coneli2
Golf 6 variant 105 dsg7 Ort: Gävle |
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 09 apr 2013 19:58 |
|
Du ska köra den i D-läget.
S-läget är till för "inspirerande" körning med senare växlingar och högre varv, där behovet av lägre växel finns. Det du beskriver är S-lägets funktion.
Kontentan: Använd det läget som den är gjord för att användas med till vardags vid normalkörning - läge D.
|
|
coneli2
| Tis 09 apr 2013 20:05 |
|
Tack för din kommentar MiWi !
Du verkar ha koll på det där med D-läget respektive S-läget.
Jag förstår vad du menar men jag fick inga svar på mina frågor...
tyvärr..
Någon annan kanske kan svara på frågorna ?
|
|
MiWi
| Tis 09 apr 2013 20:28 |
|
Svaret är som jag skrev ovan, det är så funktionen utav S-läget faktiskt är.
Sena uppväxlingar (vilket innebär mycket varv), att den inte kör på tung växel, att den växlar ner tidigt för att alltid bibehålla högt varv. Funktionen som du beskriver den är så ett S-läge (som även står för Sport) fungerar på DSG.
För eran del finns däremot inget skäl som motiverar ett användande utav S-läget, kör på D-läget istället (som är normalläget för lådan). Det är alltså inte ett fel på växellådan, utan ett handhavandefel (nämligen fel växelläge vid "fel" tillfälle).
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 09 apr 2013 21:10 |
|
| coneli2 skrev: | Tack för din kommentar MiWi !
Du verkar ha koll på det där med D-läget respektive S-läget.
Jag förstår vad du menar men jag fick inga svar på mina frågor...
tyvärr..
Någon annan kanske kan svara på frågorna ? |
Den växlar aldrig till 7án i S-läget, som MiWi skrev ska den ligga på högvarv hela tiden i S-läget.
|
|
coneli2
|
candyweiss
Donator 100
|
MiWi
| Ons 10 apr 2013 16:33 |
|
| MiWi skrev: | Haha...
Ok MiWi... Jag bara undrar... HUR kan DU veta att det inte finns några skäl för OSS att använda S-läget??
Att du dessutom kallar användning av S-läget för ett "handhavandefel" är inte bara dumt sagt, utan totalt nonsens...
Om det vore ett handhavandefel att använda S-läget, vilket du påstår, kan man ju undra varför det finns överhuvud taget...
Jag är däremot mycket tacksam för att det finns ett S_läge då det även för en gammal gumma kan kittla lite extra när man varvar ur ordentligt... även om det "bara är en golf"
Tack för att du FÖRSÖKT svara på mina frågor iaf, och ditt visade intresse, men övriga kommentarer från din sida känns överflödiga... |
Innan du totalsågar mitt försök att hjälpa dig så kanske det vore bra om du förstår vad jag försöker förklara.
Handhavandefelet låg i att problemet du upplevde låg i växellådan - där dess korrekta funktion är exakt som du beskriver. Alltså inte ett mekaniskt fel på bilen, var istället glad för att det inte är fel på bilen som både kostar pengar och tid.
S-läget är egentligen inget läge som fungerar bra med dieselmotorn, särskilt inte på landsväg i höga hastigheter då motorn tvingas jobba på höga varv helt i onödan. Körning i S-läget passar däremot bra om man drar tunga släp med dieselbil och inte vill använda det manuella läget enbart.
Motorn du har på bilen (TDI105) gör bäst ifrån sig på lägre varv där den har sitt största arbetsmoment, så där behöver man inte varva kraftigt med bilen för att den även ska gå framåt. Om du vill få bättre respons från rödljus kan du starta på S-läget och sen lägga i D-läget när du nått upp till jämn hastighet.
Det drabbar inte mig att ni vill åka med S-läget, däremot drabbar det er som konsumenter istället med kortare serviceintervaller och högre slitage.
