna
Lör 03 aug 2013 22:19 Svara med citat
Gör en enkel grej av det.

Plocka av grejerna runt om så du ser både kamdrevet o veven. Så ta något att måla på en kugg också rakt in på blocket. Även på mellan axeln. Då den sköter tändningen.

Sen är det baa till plocka av remmen. Och montera den nya ha den alltid spänn på "höger" sida via mellan axeln och slapp där den ligger över spännhjulet. Alltså snabbt kollat

Lägg den runt veven håll koll på märkningen där nere spänn den upp mot höger. Lägg den på mellan axeln. Sen över kammen. Kolla märkningarna lägg den innanför spännaren. Vrid spännaren o kolla märkningarna igen. Är se bra spänn åt skruven till spännaren. Kolla igen så allt står mot sina märkningar du gjort. Dra runt motorn två varv. Allt stämmer?!? Fine börja skruva ihop allt igen:)

Mk2 16v real power
Syncmast3r
Lör 03 aug 2013 22:29 Svara med citat
lunna skrev:
Gör en enkel grej av det.

Plocka av grejerna runt om så du ser både kamdrevet o veven. Så ta något att måla på en kugg också rakt in på blocket. Även på mellan axeln. Då den sköter tändningen.

Sen är det baa till plocka av remmen. Och montera den nya ha den alltid spänn på "höger" sida via mellan axeln och slapp där den ligger över spännhjulet. Alltså snabbt kollat

Lägg den runt veven håll koll på märkningen där nere spänn den upp mot höger. Lägg den på mellan axeln. Sen över kammen. Kolla märkningarna lägg den innanför spännaren. Vrid spännaren o kolla märkningarna igen. Är se bra spänn åt skruven till spännaren. Kolla igen så allt står mot sina märkningar du gjort. Dra runt motorn två varv. Allt stämmer?!? Fine börja skruva ihop allt igen:)

Stort tack! har kollat lite på denna: och del 2/3 så fått litet humm om hur man gör så det står rätt. Vilket du också berätta nu! Regular Smiley ska somsagt leta reta på haynes boken så man har hjälp där också så man inte står och kliar sig i huvudet Regular Smiley
lunna
Sön 04 aug 2013 0:36 Svara med citat
De fixar du säkert:) första gången e roligt för de är då man lär sig:)

Mk2 16v real power