Forum - Golf 7 (13-19) - GOLF 7 1.2 TSI erfarenheter?

Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö
Tor 07 feb 2013 16:19 Svara med citat
Är fortfarande på jakt efter en golf. Funderar på om 1.2 TSI motorn är för klen eller om den räcker. Kör 1000 mil om året och 90% korta sträckor i stan. Hade tänkt den med Masters paket. Är det någon som äger en sådan och kan dela med sig av erfarenheter om förbrukning osv.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 09 feb 2013 19:32 Svara med citat
Tror inte att någon fått denna levererad än Confused
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö
Lör 09 feb 2013 19:50 Svara med citat
Ok. Tänkte att det fanns en del bilar på bytbil för omg leverans. Då får man nog lugna sej liite.
candyweiss
Lör 09 feb 2013 19:55 Svara med citat
Guza skrev:
Ok. Tänkte att det fanns en del bilar på bytbil för omg leverans. Då får man nog lugna sej liite.

Det är garanterat en bra bil och jag är säker på att motorn har inga problem att orka med.
Du hade väl inte tänkt att dra släp med den hela dagarna Smile
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Sön 10 feb 2013 10:03 Svara med citat
Har provkört den. Bra alternativ till snåldieslarna och betydligt bättre körbarhet än den gamla etanolmotorn på 1,6 l. Personligen tror jag att den utan problem kan dra t.ex. en mindre husvagn e.d.
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Sön 10 feb 2013 11:50 Svara med citat
Tror den räcker till i de flesta situationer,jag har ju erfarenhet av Tsi motorn på 122 hk kombinerat med den 7 växlade Dsg lådan jag har i min nuvarande Octavia kombi och måste säga att den aldrig nånsin känts slö och de gånger det inte rört på sig tillräckligt vid en omkörning har jag bara gått över till manuellt läge då Dsg lådan växlar upp väldigt tidigt rent generellt.
Nya Golfen är ju rätt mkt lättare än den föregående och säkert bra mkt lättare än min Octavia kombi så jag tror utan att ha provkört en 1,2 Tsi innan jag beställde att den kommer räcka mer än väl för mitt behov(provkörde en TDI105 BMT 6-växl manuell).
Skiljer 25 Nm i vridmoment mellan min nuvarande motor och 1,2 Tsi som jag byter till men den ger ju 175 Nm mellan 1550-4100 r/min så kraften har man ju ständigt tillgänglig. Regular Smiley
Gourmand
Sön 10 feb 2013 17:48 Svara med citat
105 hk-dieseln är fin, men de moderna snåldieslarna har också nackdelar. Använder man bilen främst för korta körningar med många kallstarter och sällan låter motorn uppnå riktig arbetstemperatur, vilket kan vara svårt med dessa dieslar - då får man garanterat problem. Och inte bara med igenkoxade partikelfilter, utan även motorproblem, ibland allvarliga sådana. Med en sådan körcykel så är det alltid bättre att välja en modern bensinbil. Kör man regelbundna långkörningar och använder bilen så att den regelbundet kommer upp i arbetstemperatur, då borde dieseln vara det givna valet, eljest ej.
Att det sen skiljer 30 000 kronor i pris, till 1,2-motorns favör borde göra att en hugad spekulant på TDI 105 Hk, kanske ska fundera ett par gånger.
Även om den nya 1,2-motorn inte uppnår den låga förbrukning som anges i marknadsföringen, så gissar jag att den går märkbart snålare än 122 hk-motorn i Golf 6 och då är det rätt svårt att motivera ett pris som ligger 30 000 kronor över 1,2 TSI. Bara hoppas att motorn håller ! Gör den det, så kan den vara ett fint alternativ till dieseln.
Family_man
Sön 10 feb 2013 17:59 Svara med citat
Gourmand skrev:
105 hk-dieseln är fin, men de moderna snåldieslarna har också nackdelar. Använder man bilen främst för korta körningar med många kallstarter och sällan låter motorn uppnå riktig arbetstemperatur, vilket kan vara svårt med dessa dieslar - då får man garanterat problem. Och inte bara med igenkoxade partikelfilter, utan även motorproblem, ibland allvarliga sådana. Med en sådan körcykel så är det alltid bättre att välja en modern bensinbil. Kör man regelbundna långkörningar och använder bilen så att den regelbundet kommer upp i arbetstemperatur, då borde dieseln vara det givna valet, eljest ej.
Att det sen skiljer 30 000 kronor i pris, till 1,2-motorns favör borde göra att en hugad spekulant på TDI 105 Hk, kanske ska fundera ett par gånger.
Även om den nya 1,2-motorn inte uppnår den låga förbrukning som anges i marknadsföringen, så gissar jag att den går märkbart snålare än 122 hk-motorn i Golf 6 och då är det rätt svårt att motivera ett pris som ligger 30 000 kronor över 1,2 TSI. Bara hoppas att motorn håller ! Gör den det, så kan den vara ett fint alternativ till dieseln.

