Har en golf -10 1,6
Har motorvärmare monterat från fabrik sugen på dra in i kupe`n..
Vet ej bara vart man brukar göra håltagningen i torpedväggen?
Mvh goodfish
24 hål såg, borra in i kupe gör du genom torpedvägg höger sida strax nedanför ac rören går. genomförningsgummi finns köpa på vag tex som är BRA ! rek är slå genom en syl först, har gjort detta på rutin men första gång kan det va bra som vägledning, sen kommer du in i kupe under handsfack, lossa matta lite och dämpmatta, ev kapa lite för komma åt
24 hål såg, borra in i kupe gör du genom torpedvägg höger sida strax nedanför ac rören går. genomförningsgummi finns köpa på vag tex som är BRA ! rek är slå genom en syl först, har gjort detta på rutin men första gång kan det va bra som vägledning, sen kommer du in i kupe under handsfack, lossa matta lite och dämpmatta, ev kapa lite för komma åt
Annars om du plockar bort batteriet så finns det färdiga kabelgenomföringar du kan använda utan att behöva borra i bilen.
Plocka bort batteriet och följ den inringade kabelstammen till torpedväggen.
Tittar du noga ser du dessa små gummispenar som sticker ut, gör ett så litet hål som möjligt och pressa igenom kabeln så kommer den fram under ratten, tycker det är klart bättre än att göra onödig åverkan på bilen.
Vet ej om det finns likadana genomföringar på passagerarsidan, annars är det ju bara att dra sladden bakom mittkonsollen. Lycka till!
Dom röda inringade vårtorna käns som det är mindre lämpliga för kupévärmarledning, dessutom kommer den ut i utrymmet vid pedalerna och man behöver en längre ledning än növändigt, har gjort detta på en MK5:a och det är bökigt/omständigt
gör som beskrivet ett hål under acledningarna istället
vill man dra bilel är däremot vårtorna lämpliga för detta ändamål
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Dom röda inringade vårtorna käns som det är mindre lämpliga för kupévärmarledning, dessutom kommer den ut i utrymmet vid pedalerna och man behöver en längre ledning än növändigt, har gjort detta på en MK5:a och det är bökigt/omständigt
gör som beskrivet ett hål under acledningarna istället
vill man dra bilel är däremot vårtorna lämpliga för detta ändamål
"Vårtorna" är alldeles utmärkta att använda som genomgång till motorvärmarkabel, har gjort det både på min gamla Golf V, och min nuvarande Golf VI, och det är inte jätte bökigt att gå till höger sida inne i bilen.
Nu har ju jag ovanan av att ha kupéfläkten i baksätet för att töa framrutan, och då är det perfekt att dra på vänster sida i bilen bak.
Så länge det finns lämpliga hål gjorda i karossen anser jag att man skall använda dem och undvika att borra mer än man behöver. Det finns alltid en liten risk för rost och gör du det själv har du svårt att få det på garanti. På följande sätt gjorde jag:
Drog upp kabeln från motorvärmarn och anslöt den med ett T stycke på torpedväggen. Från det fortsatte jag med en ny kabel (tror den var 1m) vidare in till kupén. Om man kollar på plasten under vindrutan i motorrummet ser man att det går in en sladd, bredvid den kan man ta bort en plastlucka och föra in Defa/Calix kabeln. Sedan tar man bort skumgummit som är i övre hörnet av/under torpedplåten, närmast gångjärnet, samt lyfter försiktigt på den svarta plasten som går under hela vindrutan. Om man kikar från sidan av bilen ser man en genomföring som är oanvänd men med en gummipropp en bit in mot mitten av bilen. Där är det bara att trycka in kabeln en bit.
Nu till det svåra. Först av allt: koppla bort polerna från batteriet å låt det gå ett par timmar (brukar de uppge på service stationer), så inte AirBag lampan börjar lysa (vilket jag lyckades åstadkomma).
Sedan skall handskfacket bort. För att lyckas bäst kan det vara värt att se följande youtube-klipp innan man börjar:
När man väl fått bort handskfacket ser man komfortstyrdonet, detta behöver man inte göra någonting åt. Ovanför de två största silverfärgade torx-skruvarna finns det en pappersliknande skiva och under den en matta. Med fingrarna kan man lyfta den uppåt för att blotta plåten på bilen. Där finner du nu kabeln du just tryckt in.
Dra in kabeln en bit. Nedan ser du bilder på hur jag drog kabeln inne i kupén.
I paffskivan gjorde jag ett runt hål där kabeln kom ner och tryckte fast kontakten. Nedan ser ni en bild på hur det ser ut innan jag fäst den med skruvar:
Personligen rekomenderar jag Calix SlimLine 1400W kupévärmare för att den har en bra lösning med en fot som inte kräver fler skruvhål i bilen.
Ännu en bild som visar var jag tog hålet för kontakten på utsidan av bilen. På insidan fanns ett passligt hål i chassi. Så jag antog att det var här det var ämnat att den skall sitta.
Detta var min lösning och jag ansvarar ej för problem eller fel som kan uppstå om ni följer dessa direktiv.
Min erfarenhet av 14 år på golvet och monteringar av motorvärmare skapar du större risk med dra motorvärmarkabeln genom befintliga genomförningar än du borrar genom torped in !
Min erfarenhet av 14 år på golvet och monteringar av motorvärmare skapar du större risk med dra motorvärmarkabeln genom befintliga genomförningar än du borrar genom torped in !