SkrkN
Golf 4 1.6 fsi Ort: Kalix |
| Tis 01 apr 2014 20:36 |
|
Hej
Avgaslampan tändes på min golf 1,6 -03.
Var in på verkstan som rekommenderar att byta tändspole på cylinder 1.
Jag bytte den tändspolen samt alla 4 stift. Bilen gick nu som en klocka i ca 5 veckor. Nu lyser den förbannades avgaslampan igen. En bekant som är totalt okunnig påstår att man måste byta alla 4 tändspolar, annars pajar dom en efter en tills man ändå har bytt dom. Detta låter ju helt otroligt osannolikt, men vill ändå ha lite feedback om detta.
Jag undrar om den nya tändspolen kan ha gått sönder av samma orsak som den gamla som satt där. Men vad kan orsaka en sån sak då? Eller dras jag med ren otur bara, att ytterligare en har gått sönder?
Någon som har nått nyttigt att fylla i med hära?
Mvh Andreas
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Tis 01 apr 2014 21:52 |
|
Jag bet i det sura äpplet och bytte alla, (6st), på min R32a när den misstände och gnällde på en misstänkt tändspole.
Den "gamla" typen var kända att gå sönder. Har inte haft några problem alls sen jag bytte mina spolar.
|
|
SkrkN
| Tis 01 apr 2014 22:41 |
|
| Edge skrev: | Jag bet i det sura äpplet och bytte alla, (6st), på min R32a när den misstände och gnällde på en misstänkt tändspole.
Den "gamla" typen var kända att gå sönder. Har inte haft några problem alls sen jag bytte mina spolar.  |
Okej, nu har du ju en helt annan motor. Men ändå värt att begrunda.
Hade vart fint med någon som råkat ut för att fler tändspolar gått efter byte av en tidigare trasig.
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
| Tis 01 apr 2014 22:55 |
|
| Har läst att d hänt för många. Dock kanske inte just din motor
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Ons 02 apr 2014 8:15 |
|
Din nu så okunnige bekant är förmodligen inte på så djupt vatten ändå vad det verkar.
Där erfarenheten från liknande fall att just att enbart en bytt tändspole kan bli kortlivad minns inte riktigt orsaken, men har för mig att skillnaden i motstånden inte lirar ihop.
|
|
Edge
| Ons 02 apr 2014 13:08 |
|
Min kusin körde visserligen en Audi A4 1,8t, samma där, bytte några tändspolar även på den.
Så det är inte alls ovanligt.
|
|
SkrkN
| Ons 02 apr 2014 22:11 |
|
| Edge skrev: | Min kusin körde visserligen en Audi A4 1,8t, samma där, bytte några tändspolar även på den.
Så det är inte alls ovanligt. |
Jag ska ta och kolla upp med verkstaden. Men jag tycker dom borde ha nämnt att det händer. Om det är olika motstånd i dom gamla och nya så kanske jag åker på att byta alla fyra denna gång.. Härligt.
|
|
Robban_e
Golf 4 GTI-02 Ort: Oskarshamn |
| Tor 03 apr 2014 8:28 |
|
Fick mina bytta på Audin 1.8t via goodwill på vag verkstad då den ena gick sönder. Ja ska de va, så ska de!!
|
|
Edge
| Fre 04 apr 2014 12:53 |
|
| Robban_e skrev: | | Fick mina bytta på Audin 1.8t via goodwill på vag verkstad då den ena gick sönder. |
Dom gjorde så då dom var erkänt "dåliga" eller ett väldigt vanligt problem.
Men du fick bara "goodwill" om den varit märkesservad hos auktoriserad VAG verkstad varje gång.
|
|
Tbolt
Ingen VW Ort: Göteborg |
| Tis 15 apr 2014 15:23 |
|
Nu har du väl redan fixat detta men var det den på cyl 1 som gick igen elr. var det en annan?
Den första t-spole som gick sönder på min 1,8T var efter 6000 mil service med nya t-stift i, bytte bara den trasiga.
Sedan gick det mindre än 100 mil så gick den andra, sedan säkert några tusen mil innan tredje fick bytas och till slut efter 15000 mil den fjärde så de bytta har ju inte gått sönder igen. Orsaken angavs som kvalitetsproblem, otäta spolar.
Och på Skoda hade dom ingen aning om detta problem, har dock inte servat den hos dem...
Jag har både orginal och Mekonomen t-spolar blandat, här handlar det väl bara om att man har rätt typ.
Kan ju vara läge att ha en extra med sig om du inte byter alla, och är ju mycket enkel att byta utan verktyg.
|
|