Det här med att köra en modern diesel och endast köra korta sträckor har jag tråkiga erfarenheter av då bilen jag ägde före min nuvarande Octavia var en Ford Focus 1,6 TDCI -08 och jag råkade ut för motorstörningar vid två tillfällen och båda gångerna byttes bränslefiltret pga att det bildats slam och nåt slags utfällningar i tanken orsakat av mkt korta körsträckor som de sa på verkstaden, partikelfiltret funkade under de 2 år och 1300 mil jag körde bilen men en gång så arbetade renbränningsprocessen mkt länge vilket säkert tydde på att filtret var nära att täppas igen.
Köpte Octavian med 1,4 Tsi motorn framför en Diesel av den anledningen, jag kan ju aldrig köra in en Diesel rent ekonomiskt med min korta körsträcka men föll för dieselmotorns fina vridmoment och Tsi motorerna har ju faktiskt en vridmomentkurva som liknar dem rätt mkt så Tsi är det enda val av motor jag kan tänka mig tror jag.
Blir spännande att köra en bil med endast 1,2 liters cyl.volym , Octavian har jag då aldrig upplevt som slö utan tvärtom har man ju rastat av en och annan pojkspoling i betydligt motorstarkare bilar utan turbo tack vare DSG lådans snabbhet i kombination med fullt vrid från 1500 Varv/min. Laughing Laughing
Gourmand
Mån 11 feb 2013 10:10 Svara med citat
Nu finns ju inte DSG-lådan till 1,2 TSI, vad jag förstått och det är nog lika bra det. Det finns mängder med rapporter om haverade DSG-lådor och jag litar definitivt inte på att de håller i längden. Dessutom vill jag inte ha automatväxlad bil, oavsett vilken teknik man använder (dubbekoppling, robotstyrd växling(ESG) osv. Men, det är väl mest en smaksak. Å andra sidan uppstår ju inte frågeställningen om man väljer 1,2 TSI, vilket jag bestämt mig att göra. Provkörningen var mkt övertygande !
Family_man
Mån 11 feb 2013 17:28 Svara med citat
Upplevde du att kraften räcker till i 1,2 TSI??...jag tror den definitivt kommer göra det då Golfen jag beställt är lättare än min Nuvarande Octavia TSI122 DSG än fast man kanske tycker att motorn är liten är den säkerligen inte klen! Regular Smiley
Göran N
Golf 7 1.2TSI Masters Ort: Helsingborg
Ons 17 apr 2013 22:30 Svara med citat
Family_man skrev:
Upplevde du att kraften räcker till i 1,2 TSI??...jag tror den definitivt kommer göra det då Golfen jag beställt är lättare än min Nuvarande Octavia TSI122 DSG än fast man kanske tycker att motorn är liten är den säkerligen inte klen! Regular Smiley

Får min 1.2TSI Masters levererad i v18 eller 19. Kommer från Volvo 740 med 2.3l 16v automat enda bilen hittills, (grym kvalité), men någon gång så måste man ju byta. 1.2TSI har alltså ca hälften av volymen och prestandan är ungefär lika, men med ca halva förbrukningen. Ska bli intressant att se hur den kommer att fungera.

