Forum - Golf 6 (09-13) - Ny medlem som är sugen på Golf.

Snickaren
Tiguan 2,0 Tdi -12 Ort: Stockholm
Fre 16 aug 2013 17:10 Svara med citat
Tjenare på er.

Jo som rubriken säger så går jag i bilbytar tankar, har idag en Tiguan 2,0 TDI 2012 med 1300 mil på mätaren.
Köpte den begagnad för några månader sedan på blocket men har lite ågren för att åka runt i en "så dyr" bil med tanke på värdeminskning osv...

Står nu i val & kval mellan Golf 6, Audi A3 eller A4 (Automat skall det vara), dock känns A4 lite onödigt stor men det som gör att den nog går bort är att det verkar vara jätteproblem med lacksläpp på B8 modellen Shocked + att dom ligger lite högre i pris än Golf & A3 av samma årsmodell.

Jag har tittat och bestämt mig för att om det blir en Golf, så blir det en Golf 6 iaf (tycker dom är riktigt snygga) och 7:an är ju lite dyr änsålänge.

Jag har haft diesel på mina senaste 2 bilar och har varit näjd med det men nu vet jag inte riktigt Idea
Kör inte mer än max 1500 mil/år men på nyare dieslar så är det ju inte så hög skatt som det var förr...
Har inte provkört någon Golf än men funderar nog på antingen TSI 160 eller 2,0 Diesel, orolig att TSI 122 ska kännas slö men det får väl provkörning utvisa. Tips motages gärna Very Happy

Blir dock lite konfunderad ang många av annonserna på Blocket när det gäller Golf 6 or ,jag har efter mycket om & men, nog fattat att det verkar ha skett någon sorts "facelift" mellan tillverkningsår -10 & -11.
Syns bla. på växelspaken till automatlådan som är MKT snyggare, riktigt??
Är det något mer som uppdaterats?
Sedan vore jag tacksam om någon skulle kunna lägga upp bilder på hur ACC resp AC ser ut på Golf 6:an,
tycks som att vissa skriver att dom har klimatanläggning (ACC) fast det ser ut som att det sitter en AC Confused

Vad jag förstår så finns det både Golf 5 & 6 med modellår 2009 stämmer det? (lite krångligt det där med modellår och tillverkningsår Evil or Very Mad )

Jaha det här blev väl världens längsta första inlägg, men frågar man inte, så får man heller inte veta Very Happy

Just det, hur upplever ni framkomligheten med era Golfar vid dom snörika vintrarna som vi har haft?
Hade tidigare en BMW 320 med Msportchassi som var katastrof i snö.
Skulle gärna ha en Golf med 4motion med då ryker automatlådan va?
Är det sänkt chassi på GT och GTI versionerna? (hur vanligt är det med sänkt chassi som tillval?)

Mvh N.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 16 aug 2013 18:12 Svara med citat
Tsi122 är kanske inte väldens piggaste motor men den är inte slö men för att varva ur den behöver man växla ned dår bilen gör över 140 vid 3000rpm på högsta växel
Tsi 160 har bra bottendrag på låga varv
mk5 och Mk6 finns som årsmodell 2009

vid snöväder har jag bara erfarenhet av MK5 sportline som kan ha en tendens att fastna vid hög snödjup, väljer du Tsi160 blir det sportchassie som liksom sportline är 15mm lägre än vanligt

kolla gärna på försäkringskostnader för TSi122 resp Tsi160

återkommer med bild på min AC

ställ gärna följdfrågor

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Fre 16 aug 2013 18:22 Svara med citat
Hej.

Tiguan - Du har ju en fin bil, nästan synd att byta!

Eftersom du inte kör mer än 1500 mil /år så kan man ju inte annat än att rekommendera en beg MK6 GTI DSG (du vill ju ha aut.). Beg. priserna är ju ganska bra för KÖPAREN på GTI mk6. Inte så bra för säljaren Crying or Very sad , kanske ändrar sig till den dagen min ska bytas....

GTI 2.0 TSi:n är snål. Om den heter GTI ED35, kom som alternativ 2011, så är det en äldre motorgeneration (2,0 FSI, samma bas som i mk6 R). Den är mycket törstigare. Är man intresserad av förbrukningen så är det snarare en nackdel om den heter ED35. Vill man chippa /tuna så har den andra företraden (bla större turbo k04 istället för k03) vilket initialt gör att man får ut mer kraft per krona.

