Aleksandar.S
Golf 6 1.6 tdi BlueMotion Ort: Hedemora |
| Fre 21 jun 2013 10:29 |
|
Tja! Upptäckte för någon vecka sen att nivån på kylarvätskan minskade och var strax under min. streck. Fyllde på till max och slog av acc misstänkte att det hade med det att göra, så under en vecka försvann jätte lite. När jag sen slog på acc och körde några dagar så var den på min. igen.
Någon som vet vad detta kan bero på???
Gäller en golf 1.6 tdi Bluemotion!
|
|
calymar
Ingen VW Ort: Katrineholm |
| Fre 21 jun 2013 12:04 |
|
Har ingen aning om vad ditt problem är men jag råkade ut för följande.
Fick varning om låg nivå vid 4500 mil, öppnade motorhuven och konstaterade att nivån var några millimeter under min.
Då var motorn kall, hann åka några hundra meter och varningslampan fladdrade till några gånger och släcktes (kylarvätskan expanderar när den bli varm), fyllde på mer kylarvätska (rätt sort) när motorn var kall, behövdes bara en halv deciliter eller så för att hamna mellan min/max.
Jag har kört 500 mil sedan jag fyllde på och inget mer har hänt.
Dock kan det ju vara läckage någonstans.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-normal-torst-efter-kylvat ska-38230
|
|
Aleksandar.S
| Fre 21 jun 2013 12:13 |
|
| calymar skrev: | Har ingen aning om vad ditt problem är men jag råkade ut för följande.
Fick varning om låg nivå vid 4500 mil, öppnade motorhuven och konstaterade att nivån var några millimeter under min.
Då var motorn kall, hann åka några hundra meter och varningslampan fladdrade till några gånger och släcktes (kylarvätskan expanderar när den bli varm), fyllde på mer kylarvätska (rätt sort) när motorn var kall, behövdes bara en halv deciliter eller så för att hamna mellan min/max.
Jag har kört 500 mil sedan jag fyllde på och inget mer har hänt.
Dock kan det ju vara läckage någonstans.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-normal-torst-efter-kylvat ska-38230 |
Exakt så var det för mig första gången, fick varning om låg nivå. Fyllde på till Max körde 100-150 mil då var den strax ovanför min när bilen var kall. Fyllde på till Max igen och sen en vecka efter påfyllningen utan ac på minskade till nästan till mellan Max och min. Sen slog jag på acc och då var det under min efter bara några dagar. Det kanske inte har något med ac att göra men jag misstänkte det.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Sön 23 jun 2013 16:24 |
|
Problemet gäller alltså mk6 för er, men jag har samma problem med min mk5, nivån ligger konstant strax under min, fyller jag på till max sjunker nivån sakta till strax under min utan att jag kan se något läckage någon stans varken i motorrum eller på marken.
Jag börjar tro att det ska vara den nivån på modernare VW., jag har en gammal mk 4 men där ligger nivån konstant på max.
Jag undrar också är det ett problem som måste lösas?
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
|
|
Aleksandar.S
| Sön 23 jun 2013 16:56 |
|
| bildock skrev: | Problemet gäller alltså mk6 för er, men jag har samma problem med min mk5, nivån ligger konstant strax under min, fyller jag på till max sjunker nivån sakta till strax under min utan att jag kan se något läckage någon stans varken i motorrum eller på marken.
Jag börjar tro att det ska vara den nivån på modernare VW., jag har en gammal mk 4 men där ligger nivån konstant på max.
Jag undrar också är det ett problem som måste lösas?
Med vänlig hälsning Uffe/bildock |
Jag ska ringa till verkstad imorgon och fråga. Konstig bara om det nu skall ligga på den nivån varför den varna om lågnivå och då var den en bra bit under min. Jag skriver här så fort jag får reda på något från verkstad.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Sön 23 jun 2013 17:44 |
|
Men så bra då kanske vi får ett riktigt svar. Läste nu i instr.boken att fyller man över max så trycker motorn ut överflödigt vatten, då kanske så sker vid nivå över min?