Kan bara instämma i flera inlägg. Efter provkörning kan jag bara konstatera att kraften räcker. Känns pigg. Försäljaren höll med och försökte inte få mig att ens testa GT. Jag tänker dock köra väldigt lugnt av flera skäl: Miljö, kostnad, vill se om jag kommer i närheten av 0.49 men också för att jag tror att en sådan liten motor slits jämförelsevis mycket jämfört med en större om man ofta nyttjar "maxprestanda".

I stället för mer hästar satsade jag på (ännu) mer säkerhetsutrustning såsom Xenon (Pluspaket) för att se bättre i mörker (älgrädsla. ser man verkligen bättre? Vet ej, chansning) och krockuddar även bak. Det praktiska fick också sitt genom dragpaketet. Mindre förslitning och lägre förbrukning genom elvärmare (speciellt bra om man kör kortare sträckor).

Göran N
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Tor 18 apr 2013 6:52 Svara med citat
Göran N skrev:
Får min 1.2TSI Masters levererad i v18 eller 19. Kommer från Volvo 740 med 2.3l 16v automat enda bilen hittills, (grym kvalité), men någon gång så måste man ju byta. 1.2TSI har alltså ca hälften av volymen och prestandan är ungefär lika, men med ca halva förbrukningen. Ska bli intressant att se hur den kommer att fungera.

Kan bara instämma i flera inlägg. Efter provkörning kan jag bara konstatera att kraften räcker. Känns pigg. Försäljaren höll med och försökte inte få mig att ens testa GT. Jag tänker dock köra väldigt lugnt av flera skäl: Miljö, kostnad, vill se om jag kommer i närheten av 0.49 men också för att jag tror att en sådan liten motor slits jämförelsevis mycket jämfört med en större om man ofta nyttjar "maxprestanda".

I stället för mer hästar satsade jag på (ännu) mer säkerhetsutrustning såsom Xenon (Pluspaket) för att se bättre i mörker (älgrädsla. ser man verkligen bättre? Vet ej, chansning) och krockuddar även bak. Det praktiska fick också sitt genom dragpaketet. Mindre förslitning och lägre förbrukning genom elvärmare (speciellt bra om man kör kortare sträckor).

Har en känsla av att Golfen kändes mycket "rappare" än 740n? Mycket ligger i att Golfen har turbo, vilket gör att man får mer vridmoment tidigt i registret.

Jag hade förut en v70 GLT som "bruksbil" på 170hk, ovh min Golf GT känns så otroligt mycket piggare och rappare på alla sätt. Visst lär viktskillnaden göra en del, men som sagt - turbon gör helt klart sitt till! Regular Smiley
Basilusin
Golf 1 LX -83 Ort: Finland
Tor 18 apr 2013 22:44 Svara med citat
Göran N skrev:
Mindre förslitning och lägre förbrukning genom elvärmare (speciellt bra om man kör kortare sträckor).

Detta vet jag ej om ja håller helt med om, jag har själv använt Defa elvärmare (460785, samma som till din motor ifall det blir Defa) nu i 4 vintrar och kan konstatera att skillnaden om du haft i motorvärmaren i två timmar eller ej märks inte på sträckan det tar att komma upp i 50 grader för motoroljan. Jag har 1 mil till jobbet och kommer knappt upp i 60 grader förrän jag stannar bilen. Själv tycker jag att detta är väldigt dåligt och skulle välja en bensinvärmare orginal om jag skulle ha möjlighet att välja om. Finns bilägare här på forumet som bytt bil pga att det inte är möjligt att installera ordentliga elvärmare till dessa nya motorer. Detta är kanske mer ett problem om man bor i en av landets norra delar.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 19 apr 2013 16:18 Svara med citat
Jag har kört med min oljetrågsmonterade värmare i ca 2 timmar och då har oljetempen legat på ca 40-45 C+ när man går in i Vag-com och tittar