Innan jag köpte min -10 GTI hade jag en GTI -09 mk5 temporärt och körde med några månader. Årsmodell -09 finns således både som mk5 och mk6 vad det gäller GTI. De andra modellerna har jag dålig koll på.

Någon ”face lift” har inte förekommit på mk6. Endast mindre förändringar, t.ex. avseende strålkastarna blev det devil eyes modell -11, ledbakljus GTI som standard. GTI har alltid riktig ACC om den är svensksåld.

GTI chassiet är lite lägre men fullt användbart i vinterväglag. Den har ju elektronisk diffspärr XDS som fungerar lysande när det är halt.

De andra mk6 modellerna, som är väldigt trevliga oavsett bränsleslag, finns det andra forum medlemmar som har bättre koll på än jag.

Det är ett subjektivt inlägg från en person som aldrig har haft en diesel. Laughing Laughing

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Snickaren
Fre 16 aug 2013 18:43 Svara med citat
a128 skrev:
Tsi122 är kanske inte väldens piggaste motor men den är inte slö men för att varva ur den behöver man växla ned dår bilen gör över 140 vid 3000rpm på högsta växel
Tsi 160 har bra bottendrag på låga varv
mk5 och Mk6 finns som årsmodell 2009

vid snöväder har jag bara erfarenhet av MK5 sportline som kan ha en tendens att fastna vid hög snödjup, väljer du Tsi160 blir det sportchassie som liksom sportline är 15mm lägre än vanligt

kolla gärna på försäkringskostnader för TSi122 resp Tsi160

återkommer med bild på min AC

ställ gärna följdfrågor

Tack för snabbt svar Thumbs up

Tror jag hoppar nog 122:an men ska naturligtvis provköra den iaf. Finns det några fler motoralternativ förutom GTI som inte är intressant (antagligen tokdyr försäkring) BTW är GTI'n ännu lägre än Tsi 160?
PS. glöm inte att det bara är automat (DSG) som är intressant.

Har kollat försäkringspremien på 122 VS 160 och det skiljde bara ca:800:-/år så det påverkar inte valet Smile

Har inte fått riktigt klart för mig om det är kamrem el kedja på dom olika motoralternativen, lär mig gärna + rembytes intervaller om det är rem.

Det finns även en variant som heter Gt va?

Kör så det ryker Wink
Snickaren
Fre 16 aug 2013 19:32 Svara med citat
Hmm märkligt, kollade och det skiljde bara ca 1000 lappen per år mellan en Tsi160 ocg en GTI ??

Kör så det ryker Wink
a128
Fre 16 aug 2013 19:34 Svara med citat
Tsi122 och Tsi160 har kamkedja samma som på Fsi 1,6
Tsi160 har Gt som standard

Se upp för longlifeservade exemplar

här är ac-panelen på min

Bild

a128
Fre 16 aug 2013 19:40 Svara med citat
Snickaren skrev:
Hmm märkligt, kollade och det skiljde bara ca 1000 lappen per år mellan en Tsi160 ocg en GTI ??

nyare modeller går ej att tjuvkoppla som på traditionellt vis därmed billigare att försäkra, annars har gti:n varit sveriges mest stulna bil

Peter_senior skrev:
Hej.

Eftersom du inte kör mer än 1500 mil /år så kan man ju inte annat än att rekommendera en beg MK6 GTI DSG (du vill ju ha aut.). Beg. priserna är ju ganska bra för KÖPAREN på GTI mk6. Inte så bra för säljaren Crying or Very sad , kanske ändrar sig till den dagen min ska bytas....

GTI 2.0 TSi:n är snål.

hur mycket drar den, kan man nå så fantastiska värden som under 0,5L/mil som jag lyckats med min Tsi122:a ?

nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Fre 16 aug 2013 19:59 Svara med citat
Bild

Och så här ser Climatronic (ACC) ut.
Snickaren
Fre 16 aug 2013 20:28 Svara med citat
Tack för bilderna mina vänner, då vet jag att om man ser att det sitter 3 vred på den så är det en enkel Ac alltså Thumbs up

Nån som har koll på det här med kedja eller rem då, på respektive motorer? Sorry A128 missade ditt svar ang rem Embarassed

Diesel'n då, rem el kedja?

