Forum - Golf 5 (04-08) - Kamremsbyte 5000 mil?

yecora
Golf 6 1.4 TSI Cab Ort: Stockholm
Lör 12 okt 2013 20:51 Svara med citat
Hej,

Har sedan nyligen en golf -06 som gått 5000 mil. Nu har jag hört att det kan vara viktigt att byta kamremmen pga ålder. Stämmer detta verkligen? Den har ju gått väldigt lite..
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 12 okt 2013 21:40 Svara med citat
yecora skrev:
Hej,

Har sedan nyligen en golf -06 som gått 5000 mil. Nu har jag hört att det kan vara viktigt att byta kamremmen pga ålder. Stämmer detta verkligen? Den har ju gått väldigt lite..

Gummit i remmen torkar om du så låter bilen stå och inte kör en endaste mil. Sedan hur länge en rem håller för ålder kan variera, om den går sönder brukar det bli rejält dyrt.

Så känn efter hur 'lucky' du är eller byt.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Fre 18 okt 2013 23:07 Svara med citat
Har en Audi -05 cab 1,8T i familjen, har gått 9500 mil. Den har 18000 mil som bruksgräns på remmen, ingen årsgräns. Jag har lättat på kamremskåpan de sista åren och stuckit ned liten spegel och tittat på remmen och tänderna. Inga sprickor varken på ut eller insida av remmen. Bilen går numera typ 300 mil per år.

Nästa vår ska den få ny rem jämte vattenpump och spännrulle hade jag tänkt, då är den nästan 10 år gammal.

Mao kolla remmen. Är den ok kan du nog köra vidare. Skär lagret i spännrullen eller vattenpumpen så kan det ju gå åt pipan ändå…..

Edit Har bilen årsgräns så är det väl bäst att följa den.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18