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Göran N
Sön 28 apr 2013 21:40 Svara med citat
a128 skrev:
Jag har kört med min oljetrågsmonterade värmare i ca 2 timmar och då har oljetempen legat på ca 40-45 C+ när man går in i Vag-com och tittar

Intressant och bra tips om att man kan se oljetemperaturen. Det hade jag missat. (Jag hämtar ut bilen på nu på torsdag 2 maj, men har redan fått ut instruktionsboken.) Jag kommer att följa upp hur det fungerar och försöka bedöma nyttan (lägre bränsleförbrukning jämfört med elkostnad). Elförbrukning från nätet går att mäta och oljetempens ökning som funktion av tiden vid olika starttemperaturer (i princip = utetemp om bilen stått ett dygn).

2h verkar mycket för att värma till 40C (vad var starttempen?).

Angående bränslevärmare kan jag bara säga, baserat på egna erfarenheter att det är väl dyrt (inköp+service) och att det tar för mycket på batteriet. Därför provar jag nu elvarianten.

Göran N
candyweiss
Sön 28 apr 2013 22:01 Svara med citat
Göran N skrev:
Angående bränslevärmare kan jag bara säga, baserat på egna erfarenheter att det är väl dyrt (inköp+service) och att det tar för mycket på batteriet.

Tar även en hel del bränsle såklart.
Göran N
Sön 28 apr 2013 22:15 Svara med citat
Givetvis, tar den en del bränsle också. Det glömde jag.

Göran N
P-N
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 29 apr 2013 20:19 Svara med citat
Kör just nu en 10 år gammal Toyota Yaris med 68 hk. Funderar på att byta till Golf. Med tanke på vad jag har nu tror jag att 1.2 TSI räcker men vill inte göra "misstaget" att köpa en för liten motor igen. Har provat både 1.2 och 1.4 TSI. Jag tyckte att 1.4 bullrade ganska mycket med 17" däcken. Jag måste prova igen.

Men nu till min fråga. Om jag ser till min nuvarande bil så drar den nästan ingen bensin alls på 70 väg (0,55) (Bra med tanke på åldern).
Förbrukning på 90 väg är ok väg men den drar iväg på motorväg. 1.2:an och 1.4:an är specad till 4.3/4.5 på landsväg. Vad menas med landsväg? Om man jämför motorvägskörning mellan 1.2 och 1.4 vilken har då minst förbrukning?

Andra synpunkter är också välkomna.
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Mån 29 apr 2013 21:05 Svara med citat
P-N skrev:
Kör just nu en 10 år gammal Toyota Yaris med 68 hk. Funderar på att byta till Golf. Med tanke på vad jag har nu tror jag att 1.2 TSI räcker men vill inte göra "misstaget" att köpa en för liten motor igen. Har provat både 1.2 och 1.4 TSI. Jag tyckte att 1.4 bullrade ganska mycket med 17" däcken. Jag måste prova igen.

Men nu till min fråga. Om jag ser till min nuvarande bil så drar den nästan ingen bensin alls på 70 väg (0,55) (Bra med tanke på åldern).
Förbrukning på 90 väg är ok väg men den drar iväg på motorväg. 1.2:an och 1.4:an är specad till 4.3/4.5 på landsväg. Vad menas med landsväg? Om man jämför motorvägskörning mellan 1.2 och 1.4 vilken har då minst förbrukning?

Andra synpunkter är också välkomna.