Kör så det ryker Wink
Snickaren
Fre 16 aug 2013 21:02 Svara med citat
Tänkte visa vad jag menar med facelift på Vaxelspaken på DSG...

Volkswagen Golf 1,6 TDI Bluemotion DSG / -11 Tillverkningsår: 2010, Modellår: 2011
Bild

Golf tdi 105 bmt dsg masters -11 Tillverkningsår: 2011, Modellår: 2011
Bild

Här ser man ju tydligt skillnaden mellan AC och ACC tack vare era fina bilder Thumbs up

Kör så det ryker Wink
Peter_senior
Fre 16 aug 2013 21:18 Svara med citat
a128 skrev:
hur mycket drar den, kan man nå så fantastiska värden som under 0,5L/mil som jag lyckats med min Tsi122:a ?

Nej, nej, det är ju givet att GTI minst vill ha 0,7 och uppåt, men det har jag inte skrivit. Det tycker jag är liten förbrukning i förhållande till vad den ger tillbaka Wink . Som begagnad är det mycket bil för pengarna till en liten extrakostnad.

Tro inte att jag är negativt inställd till TSI 122, ska avhämta en leverans av en mk7 122 masters combi som familjebil så småningom, dock inte som ersättare till GTI:n. Det vore trevligt om den drog i sig 2,5 dl mindre per mil. Det gör den nog Very Happy .

Service, håller med dig A128, ang att man ska akta sig för bilar som följt longlife intervallen oavsett motoralternativ.

Snickaren skrev:

Det är ju billigt. BTW - TSI 2,0 har kedja.

Snickaren
Fre 16 aug 2013 21:23 Svara med citat
Får väl slänga upp en bild på nuvarande kärran oxå Wink

Bild

Blir nog svårt att hitta en lika välutrustad Golf 6...

Skinnpaketet,Bi xenon, Kurvljus, Panoramatak, Självparkering, Premium & Komfortpaket, mm

Men man kan inte få allt....

Kör så det ryker Wink
Snickaren
Fre 16 aug 2013 21:30 Svara med citat
Fel modell men billig var den va?
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_GTI_200HK_DSG_5_DR_SVE NSKSAL_48780477.htm?aw=1
Dock har Bilfirman som säljer den inte det bästa ryktet om man googlar dom....

Ett exempel där det står att det är ACC men enl era bilder så borde detta vara endast AC va??
http://www.blocket.se/malmo/VW_Golf_GT_1_8_TSI_dsg_7_48386316.htm?aw=1

Kör så det ryker Wink
Peter_senior
Fre 16 aug 2013 21:55 Svara med citat
Snickaren skrev:
Fel modell men billig var den va?
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_GTI_200HK_DSG_5_DR_SVE NSKSAL_48780477.htm?aw=1
Dock har Bilfirman som säljer den inte det bästa ryktet om man googlar dom....

Ett exempel där det står att det är ACC men enl era bilder så borde detta vara endast AC va??
http://www.blocket.se/malmo/VW_Golf_GT_1_8_TSI_dsg_7_48386316.htm?aw=1

Bil 1 är ju en mk5, men som sagt billig!

Bil 2 har AC eller en zons ACC?. Ser att växelväljaren är annorlunda än i min mk6 -10 tillverkad -10 som har den som du menar är nyare stuk på. Kanske att det är kopplat till att bilen på bilden har dsg 7 / torrkoppling och GTI har DSG 6 / våtkoppling? Kanske ej årsmodells knutet.

PS justerade AC / en zons ACC efter Olofs påpekande.

Senast ändrad Fre 16 aug 2013 22:07, ändrad totalt 2 gånger
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Fre 16 aug 2013 21:55 Svara med citat
a128 skrev:
Tsi122 och Tsi160 har kamkedja samma som på Fsi 1,6
Tsi160 har Gt som standard

Se upp för longlifeservade exemplar

här är ac-panelen på min

Bild

Min gissning är att detta är en acc-panel, då det står temperatur runt vredet, alltså vilken temp. Du vill ha i kupén, på min med endast av, så är det ingen skala utan endast blått till vänster, och rött till höger.