Så istället för att bli frustrerad över vad jag skriver, ta till dig och lär dig något nytt om bilen och dess funktioner samt var glad över att du inte hade ett fel på bilen.
|
|
coneli2
| Ons 10 apr 2013 17:46 |
|
| MiWi skrev: | | Innan du totalsågar mitt försök att hjälpa dig så kanske det vore bra om du förstår vad jag försöker förklara. |
| MiWi skrev: | | Så istället för att bli frustrerad över vad jag skriver, ta till dig och lär dig något nytt om bilen och dess funktioner samt var glad över att du inte hade ett fel på bilen. |
| coneli2 skrev: | | Tack för att du FÖRSÖKT svara på mina frågor iaf, och ditt visade intresse, men övriga kommentarer från din sida känns överflödiga... |
JAG tror att du fått liiite för mycket kaffe!!
|
|
MiWi
| Ons 10 apr 2013 18:03 |
|
| coneli2 skrev: | JAG tror att du fått liiite för mycket kaffe!!  |
Sen kanske du ska läsa detta som är relevant för din del?
| MiWi skrev: | S-läget är egentligen inget läge som fungerar bra med dieselmotorn, särskilt inte på landsväg i höga hastigheter då motorn tvingas jobba på höga varv helt i onödan. Körning i S-läget passar däremot bra om man drar tunga släp med dieselbil och inte vill använda det manuella läget enbart.
Motorn du har på bilen (TDI105) gör bäst ifrån sig på lägre varv där den har sitt största arbetsmoment, så där behöver man inte varva kraftigt med bilen för att den även ska gå framåt. Om du vill få bättre respons från rödljus kan du starta på S-läget och sen lägga i D-läget när du nått upp till jämn hastighet.
Det drabbar inte mig att ni vill åka med S-läget, däremot drabbar det er som konsumenter istället med kortare serviceintervaller och högre slitage. |
Nu har jag försökt beskriva ingående hur S-läget fungerar men möts bara av en otrevlig sida från din del trots upprepade försök.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 10 apr 2013 18:20 |
|
| MiWi skrev: | | Nu har jag försökt beskriva ingående hur S-läget fungerar men möts bara av en otrevlig sida från din del trots upprepade försök. |
Jag tycker att du är mycket otrevlig som försöker förklara hur S-läget fungerar
|
|
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm |
| Ons 10 apr 2013 19:10 |
|
| Mycket bra förklaring av sportläget Miwi, synd bara att vissa ska behöva ta åt sig så mycket...
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Ons 10 apr 2013 19:15 |
|
Att S-läget inte lämpar sig för TDI är snicksnack.
Nä men man slipper kickdown och får därmed mycket bättre respons vid gaspådrag. Tycker jag.
Att sedan ligga och nöta i S-läget är ju dock onödigt.
|
|
coneli2
| Tis 16 apr 2013 10:13 |
|
Tack för hjälpen alla ni som försökt att förstå vad jag frågade efter och sedan har försökt er på att förklara vad ni trott att jag sökt svar på.
Jag vill bara avsluta det här med att berätta följande:
Efter kontakt med den lokala VAG- handlaren i staden skickades en fråga till VW, centralt (var vet jag inte), men svaret de fick var exakt det som
| candyweiss skrev: | | Den växlar aldrig till 7án i S-läget. |
Hoppas att DU, candyweiss, blir kvar på det här forumet. Du kunde ju BÅDE läsa OCH förstå vad jag frågade efter och svarade dessutom helt korrekt på det jag frågade efter. Inget svammel om ovidkommande saker.
Jag frågade ju faktiskt ALDRIG efter HUR S-läget fungerar, utan min fråga var helt enkelt:
| coneli2 skrev: | Vid vilka varvtal/hastigheter som växlarna läggs i respektive ur när man kör på S-läget med DSG7-växellådan?
När, vid vilka varv eller vid vilken hastighet, SKA en Golf Variant 105 BMT växla upp från 6:an till 7:an respektive ner från 7:an till 6:an, 5:an osv...? | MEN... MiWi... Det var en bra beskrivning av hur och när man ska, eller kan, använda sig av S-läget, fast som sagt vara ... det var ju inte det jag frågade efter...
De hade faktiskt inte koll på här på verkstan heller utan blev tvingade att skicka en fråga till VW centralt.