Jag har en 1.4 TSI och när jag kör blandad körning (mest landsväg samt lite stadskörning) så hamnar jag på mellan 0.53-0.58 ungefär. Och då är det "vanlig" körning, ingen supersnål ecodriving Smile
Den har gått 170 mil nu, så den är inte "inkörd" ännu, siffrorna kanske kan bli något bättre när den har rullat upp mot 1000 mil, det återstår att se Regular Smiley
Family_man
Tis 07 maj 2013 19:18 Svara med citat
Wow är verkligen imponerad faktiskt av hur pass kraftfull 1,2 Tsi känns , överträffade mina förväntningar och den räcker mer än väl för att förora körkortet även i motorvägsfarter.

Tycker den är mkt livfullare än 1,4 TSI 122 jag hade i Skodan faktiskt och motorn sjunger lite fränare under acceleration än den gjorde.

I övrigt är jag lyrisk över den Nya Golfen och kommer älska att köra den tre år framöver.

I´m in love! Very Happy
candyweiss
Tis 07 maj 2013 20:18 Svara med citat
Family_man skrev:
Wow är verkligen imponerad faktiskt av hur pass kraftfull 1,2 Tsi känns , överträffade mina förväntningar och den räcker mer än väl för att förora körkortet även i motorvägsfarter.

Tycker den är mkt livfullare än 1,4 TSI 122 jag hade i Skodan faktiskt och motorn sjunger lite fränare under acceleration än den gjorde.

I övrigt är jag lyrisk över den Nya Golfen och kommer älska att köra den tre år framöver.

I´m in love! Very Happy

Då får vi hoppas att du får 3 problemfria år också Thumbs up
Family_man
Tis 07 maj 2013 22:07 Svara med citat
candyweiss skrev:
Då får vi hoppas att du får 3 problemfria år också Thumbs up

Jo det hoppas man ju varje gång man hämtat ut en nybil , känns tryggt dock att jag köpte ett års extra nybilsgaranti så man har garanti i tre år istället för två. Very Happy
Göran N
Fre 07 jun 2013 12:34 Svara med citat
Basilusin skrev:
Detta vet jag ej om ja håller helt med om, jag har själv använt Defa elvärmare (460785, samma som till din motor ifall det blir Defa) nu i 4 vintrar och kan konstatera att skillnaden om du haft i motorvärmaren i två timmar eller ej märks inte på sträckan det tar att komma upp i 50 grader för motoroljan. Jag har 1 mil till jobbet och kommer knappt upp i 60 grader förrän jag stannar bilen. Själv tycker jag att detta är väldigt dåligt och skulle välja en bensinvärmare orginal om jag skulle ha möjlighet att välja om. Finns bilägare här på forumet som bytt bil pga att det inte är möjligt att installera ordentliga elvärmare till dessa nya motorer. Detta är kanske mer ett problem om man bor i en av landets norra delar.

Jag har nu haft bilen i ca 1 månad. DEFA värmaren fungerade ej. Jag kollade funktionen mha av en elmätare man kan sätta på sladden (finns hos Clas Ohlsson ex. vis): 0W och 0A. Volkswagen bytte och nu blir det effekt: ca 312W. Min fråga/fundering: Detta verkar lite lite. Jag hade väntat mig ca 1kW. Någon som har data (Volkswagen verkar inte ha.)?

Göran N
Göran N
Fre 07 jun 2013 12:35 Svara med citat
Basilusin skrev:

Jag har nu haft bilen i ca 1 månad. DEFA värmaren fungerade ej. Jag kollade funktionen mha av en elmätare man kan sätta på sladden (finns hos Clas Ohlsson ex. vis): 0W och 0A. Volkswagen bytte och nu blir det effekt: ca 312W. Min fråga/fundering: Detta verkar lite lite. Jag hade väntat mig ca 1kW. Någon som har data (Volkswagen verkar inte ha.)?