De med två vred är säkert bilar med 2-zons acc.
Snickaren
Fre 16 aug 2013 22:31 Svara med citat
Olof skrev:
Min gissning är att detta är en acc-panel, då det står temperatur runt vredet, alltså vilken temp. Du vill ha i kupén, på min med endast av, så är det ingen skala utan endast blått till vänster, och rött till höger.

De med två vred är säkert bilar med 2-zons acc.

Ok betyder detta att det finns 3st olika AC's Confused

1. enkel AC utan graderad temperatur inställning.
2, ACC enzons med graderad temperatur inställning
3, ACC tvåzons med graderad temperatur inställning

????????? Om det är en ACC så skall det vl finnas en "Auto" knapp så den sköter både fläkt och temperatur själv?

Kör så det ryker Wink
Snickaren
Lör 17 aug 2013 0:01 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Hej.

GTI 2.0 TSi:n är snål. Om den heter GTI ED35, kom som alternativ 2011, så är det en äldre motorgeneration (2,0 FSI, samma bas som i mk6 R). Den är mycket törstigare. Är man intresserad av förbrukningen så är det snarare en nackdel om den heter ED35. Vill man chippa /tuna så har den andra företraden (bla större turbo k04 istället för k03) vilket initialt gör att man får ut mer kraft per krona.

Innan jag köpte min -10 GTI hade jag en GTI -09 mk5 temporärt och körde med några månader. Årsmodell -09 finns således både som mk5 och mk6 vad det gäller GTI. De andra modellerna har jag dålig koll på.

Någon ”face lift” har inte förekommit på mk6. Endast mindre förändringar, t.ex. avseende strålkastarna blev det devil eyes modell -11, ledbakljus GTI som standard. GTI har alltid riktig ACC om den är svensksåld.

GTI chassiet är lite lägre men fullt användbart i vinterväglag. Den har ju elektronisk diffspärr XDS som fungerar lysande när det är halt.

De andra mk6 modellerna, som är väldigt trevliga oavsett bränsleslag, finns det andra forum medlemmar som har bättre koll på än jag.

Det är ett subjektivt inlägg från en person som aldrig har haft en diesel. Laughing Laughing

Hur vet jag om det är en GTI ED35 ??

Kör så det ryker Wink
Peter_senior
Lör 17 aug 2013 1:23 Svara med citat
Snickaren skrev:
Hur vet jag om det är en GTI ED35 ??

Jag tro att det är följande synliga skillnader mellan Edition 35 emot vanlig GTI:

Lådliknande tröskelutbyggnader i karossens färg, finns på R med.
35 emblem på framskärmarna.
Frontspoiler med markerade vingar på undre ytterdelarna.
35 emblem på rostfria tröskelpåtar. Vanlig saknar dessa.
Mörktonade LED baklampor som R:en har.
Eventuellt ED35 klädsel med ED35 emblem. Tillägg.
Andra Fälgar.
Motor Bägge har motorkåpa som det står TSI på.
ED35 som har kamrem har oljesticka mot fronten.
Vanlig GTI har oljesticka på passargerarsidan vid motorfästet i närheten av spolarepåfyllning/kamkedjan. Helt olika motorer.

Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Lör 17 aug 2013 10:29 Svara med citat
Snickaren skrev:

????????? Om det är en ACC så skall det vl finnas en "Auto" knapp så den sköter både fläkt och temperatur själv?

Är det tre vred, och utan "auto" knappen får man själv styra luftflöde,och fläkthastighet, och temperatur, men den försöker hålla temperaturen till det inställda.
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Lör 17 aug 2013 12:29 Svara med citat
Snickaren skrev:

ACC finns vad jag vet bara som 2-zons och skillnaden är som sagt att man ställer den i auto så sköter den allt själv, ett måste på en ny bil tycker jag!

Edit: Har precis kollat igenom nybilsbroschyren och det finns bara Climatic som är halvautomatisk och Climatronic som är helautomatisk.
Snickaren
Lör 17 aug 2013 17:37 Svara med citat
Ok grabbar då har vi rett ut det iaf Thumbs up Klima/Acc är ett måste för mig på utrustningslistan.

Då ska jag hålla utkik efter 2 rattars panelen.

