Forum - Golf 3 (92-99) - Väldigt låg tomgång

kristian_233
Golf 3 1,8 -97 Ort: Eslöv
Fre 09 aug 2013 15:06 Svara med citat
Tjena gott folk.
som rubriken lyder så har jag väldigt låg tomgång när bilen är kall.
det är en golf 3 97a 1,8 gl.
problemet uppstår ALLTID när bilen är kall. om jag startar så måste jag hålla jämn gas i kanske 1min sen går hon som hon ska:/
Nån god själ som kan ha en anning om vad felet kan vara?
jag har precis bytat följande, olja, oljefilter, stift, luftfilter, förgasarfots gummi, tändspole, kallstarts givare.
ovanför förgasarfots gummit sitter det nått som heter tomgångsmotor???
det surrar friskt från den åtminstone. kan det möjligen vara felet? för det e väll den som ska (choka) bilen när den e kall??
väldigt tacksam för svar då jag börjat tröttna på felet fast det bara varar 1min Laughing
eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Lör 10 aug 2013 20:39 Svara med citat
Hej, har du testat läsa ut felkoderna? Har en likadan bil och försökte först med en vanlig obd2 läsare från biltema men tydligen ska det vara en U281 läsare till dessa bilar. Hitta en billigt på blocket och fick ut felkoder som hjälpte mig med mitt tomgångsproblem iallafall. (helt andra symtom men för mig så var det throttle posistionsgivaren som var slut). Men läsaren finns för ca 200 så värt ett försök. Skadar ju inte att ha liggandes ändå för andra tillfällen.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 10 aug 2013 21:49 Svara med citat
Köp en billig laptop en med XP, sen den här kabeln: http://www.24.se/kkl-vagcom-ver-4091-p-694-c-227.aspx + vwtool

Sen kan du se lika hightech ut Wink

Bild

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
eriksson25
Fre 16 aug 2013 19:23 Svara med citat
Petta skrev:
Köp en billig laptop en med XP, sen den här kabeln: http://www.24.se/kkl-vagcom-ver-4091-p-694-c-227.aspx + vwtool

Bild

Ledsen att kapa tråden lite. Men funkar denna läsaren för att släcka airbag lampan?

Mvh KG
Petta
Fre 16 aug 2013 19:29 Svara med citat
eriksson25 skrev:
Ledsen att kapa tråden lite. Men funkar denna läsaren för att släcka airbag lampan?

Mvh KG

Givetvis går de att få bort felkoder, förutsatt att felkoden är fixad. Har du problem med airbagen kommer du få felkod på de.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
eriksson25
Fre 16 aug 2013 19:37 Svara med citat
Petta skrev:
Givetvis går de att få bort felkoder, förutsatt att felkoden är fixad. Har du problem med airbagen kommer du få felkod på de.

Lampan var trasig vilket besiktningen inte gilla. Bytte och då visade det sig att den slocknar och sen tänds igen.... Vette 17 vad som hänt men ska ta isär ratten och kolla då jag var inne där och rota för 1år sen. Men vill minnas att det var innan min förra besiktning. Men man vet ju aldrig.

Oki, då blir det en sån då mitt billigare verktyg inte känner av nån felkod fasten airbag lampan lyser.
celeron
Passat 5 1.6 Ort: Karlstad
Fre 16 aug 2013 20:34 Svara med citat
Petta skrev:

Bild

Måste bara fråga en sak.. Måste det vara XP? Smile
Petta
Fre 16 aug 2013 20:38 Svara med citat
celeron skrev:
Måste bara fråga en sak.. Måste det vara XP? Smile

yupp Wink