Idanathalie
Golf 3 1,8 GT Ort: Uppsala |
| Mån 29 jul 2013 22:10 |
|
Helt plötsligt började min bil att rycka, vid jämngas och vid acc... korta o snabba ryckningar.
Ja böt bränslefilter och de vart lite bättre, böt tändspolen, sådär, sen böt jag tändstift och de vart lite bättre,
men ville ändå rycka. kollade rotorn och fördelar locket, och njaa de va lite smält så
nu ska jag byta det,
Och hoppas att bilen sluta rycka.
har ngn vart med om det?
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
|
Idanathalie
| Mån 29 jul 2013 23:36 |
|
Har läst hans, men min bil blöddrar inte så att den går dåligt=)
min går på alla 4 och låter inte konstigt.
Men den e skit känslig på gaspedalen, släpper ja för fort på gasen då rycker den:P men de kanske alla göra oavserett märke, men kanske inte dem (nya) bilarna.
min bil goffe blöddrade långt före innan den började rycka, o smäller till lite då o då, för den smäller de som katten inte kan förbränna. (skojigt) blir en jävla smällar ibland. har beställt ny rotor och fördelarlock för den va smält, och så efter de borde den inte rycka. Polarn min hade samma problem så han visste vad han skulle kolla på. om de inte hjälper ska ja mäta tändkablarna
|
|
Petta
| Mån 29 jul 2013 23:59 |
|
Kollat tändningen? I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Idanathalie
| Tis 30 jul 2013 0:06 |
|
| Yees
|
|
Idanathalie
| Tis 30 jul 2013 0:07 |
|
| Måste byta rotorn o fördelarlocket först som är troligen orsaken annars får ja återkomma:P
|
|
Idanathalie
| Tis 30 jul 2013 0:08 |
|
| Made in germany står de på mitt fördelarlock Oo
|
|
Petta
| Tis 30 jul 2013 9:32 |
|
| Idanathalie skrev: | | Made in germany står de på mitt fördelarlock Oo |
Så här såg mitt fördelarlock ut efter ~19000. Bilen gick klanderfritt (konstigt nog med tanke på att 2 av nockar är borta), men eftersom jag precis köpt den kändes de bäst att få allt fräscht:
Rotorn va lite svårare att få bild på då jag var tvungen att slå sönder den eftersom den limmats dit i fabrik
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Idanathalie
| Tis 30 jul 2013 11:47 |
|
Okej skumt tt de såg ut sådär, men de e olika från bil till bil.
Mitt ser inte ut så
|
|
Idanathalie
|
Idanathalie
| Tis 06 aug 2013 17:48 |
|
Nu har ja bytt fördelarlock o rotor, men de va inte de felet:(
nu funderar ja på ngn givare då allt med tändningen e bytt förutom tändkablar, även bränslefiltret
|
|
celeron
Passat 5 1.6 Ort: Karlstad |
| Tis 06 aug 2013 20:52 |
|
Vad kör du med för tändstift? Läst och hört att flera golfar blir ryckiga å ibland svårstartade av biltemas stift. Men om det var någon speciell motor det gällde vet jag inte. Kan ju vara värt att prova ett par andra stift om du kör med biltemas nu.. för stift är ju inte så jätte dyra.. Lycka till:)
edit: kom på nu att min golf 3 2.0 gick lite ryckigt. Då var det skit i spridarna. Köpte såndär spridarrengöring så blev de problemet borta. Kanske kan vara värt å kolla också. Kostar bara nån hundralapp.
edit2: Känns bilen slö?
|
|
Idanathalie
| Ons 07 aug 2013 14:40 |
|
Okej, just nu kör ja biltemas, men ska byta till NGK stift.
nä den e inte slö, den liksom stryper sig själv.
okej får kolla upp det i helgen.
har en el drös med olika alternativ som förgasare,vakum o.s.v listan kan göras lånng
|
|
Petta
|
Idanathalie
| Fre 09 aug 2013 16:08 |
|
Tack, ska kolla med killen han jobbar trots allt på volvo,
ev ska vi kolla min läckege vid förgasren o sen slangen som går till luftfiltret om ja kan ha ett hål där.
trots allt ja bytt allt utom tändkablar.
|
|
Idanathalie
| Fre 09 aug 2013 18:14 |
|
| Okej öh lite mer att gå efter, kommer inte kunna köra ifrån en polis då bilen e otroligt slö och gick inte fortare än 130 Oo
|
|
Idanathalie
| Lör 10 aug 2013 22:52 |
|
Felet är hittat:P ngn som vill gissa ...?
tog 10min att hitta o har med tändningen att göra=)
|
|
dturpin
VW Typ 1 1956 Ort: Linköping |
| Sön 11 aug 2013 12:09 |
|
| Felinställd tändning? Lös fördelare?
|
|
Idanathalie
| Sön 11 aug 2013 12:36 |
|
Nopp den hade hoppat över en kugg på ca 1-2cm.
så va ja fattade va motorn även nollställd.
sen hade ngn kabel härjat.
så nu har man lärt sig ngt nytt.
en VW behöver inte gå extremt dåligt när den hoppat över en kugg. eftersom allt med tändningen e bytt, och när den kuggar över så blir de fel i tändningen
|
|