Jonyl
Golf 6 Tdi 105 BMT Ort: Mora |
| Ons 21 aug 2013 19:32 |
|
Hej, jag har problem med inkoppling av elen till dragkroken som jag monterat själv
Firman som sålde satsen påstod att det skulle vara tydlig beskrivning med till just min bilmodell, och att man ej behöver göra någon programmering av bilen. Har kopplat enligt instruktion men får ingenting att fungera på släpet. Har ström till x7 dosan samt kollat att jorden är bra.
Det som var lite knepigt var att endast den röda bromsljuskabeln skulle nyttjas när man har gemensam kabel för bakljus och bromsljus som på min bil. Är det någon som har erfarenhet av liknande installation så är jag tacksam för alla tips.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 21 aug 2013 21:12 |
|
Bromsljusen på en nyare VW inkl Mk6 använder samma lampor som till parkeringsljusen, det som sker när man bara ska ha pareringsljus är att man reducerar spänningen (genom fyrkantvåg) En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Jonyl
| Ons 21 aug 2013 21:18 |
|
| a128 skrev: | | Bromsljusen på en nyare VW inkl Mk6 använder samma lampor som till parkeringsljusen, det som sker när man bara ska ha pareringsljus är att man reducerar spänningen (genom fyrkantvåg) |
På min är det samma lampa som bakljuset, men ingenting fungerar med denna dosa,
Supporten från säljaren = noll. Strömmen är tagen från 12v uttaget i skuffen enligt instruktion.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 24 aug 2013 10:36 |
|
| Jonyl skrev: | På min är det samma lampa som bakljuset, men ingenting fungerar med denna dosa,
Supporten från säljaren = noll. Strömmen är tagen från 12v uttaget i skuffen enligt instruktion. |
Har du vridit ljusreglaget till "halvljus", annars ska inget fungera i släpvagnskontakten, om det är korrekt kopplat.
|
|
Jonyl
| Lör 24 aug 2013 14:21 |
|
| Ja det är klart
|
|
miksta
Golf 6 BMT Ort: Stockholm |
| Mån 26 aug 2013 21:44 |
|
| Jonyl skrev: | | Ja det är klart |
Löste det sig för dig?
Jag har monterat drag idag och tänkte installera elanslutning imorgon, har samma dosa som dig.
|
|
Jonyl
| Mån 26 aug 2013 21:53 |
|
Hej , nej har inte provat nåt mer, hör gärna av dig om det funkar för dig och hur du kopplat // Johan
|
|
miksta
| Mån 26 aug 2013 22:25 |
|
| Har du något elschema till baklysena?
|
|
Jonyl
| Tis 27 aug 2013 7:01 |
|
Nej, men jag hittade en modellspecifik instruktion när jag googlade. Där står det vilka färger som gäller.
Kan skicka länk om jag hittar den igen
|
|
Jonyl
| Tis 27 aug 2013 7:01 |
|
Nej, men jag hittade en modellspecifik instruktion när jag googlade. Där står det vilka färger som gäller.
Kan skicka länk om jag hittar den igen
|
|
miksta
| Tis 27 aug 2013 16:06 |
|
| Gör gärna det!
|
|
miksta
| Tis 27 aug 2013 17:21 |
|
Hej Johan,
Nu är jag färdig och det fungerar bra, kopplade enligt anvisningen. Inga felmeddelanden ännu.
Hittade en lös 12v kontakt i bak som verkade förberedd för något som jag nyttjade.
Har du kollat att det är kontakt mellan alla kablar som du har klämt?
Jag klämde med en tång och mätte varje kontakt efteråt.
Det låter annars som det kanske är fel på din gds-x7?
|
|
Jonyl
| Tis 27 aug 2013 17:37 |
|
| Nyttjade du både röd, brun och svart kabel från enheten? Och hur kopplade du dom?
|
|
miksta
| Ons 28 aug 2013 9:37 |
|
| Jonyl skrev: | | Nyttjade du både röd, brun och svart kabel från enheten? Och hur kopplade du dom? |
Den svarta sitter tillsammans med den bruna ihop med grå/röd höger bak.
Den röda kopplades ihop med svart/lila höger bak.
|
|
Jonyl
| Lör 07 sep 2013 13:17 |
|
| Finns ingen grå/ röd kabel höger bak på min.
|
|