Vill man köra med, och använda sig av 7:an måste man köra med antingen D-läget eller välja manuella läget.
|
|
mikaelandersson
Golf 6 Bluemotion 1.6 TDI Ort: Kävlinge |
| Ons 17 apr 2013 1:19 |
|
| Dåligt av VAG att inte kunna svara på det direkt.. Att den inte slänger i 7an i S-läge beror ju på att det är en högväxel för att få ner mototrvarvet. Att ligga på S-läge och köra sportigt på motorväg är ju ganska lönlöst *haha*] Har upptäckt att S-läge är bra vid långsam stadskörning däremot.
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Ons 17 apr 2013 15:34 |
|
Jag blir förvånad när jag läser att 7:an inte går i när S-läget används. Jag har för mig att min DSG lägger i 7:an även i S-läget.
Bara för att prova åkte jag en sväng med S-läge och visst gick 7:an i vid jämn fart.
Använder S-läget då och då, förstår inte varför man inte skulle använda det ibland när man har en trevlig växellåda och pigg motor.
Vill man inte köra aktivt räcker det med 50 hk och 3 växlar!
|
|
fastson
Donator 100
| Ons 17 apr 2013 18:25 |
|
Har kört i stadiga 120-130 med S-läget och 7an har aldrig hoppat i.
Mysko.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 17 apr 2013 22:22 |
|
| fastson skrev: | Har kört i stadiga 120-130 med S-läget och 7an har aldrig hoppat i.
Mysko. |
Och jag har testat i 160 och ingen 7:a går i, alltså precis som det ska vara.
|
|
fastson
Donator 100
| Ons 17 apr 2013 22:24 |
|
| candyweiss skrev: | | Och jag har testat i 160 och ingen 7:a går i, alltså precis som det ska vara. |
Ja precis. Men så säger steppen att hans gör det. Mysko.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
MiWi
| Tor 18 apr 2013 1:07 |
|
| Jag hade stått för middagen om det var en åttonde växel som trillat fram.
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Fre 19 apr 2013 17:42 |
|
Nu har jag gjort en ny tur för att se hur S-läget fungerar i min bil. Inte gick 7:an i, det var konstigt tyckte jag och trodde att jag misstaget mig tidigare.
Då tryckte jag i farthållaren och direkt blev det S7.
Så fort farthållaren kopplades ur gick DSG tillbaka till S6.
Någon mer som har samma erfarenhet?
|
|
fastson
Donator 100
| Fre 19 apr 2013 17:45 |
|
Har jag faktiskt aldrig testat.
Får återkomma.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 19 apr 2013 19:39 |
|
| steppenwolf skrev: | Nu har jag gjort en ny tur för att se hur S-läget fungerar i min bil. Inte gick 7:an i, det var konstigt tyckte jag och trodde att jag misstaget mig tidigare.
Då tryckte jag i farthållaren och direkt blev det S7.
Så fort farthållaren kopplades ur gick DSG tillbaka till S6.
Någon mer som har samma erfarenhet? |
Nu när du säger det så kommer jag ihåg att min också lägget i S7 när jag kopplar in farthållaren
Det är oavsett hastighet också, över 58km/h då såklart.
|
|
fastson
Donator 100
| Sön 21 apr 2013 12:09 |
|
Också testat och kan bekräfta, S7 med farthållare.
|
|
snivlem
Scirocco 1.4 DSG7 Ort: Kungälv |
| Tis 25 jun 2013 3:07 |
|
| Hur kan gamla gumman tycka att det "kittlar gott" att varva ur en jävla diesel ??? den rör sig bättre på lägre varv med fullgas så jag bara undrar, är det det gamla goda diesel skramlet ???
|
|
mikaelandersson
Golf 6 Bluemotion 1.6 TDI Ort: Kävlinge |
| Tor 05 dec 2013 9:54 |
|
| Är väl ingen skillnad på S7 och D7 då.. Utväxlingen lär ju vara densamma. Märks väl bara när man kopplar ur farthållaren då karaktären är lite annorlunda på S-läget.
|
|