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
|
|
Aleksandar.S
| Ons 26 jun 2013 19:15 |
|
| Jag ringde till bilmetro och frågade om läckaget. Ringde till 2 olika bilmetro. Den ena sa att jag skulle titta på motorvärmarslangar och kolla ifall det läcker där. Och den andra sa att eftersom jag inte ser något läckage så kan det vara avgaskylare. Skulle gå på 6-7000 kr att laga. Har servicetid nästa onsdag och då skulle dom titta på det. Får hoppas att det är något annat mindre fel än avgaskylare. Blir rätt dyrt att laga det!
|
|
Aleksandar.S
| Tor 11 jul 2013 22:16 |
|
Nu har ju jag haft bilen hos bilmetro för oljeservice och så skulle dom titta på läckaget. Men slöa som dom är så har dom inte ens kollat upp läckaget ordentligt! Jävligt irriterande! Det var mest därför jag lämnade bilen. Det enda dom sa var : vi tyckte inte att vi såg något blöt i motorn så då måste det vara avgaskylare det är fel på. Det går på 12.000 - 15.000 kr att laga, om du vill kan du komma in med bilen om några veckor när vi har tid och då kan vi provtrycka och se om det kanske är annat än avgaskylare.
Har någon annan här haft problem med egr ventiler/ avgaskylare eller bara läckande kylarvätska utan spår i motorutrymen?? Hur är nivån på era golf 6or ?
|
|
MickeP
Golf 6 TDI -11 Ort: Örnsköldsvik |
| Lör 13 jul 2013 10:32 |
|
Jag hade läckage i vintras, då provtryckte dom.
En klammer var felet= slarv när dom monterade MV innan leverans.
|
|
dc
Golf 6 1.6 TDI BlueMotion Ort: Sollentuna |
| Tor 08 aug 2013 18:27 |
|
| Aleksandar.S skrev: | Nu har ju jag haft bilen hos bilmetro för oljeservice och så skulle dom titta på läckaget. Men slöa som dom är så har dom inte ens kollat upp läckaget ordentligt! Jävligt irriterande! Det var mest därför jag lämnade bilen. Det enda dom sa var : vi tyckte inte att vi såg något blöt i motorn så då måste det vara avgaskylare det är fel på. Det går på 12.000 - 15.000 kr att laga, om du vill kan du komma in med bilen om några veckor när vi har tid och då kan vi provtrycka och se om det kanske är annat än avgaskylare.
Har någon annan här haft problem med egr ventiler/ avgaskylare eller bara läckande kylarvätska utan spår i motorutrymen?? Hur är nivån på era golf 6or ? |
Jag köpte en TDI 1.6 Golf BlueMotion Mk6 på slutet av 2012. Nu plötsligt låter motorn lite annorlunda och nivån ligger under "MIN" märket på expansionskärlet. Jag har inte sett några varningslampa ännu...men kanske borde fylla på ändå. Enligt manualen ska man fylla på med G13, men på behållaren står det G12...vilken ska det vara?...står i manualen att man inte ska blanda...
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tor 08 aug 2013 20:25 |
|
| dc skrev: | | Jag köpte en TDI 1.6 Golf BlueMotion Mk6 på slutet av 2012. Nu plötsligt låter motorn lite annorlunda och nivån ligger under "MIN" märket på expansionskärlet. Jag har inte sett några varningslampa ännu...men kanske borde fylla på ändå. Enligt manualen ska man fylla på med G13, men på behållaren står det G12...vilken ska det vara?...står i manualen att man inte ska blanda... |
Hej.
G 13 som ersätter G 12 + + är fullt blandbar med G 12. G 13 är lite mera åt det lila hållet i färgen än rosa. Har frågat på VAG när jag bytt kylvätska på vår A4 -05 i vintras (som också har G 12 tryckt på kärlet).
Fyll på snarast. Vid kall motor ska nivån vara strax över min sträcket. Motorljudet kan knappast påverkas av nivån….. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Fre 09 aug 2013 8:29 |
|
| Peter_senior skrev: | Hej.
G 13 som ersätter G 12 + + är fullt blandbar med G 12. G 13 är lite mera åt det lila hållet i färgen än rosa. Har frågat på VAG när jag bytt kylvätska på vår A4 -05 i vintras (som också har G 12 tryckt på kärlet).
Fyll på snarast. Vid kall motor ska nivån vara strax över min sträcket. Motorljudet kan knappast påverkas av nivån….. |
Håller med om motorljudet, har absolut inget med kylarvätskan att göra. Förmodligen behöver det fyllas på lite motorolja, för motorljudet ändras när oljenivån sjunker.
|
|
Aleksandar.S
| Lör 10 aug 2013 18:55 |
|
Hej!! Det var vattenpumpen som läckte kylarvätskan, nu är den bytt så nu är det som det ska. Skönt att det inte var avgaskylaren. Rep. kostar ju 12-13.000 kr.
Felet blev hittat för ca 2 veckor sen när min generatorrem gick sönder och trassla in sig och hade sönder kamremen. Då såg dom att pumpen läckte!
|
|