Forum - Golf 6 (09-13) - Golf 1.6 TDI -10

Doctah
Golf 6 1,6 TDI -10 Team Ort: Ängelholm
Tor 18 jul 2013 11:43 Svara med citat
Hej
Är i Tyskland och passade på att köpa mig en bil. En Golf 1.6 TDI -10 med 3900 Mil på mätaren i färgen Tornadoröd. Skall hämta ut den om några timmar och har en härlig körning på 95 mil framför mig. Vi behöver inte ta någon import eller ej diskussion här. Bilen är köpt av en VW handlare och är genomgången enligt Das Weltauto.http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/begagnade -bilar/das-weltauto.html
Är suprtnöjd med valet, kanonfil bil, inte en repa någonstans eller hack i fälgar.

Skall bli spännande och se vad förbrukningen hamnar på på hemvägen. Skall användas för att pendla 10 mil om dagen.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 18 jul 2013 12:19 Svara med citat
Doctah skrev:
Hej
Är i Tyskland och passade på att köpa mig en bil. En Golf 1.6 TDI -10 med 3900 Mil på mätaren i färgen Tornadoröd. Skall hämta ut den om några timmar och har en härlig körning på 95 mil framför mig. Vi behöver inte ta någon import eller ej diskussion här. Bilen är köpt av en VW handlare och är genomgången enligt Das Weltauto.http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/begagnade -bilar/das-weltauto.html
Är suprtnöjd med valet, kanonfil bil, inte en repa någonstans eller hack i fälgar.

Skall bli spännande och se vad förbrukningen hamnar på på hemvägen. Skall användas för att pendla 10 mil om dagen.

Kul med en ny och fin bil Thumbs up

Som du skrev, perfekt att kolla förbrukningen, återkom gärna med resultatet.
Doctah
Tor 18 jul 2013 12:48 Svara med citat
Ja, blev riktigt glad att se hur fin den var. Perfekt kondition, inte en repa på fälgar eller kaross. Att den sedan är helrekondat och servad är ju trevligt även det.

Är primärt för förbrukningen jag valde just denna. Kommer som sagt pendla 10 mil om dagen och äger en passat FSI 2006 sedan tidigare men den drar 0.8 om det vill sig väl.
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Tor 18 jul 2013 12:50 Svara med citat
Grattis, mycket fin modell du valde. VWs bästa. Wink

Räkna med halvad förbrukning.
Doctah
Tor 18 jul 2013 13:09 Svara med citat
Kan notera att i Tyskland kostar en 3000 mils service 99 EUR, 6000 mila kostar 119 EUR (kurs idag ca 8.6) båda med longlife och mobilitetgaranti. När får vi de priserna i sverige tro?. Ett tips kan ju vara att serva bilen, fylla den med semesterölen på hemvägen och ändå ha pengar över..Wink
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Tor 18 jul 2013 13:45 Svara med citat
Doctah skrev:
Kan notera att i Tyskland kostar en 3000 mils service 99 EUR, 6000 mila kostar 119 EUR (kurs idag ca 8.6) båda med longlife och mobilitetgaranti. När får vi de priserna i sverige tro?. Ett tips kan ju vara att serva bilen, fylla den med semesterölen på hemvägen och ändå ha pengar över..Wink

Va fasen, då tjänar man ju nästan på att serva bilen i Tyskland. Lämnade in min på 3000mils service i maj, kostade 2381:-, kan ju nästan lämna in bilen tre gånger i Tyskland för de pengarna.
Doctah
Fre 19 jul 2013 17:35 Svara med citat
Resultatet enligt tripmätaren är att jag på hemvägen körde 779 km och har 440km kvar till tank. Lite snabbt överslag skulle det bli 0.45 på hemresan. Med tanke på att jag många gånger körde 140 så är det grymt bra. Men verkliga resultetet blir ju vid pump, men det dröjer ju nu när man har en snålbil;)
djmarty
Golf 7 1.6 TDI BMT Ort: Sollentuna
Ons 24 jul 2013 14:58 Svara med citat
Doctah skrev:
Resultatet enligt tripmätaren är att jag på hemvägen körde 779 km och har 440km kvar till tank. Lite snabbt överslag skulle det bli 0.45 på hemresan. Med tanke på att jag många gånger körde 140 så är det grymt bra. Men verkliga resultetet blir ju vid pump, men det dröjer ju nu när man har en snålbil;)

Du kommer få lite högre förbrukning efter att du tankat i Sverige, pga den sämre dieselkvaliten här.
golfspelare
Golf 6 1,6 Bluemotion -11 Ort: Kalmar
Tor 25 jul 2013 19:39 Svara med citat
djmarty skrev:
Du kommer få lite högre förbrukning efter att du tankat i Sverige, pga den sämre dieselkvaliten här.

Va
Skitsnack vad hur du fått dessa uppgifter ifrån Shame on you Shame on you
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Tor 25 jul 2013 22:35 Svara med citat
I Sverige har vi en diesel som har lägre cetanvärde än i typ Tyskland, vi har ett mer miljövänligt diesel. Vissa tror att det kan skilja så mycket som 10% i kraft på diesel. Jag har sökt på google och hittat många siter där man upplever Svensk diesel har mindre kraft.

Bluemotion
miksta
Golf 6 BMT Ort: Stockholm
Ons 31 jul 2013 10:15 Svara med citat
Jag håller med kring kvalitén på diesel. De gånger jag tankat i Tyskland har bilarna varit märkbart snålare.
djmarty
Golf 7 1.6 TDI BMT Ort: Sollentuna
Tis 01 okt 2013 14:26 Svara med citat
golfspelare skrev:
Va
Skitsnack vad hur du fått dessa uppgifter ifrån Shame on you Shame on you

Ren fakta. Dels har vi "sämre" diesel, precis som någon skrev här ovanför. Men i Tyskland har man dessutom två olika sorters diesel. Lite som V-power fast diesel