Har kollat upp priser på försäkring via https://www.gjensidige.se/ och kommit fram till att där betalar jag samma premie vare sig jag väljer Tsi160 eller GTI Shocked

Kör så det ryker Wink
calymar
Ingen VW Ort: Katrineholm
Sön 18 aug 2013 5:59 Svara med citat
Snickaren skrev:

Jag har haft diesel på mina senaste 2 bilar och har varit näjd med det men nu vet jag inte riktigt Idea
Kör inte mer än max 1500 mil/år men på nyare dieslar så är det ju inte så hög skatt som det var förr...
Har inte provkört någon Golf än men funderar nog på antingen TSI 160 eller 2,0 Diesel, orolig att TSI 122 ska kännas slö men det får väl provkörning utvisa. Tips motages gärna Very Happy

Sticker ut näsan och säger att en TSI 122 är snabbare än din Tiguan om du sitter med 140TDI (först i riktigt höga farter är ni jämna). Har du en 170TDI så är ni jämna i "normala hastigheter" i högre farter drar du ifrån en 122 TSI.

Detta pga av den enorma skillnaden i tjänstevikt till golfens fördel. Smile
Snickaren
Sön 18 aug 2013 22:12 Svara med citat
Mmm det har du nog helt rätt i men med Tiguanen 140TDI hade jag inte några större förväntningar vad det gällde acceleration, den kör jag mer som en komfortabel glidarbil.
Nej det som jag kommer att jämföra med är förra bilen som var en BMW 320 D 2009.

Kör så det ryker Wink
Snickaren
Sön 01 sep 2013 8:24 Svara med citat
Det var tusan mig inte lätt att hitta en begagnad Golf 6 med ACC i och till ett vettigt pris Confused Vill ej ha "plus" eller kombi.
Ni som har köpt era bilar nya, hur resonerade ni ang valet imellan AC & ACC? Hur stor prisskillnad var det?
Samma tankar kring att ej välja elhissar i bakdörrarna, känns väldigt gammalt att behöva sitta med vev i handen.

För mig är det ett måste med ACC, 5dörrars, Dsg låda, gärna park sensorer och så lutar det åt 160 hk Gt modellen.
Har provkört både 122 och 160 och tyckte att 122 kändes lite klen på låga varv, sen gick den väl ändå ok men det märks ganska stor skillnad vid ex påfart till motorväg mellan dom båda.
Gillade oxå ljudet i 160 vid kraftig acceleration, nice med både kompressor & tubo Thumbs up

Tycker även att fronten ser snyggare ut med dimljus som verkar vara standard på Gt 160, eller?

Kör så det ryker Wink
Snickaren
Sön 01 sep 2013 8:25 Svara med citat
Trippel post Embarassed

Kör så det ryker Wink

Senast ändrad Sön 01 sep 2013 8:28, ändrad totalt 1 gång
Snickaren
Sön 01 sep 2013 8:25 Svara med citat
Trippel post Embarassed

Kör så det ryker Wink
a128
Sön 01 sep 2013 9:22 Svara med citat
Finns verkligen MK6 med handvevar övehuvudtaget ?

när man köper begagnat så kan det vara svårt att få det tillval man vill ha, den som köper en Tsi122 gör det oftast genom ekonomisk synvinkel och väljer bort onödigt lulllull Dancing

Snickaren
Sön 01 sep 2013 9:34 Svara med citat
a128 skrev:
Finns verkligen MK6 med handvevar övehuvudtaget ?

när man köper begagnat så kan det vara svårt att få det tillval man vill ha, den som köper en Tsi122 gör det oftast genom ekonomisk synvinkel och väljer bort onödigt lulllull Dancing

Jajjamensan det gör det, har sett det själv Shocked

Kör så det ryker Wink
a128
Sön 01 sep 2013 10:05 Svara med citat
Det var inte lätt det, utbudet med den utrustning som ni vill ha är större för Tsi160 än för tsi122

Snickaren
Sön 01 sep 2013 10:12 Svara med citat
a128 skrev:
Det var inte lätt det, utbudet med den utrustning som ni vill ha är större för Tsi160 än för tsi122

Kanske var lite otydlig men det är 160 modellen som jag skulle vilja ha, är ändå knepigt att hitta en med bra utrustning Sad . Finns iofs en med det är en tysk importerad 2,0 diesel, mycket välutrustad. Har dock lite allergi mot importbilar Shame on you plus att jag nog har bestämt mig för bensinare denna gången.

Kör så det ryker Wink
Sida 1, 2  >