Har en kompis som fått problem med sin Golf.
Motorn är en TSI 122. Han beskriver problemet som att när han accelererar på 6:ans växel i motorvägsfart så är bilen ryckig/hackig, som om den hade problem med bränsletillförsel. Har blivit värre den senaste tiden.
Jag ska skanna av bilen imorgon med VCDS, så jag återkommer med ev. felkoder.
Han nämnde dock inget om att motorlampan skulle ha tänts.
Bilen blev nyligen servad hos Mekonomen.
Är det något ni känner igen?
Efter en snabb googling verkar det kunna vara: Tändspolar
Någon ventil till turbon.
Men man tycker isf att det borde fått lampan att signalera?
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 16 jun 2014 22:48
fastson skrev:
Har en kompis som fått problem med sin Golf.
Motorn är en TSI 122. Han beskriver problemet som att när han accelererar på 6:ans växel i motorvägsfart så är bilen ryckig/hackig, som om den hade problem med bränsletillförsel. Har blivit värre den senaste tiden.
Jag ska skanna av bilen imorgon med VCDS, så jag återkommer med ev. felkoder.
Han nämnde dock inget om att motorlampan skulle ha tänts.
Bilen blev nyligen servad hos Mekonomen.
Är det något ni känner igen?
Efter en snabb googling verkar det kunna vara: Tändspolar
Någon ventil till turbon.
Men man tycker isf att det borde fått lampan att signalera?
Min tsi122 ryckte och hackade vid två olika tillfällen (motorlampan tändes) för ca ett år sedan, men sen har det inte hänt fler gånger så jag kollade aldrig upp det närmare.
Tändspolarna har man ju hört talas om att VW har en hel del problem med.
Konstigt nog fanns det ingen felkod lagrad. Inga "misfires" fanns heller loggade på någon cylinder (om den nu inte återställs inför varje omstart).
Jag sa ändå åt honom att åka in till verkstad och få det kollat.
A128: Tackar. Ska höra med honom vad verkstaden säger.
Om det är tändspolarna kan man ju lika väl byta dom själv. Kommer erbjuda honom att jag beställer dom isf. (han är gammal och utan nätvana. ). För jag antar att prisskillnaden mellan verkstaden och internetköp är typ 50% som vanligt?
Update: Nu finns misstanke om dåligt bränsle. En annan hade nämligen upplevt samma fenomen på sin Audi A3 1.4 TSI. Båda verkar ha tankat på samma Preem-mack i Kalmar.
Vi får se hur det hela utvecklar sig.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 19 jun 2014 20:46
fastson skrev:
Update: Nu finns misstanke om dåligt bränsle. En annan hade nämligen upplevt samma fenomen på sin Audi A3 1.4 TSI. Båda verkar ha tankat på samma Preem-mack i Kalmar.
Inga problem? Kan ju vara kontaminerad tankbil eller något. Har tydligen hänt förr på Preem för några år sedan. Preem Rinkabyholm utanför Kalmar. De fick slagg i sin tank. Flera bilar blev stående, Preem fick stå för notan.
Jag kör på Statoil och JET (numera det fula namnet Ingo).