Forum - Golf 6 (09-13) - Verkstadsbesök och nu är spakstället "trasigt"?!

Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Fre 09 aug 2013 8:57 Svara med citat
Tjena,

Kan börja och säga att allt fungerade felfritt med bilen.
Bilen i fråga är en Golf TSI 160 från 2009.

Förra månaden så råkade jag ut för att kamkedjan kuggade över (service intervall följd utan några konstigheter).
Så nu i början av sommaren har den varit inne för motorbyte.

När jag fick tillbaka bilen så märkte jag direkt att något var konstigt med växelspaken.
Den är som "trög" och "grötig" Confused ..sen när man har haft i eller bara dragit den mot 5an/6ans växel så stannar den kvar där.
ibland kommer den krypandes mot mitten och tar sig tillbaka men det kan ta emot 1 minut. Det vanliga blir att man får dra tillbaka den mot mitten.

Detta är ju högst irriterande både för att man ibland får i 5an/6an istället för 3an/4an.. Sen ska det ju inte vara så här. Samt det är ju inget jag själv orsakat. Körglädjen för en annars rolig bil kan jag ju säga påverkas mycket negativt när man inte får i växlarna som man ska Sad

Bilen var inne nu direkt efter verkstadens semester för byte av vindrutan och bad dom då kolla på detta, det var ju inte innan motorbytet och nu är det där det enda logiska är ju att NÅGOT man gjort har påverkat/orsakt detta.

Fick precis tillbaka att det är spakstället det är fel på.
Man har kollat och lossat allt som kan påverkat detta vid motorbytet och inte hittat något, så ja byta spakställ är det verkstaden säger.
Fick ingen kostnad man skulle återkomma om vad det kan tänkas bli.

Håller ju på själv en del med bilar och har bara vänner som är både hobbymeck och som jobbar som mekaniker.
Så jag anser mig inte vara helt bakomflötet och förstå att det är faktiskt INTE jag som gjort detta.
..bilen fungerar, verkstaden har den en vecka och byter motor sen är spakstället trasigt..

Så med denna info undrar jag följande
* Är detta bara någon form av troll från verkstaden för att slippa ta ännu en kostnad eller vad är det som händer?! Boo hoo!
* Vad kan det tänkas kosta att byta spakställ? Material/arbetskostnad
* Har någon annan råkat ut för samma problem, verkstad eller inte men att spakstället gåttsönder?
* Hade en till fundering men jag glömde bort den i min ilska och irritation, så om ni har någon input på detta så lämna den gärna Pray
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 09 aug 2013 9:10 Svara med citat
Aldrig bytt nåt iallafall ! Något lär dom gjort då du släpper vajrar och fäste vid urmontering, vill minnas det sitter en plastarm som du hakar i vajern, varit ute på en golf v att denna brustit och vill minnas det är liknande konstruktion, klart dom ska stå för det ! Tyvärr lätt missa ibland eller nåt går sönder och är sten koll på det så dom bör själva märkt detta fel vid provkörning efter rep

.....privat liv.....
Pucko
Fre 09 aug 2013 9:25 Svara med citat
Hålller med. Något man gjort måste påverkat och man bör ju märkt det vid provkörning.

Kan ju vara svårt att veta hur den är men man märker att något är fel, det gör man..

Sen nu som dom hävdar att man plockat bort allt gällande detta och kollat och testat men kommit fram till att inget man gjort ska kunnat påverka detta.
Det känns inte helt OK.

Sen vet jag inte hur detta ska sluta, blir som att nu när dom bestämt sig att det inte var deras fel, kommer jag någonsin kunna se detta åtgärdat från deras sida.. Känns inte som det iaf Confused
lars_tech
Golf 6 Multifuel Ort: Umeå
Lör 10 aug 2013 19:49 Svara med citat
Pucko skrev:
Tjena,

Kan börja och säga att allt fungerade felfritt med bilen.
Bilen i fråga är en Golf TSI 160 från 2009.

Förra månaden så råkade jag ut för att kamkedjan kuggade över (service intervall följd utan några konstigheter).
Så nu i början av sommaren har den varit inne för motorbyte.

När jag fick tillbaka bilen så märkte jag direkt att något var konstigt med växelspaken.
Den är som "trög" och "grötig" Confused ..sen när man har haft i eller bara dragit den mot 5an/6ans växel så stannar den kvar där.
ibland kommer den krypandes mot mitten och tar sig tillbaka men det kan ta emot 1 minut. Det vanliga blir att man får dra tillbaka den mot mitten.

Detta är ju högst irriterande både för att man ibland får i 5an/6an istället för 3an/4an.. Sen ska det ju inte vara så här. Samt det är ju inget jag själv orsakat. Körglädjen för en annars rolig bil kan jag ju säga påverkas mycket negativt när man inte får i växlarna som man ska Sad

Bilen var inne nu direkt efter verkstadens semester för byte av vindrutan och bad dom då kolla på detta, det var ju inte innan motorbytet och nu är det där det enda logiska är ju att NÅGOT man gjort har påverkat/orsakt detta.

Fick precis tillbaka att det är spakstället det är fel på.
Man har kollat och lossat allt som kan påverkat detta vid motorbytet och inte hittat något, så ja byta spakställ är det verkstaden säger.
Fick ingen kostnad man skulle återkomma om vad det kan tänkas bli.

Håller ju på själv en del med bilar och har bara vänner som är både hobbymeck och som jobbar som mekaniker.
Så jag anser mig inte vara helt bakomflötet och förstå att det är faktiskt INTE jag som gjort detta.
..bilen fungerar, verkstaden har den en vecka och byter motor sen är spakstället trasigt..

Så med denna info undrar jag följande
* Är detta bara någon form av troll från verkstaden för att slippa ta ännu en kostnad eller vad är det som händer?! Boo hoo!
* Vad kan det tänkas kosta att byta spakställ? Material/arbetskostnad
* Har någon annan råkat ut för samma problem, verkstad eller inte men att spakstället gåttsönder?
* Hade en till fundering men jag glömde bort den i min ilska och irritation, så om ni har någon input på detta så lämna den gärna Pray

........K U N D E N H A R A L L T I D. F E L!!!

Verkar parollen vara på VAGs verkstäder. Jag själv har slutat använda mig av VAGs verkstäder för länge sedan p.g.a sådant här som trådstartaren beskriver. Jag har A L L D R G varit med om sådana jubel-clowner till mekaniker som på VAGs verkstäder, min åsikt.
Exakt varenda gång jag haft in bilen där -Så har de s k a p a t NYA problem. ALDRIIIG MER!

TSI -Tänk när dessa bilar med kamkedjor gått över 15000 mil -Ja, då blir det KUNDEN som står med "svarte-petter" och får betala detta m o n u m e n t a l a konstruktionsfel! Åh vad "roligt" med ett motorbyte?
Dessa bilar är precis som Audis problembilar beträffande kamkedjorna RENA RAMA EKONOMIBOMBEN.

VAG jobbar stenhårt på att gå från världens största till världens sämsta!
Pucko
Mån 12 aug 2013 13:52 Svara med citat
Kamkedjeriet är nog safe för min del nu framöver, har med nya motorn gått över till 1500mil service istället för 3000mil.

Gällande växelspaken, man skulle se över och räkna på vad det ska kosta.
Sen var det eventuellt möjligt att dom betalar en del av materialkostnaden. Dock ej arbetskostnaden för göra bytet.

Känns som om detta måste vara en justering som kan göras..
Har aldrig hört talas om att det pajar i själva spakstället för växelspaken...