Göran N
Göran N
Fre 07 jun 2013 12:51 Svara med citat
Duratec skrev:
Jag har en 1.4 TSI och när jag kör blandad körning (mest landsväg samt lite stadskörning) så hamnar jag på mellan 0.53-0.58 ungefär. Och då är det "vanlig" körning, ingen supersnål ecodriving Smile
Den har gått 170 mil nu, så den är inte "inkörd" ännu, siffrorna kanske kan bli något bättre när den har rullat upp mot 1000 mil, det återstår att se Regular Smiley

Min 1 månad 1.2TSI verkar kunna komma under 0,5 på landsväg (80-100). Har pendlat någon gång med bilen till jobbet. Från jobbet mätte jag:
- 25km enkel väg. Stad + landsväg.
- Farthållare mestadels hela tiden. Även efter stopp och efter rondeller. Acceleration mha farthållaren, alltså tämligen lugn körning. (Imponerande funktion i farthållaren!)
- Tog bilen som stått i solen hela dagen ca 25C. (Använde ej DEFA:n).
- Snittförbrukning = 0,49. Borde alltså om jag fortsatt med en "långkörning (10-20 mil) kanske närmat sig 0,45 (?). Hastighet dock inte mer än 90-100 då skulle jag tro.
Hyfsat nöjd, trots att startförbrukningen är hög. När visningen kommer igång efter ca 500m brukar den visa kring 2l/mil som dock går ner fort.
Göran

Göran N
canyon
Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv
Ons 11 sep 2013 20:12 Svara med citat
Körde en 1.2 TSI idag förbrukning enligt färddatorn 0,45. Körde 20 km motorväg med farthållaren på hela tiden 90 km/h. kraften i motorn var helt ok.
ergo
Ingen VW Ort: Helsingborg
Tor 12 sep 2013 0:23 Svara med citat
Jag kör för det mesta på motorväg och brukar hålla 110-130. Då kan ofta en liten motor ha en högre förbrukning än en större motor då den kör på högt varv. Min svärmors Micra 1.2 drar drygt 0.8 på motorvägen. Men när jag testade Golf 7 1.2 tsi så låg den på rundt 2500-2800 varv om jag kommer ihåg rätt och färddatorn visade drygt 0.6 i förbrukning. Vilket jag tycker är bra för storleken och motorn.
www.adac.de testar dem själva förbrukning som ofta brukar ligga nära mina erfarenheter med samma bil. Så om man kan lite tyska, eller låter google översätta sidan kan man kolla vad dem får för förbrukning på deras tester. För 1.2 tsi på landsväg testen (tror dem kör i 90 km/t) får dem 0,47. Sen har dem också Autobahn test där jag tror dem kör konstant i 130 km/t och dem får då 0,62, vilket är mycket bättre än många andra små/golf-klass bilar med små bensin motorer. Min SC 1.2 är på väg till sverige, så snart kan jag kolla själv hur det är . Smile
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Tor 12 sep 2013 15:09 Svara med citat
Det verkar finnas rätt intressant info på siten adac.de - tycker jag mig kunna utläsa. Synd att man inte tränat på tyskan sedan man gick i nian. Googles översättningar blir gärna lite konstiga. Laughing
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa
Tor 12 sep 2013 15:34 Svara med citat
Jag hade en Audi a1 1.2tfsi i två år och körde ca 3500mil med den. På den hade jag en snittförbrukning på 0.65L/mil när jag bytte in den, jag kör mest motorväg i 110km/h..
Gillade förövrigt motorn och den var trevlig att köra. Men ett problem fanns tycker jag, motorn utvecklar väldigt lite värme och hade väldigt svårt att värma upp sig och kupén på bilen under vintrarna.
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Tor 12 sep 2013 18:51 Svara med citat
malte skrev:
Jag hade en Audi a1 1.2tfsi i två år och körde ca 3500mil med den. På den hade jag en snittförbrukning på 0.65L/mil när jag bytte in den, jag kör mest motorväg i 110km/h..
Gillade förövrigt motorn och den var trevlig att köra. Men ett problem fanns tycker jag, motorn utvecklar väldigt lite värme och hade väldigt svårt att värma upp sig och kupén på bilen under vintrarna.

Hur mycket har TFSI- och TSI-motorn gemensamt?
Sida 1, 2  >