sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg |
| Fre 07 nov 2014 7:51 |
|
Återkommer nu med att det tar lång tid att få upp kylvätsketemperaturen 0 grader ute
Körde 12 km temperaturen var uppe i 90 grader stannade med tom gång temperaturen sjönk till 75 grader
fick sedan köra ca 1-2 km innan det var 90 igen stannade med tomgång igen sjönk till 75 grader
körde så ett antal gånger med samma resultat körde totalt 24 km och tomgångsstopp ändå så var tempmätaren inte kvar på 90 grader Övre slangen till övre kylaren blir varm redan vid 75 grader termostaterna ska öppna vid ca 85 grader ändå så är slangen varm
Hur fungerar era bilar tacksam för svar
Möllerbil säger att det är så med nya bilar men det kan inte vara rätt att diselbilar har problem vet jag men jag har en bensin motor
Ny säger dom att dom kan byta termostater och blir det inte bättre så får jag betala bytet
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Fre 07 nov 2014 8:22 |
|
| sunesh skrev: | Återkommer nu med att det tar lång tid att få upp kylvätsketemperaturen 0 grader ute
Körde 12 km temperaturen var uppe i 90 grader stannade med tom gång temperaturen sjönk till 75 grader
fick sedan köra ca 1-2 km innan det var 90 igen stannade med tomgång igen sjönk till 75 grader
körde så ett antal gånger med samma resultat körde totalt 24 km och tomgångsstopp ändå så var tempmätaren inte kvar på 90 grader Övre slangen till övre kylaren blir varm redan vid 75 grader termostaterna ska öppna vid ca 85 grader ändå så är slangen varm
Möllerbil säger att det är så med nya bilar men det kan inte vara rätt att diselbilar har problem vet jag men jag har en bensin motor
Ny säger dom att dom kan byta termostater och blir det inte bättre så får jag betala bytet |
Tyvärr är det så med nya "lågenergimotorer", det problemet har nog alla nya bilat oavset märke.
|
|
sunesh
| Fre 07 nov 2014 9:04 |
|
| candyweiss skrev: | | Tyvärr är det så med nya "lågenergimotorer", det problemet har nog alla nya bilat oavset märke. |
Tack för svaret har en fråga när din bil har 90 grader och du stannar och låter motorn gå på tomgång sjunker din bil ner till 75 grader med
Utetemperatur runt 0 grader
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Fre 07 nov 2014 10:11 |
|
| sunesh skrev: | Tack för svaret har en fråga när din bil har 90 grader och du stannar och låter motorn gå på tomgång sjunker din bil ner till 75 grader med
Utetemperatur runt 0 grader |
Ja den gör tyvärr det
En släkting fick bytt termostat på sin Golf, men det hjälpte inte.
|
|
Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg |
| Fre 07 nov 2014 12:09 |
|
Konstigt ! Reagerade på detta också just idag ,så är det tråd på forumet om det! Då verkar det som om bilen är ok då, får samma tempfall på min som ts.
Deje
|
|
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm |
| Fre 07 nov 2014 12:49 |
|
| Deje skrev: | Konstigt ! Reagerade på detta också just idag ,så är det tråd på forumet om det! Då verkar det som om bilen är ok då, får samma tempfall på min som ts.
Deje |
Min går upp i rakt upp på mätaren efter 2 km i 50-70km/h. Går man in på mätningen i kombit ligger den kanske på 75. När jag kör i 90 lägger sig tempen på ca 90.
|
|
sunesh
| Fre 07 nov 2014 13:03 |
|
| Deje skrev: | Konstigt ! Reagerade på detta också just idag ,så är det tråd på forumet om det! Då verkar det som om bilen är ok då, får samma tempfall på min som ts.
Deje |
Hur långt får du köra med 70 km fart innan du har 90 grader om det är runt 0 grader ute och du startar med riktigt kall motor när bilen stått över natten jag får köra mellan 10 och 12 km
|
|
sunesh
| Fre 07 nov 2014 13:29 |
|
| Sodan skrev: | | Min går upp i rakt upp på mätaren efter 2 km i 50-70km/h. Går man in på mätningen i kombit ligger den kanske på 75. När jag kör i 90 lägger sig tempen på ca 90. |
Då kan du vara glad att du inte fick en måndagsbil
Jag testade en demobil i örebro den fick jag köra 10 km innan det var 90 grader stannade sedan med tomgång men temperaturen var kvar på 90 grader det var minus 2 grader ute när jag körde
Det är väl bara att köpa en gammal bil som blir varm fort och parkera golfen över vintern och ha som sommarbil
volksvagen das auto är inte nöjd har haft och har fel på bilen som jag skrvit om på andra trådar med allt från läckande bakrutespolare till tanklucksfel och hur många gånger bilen varit på verkstan har jag tappat räkningen på
[/img]
|
|
Deje
| Fre 07 nov 2014 15:10 |
|
| sunesh skrev: | | Hur långt får du köra med 70 km fart innan du har 90 grader om det är runt 0 grader ute och du startar med riktigt kall motor när bilen stått över natten jag får köra mellan 10 och 12 km |
Jag behöver kanske 5-6 km , inte mer , så det funkar bra, det va bara idag när jag satt och vänta på en bekant som jag notera att tempen gick ner till ca 75 grader , då bilen gick på tomgång. Är ju inget som har nån större betydelse , då det verkar vara normalt för dessa motorer.
Deje
|
|
timeout
Golf 6 GT TSI 160 Ort: Haparanda |
| Fre 07 nov 2014 15:10 |
|
Det är ju samma på 6:an GT. Jag bor ju uppe i norrland och nu under vinterhalvåret så måste jag ut å köra en tur på E4:an i lagom hastighet för att den ska börja röra på sig. Turen i stadstrafik till jobbet rör inte mätaren alls.
I tjejens gamla Corolla så rör mätaren på sig under motsvarande färder.
|
|
Sodan
| Fre 07 nov 2014 17:25 |
|
| sunesh skrev: | Då kan du vara glad att du inte fick en måndagsbil
Jag testade en demobil i örebro den fick jag köra 10 km innan det var 90 grader stannade sedan med tomgång men temperaturen var kvar på 90 grader det var minus 2 grader ute när jag körde
Det är väl bara att köpa en gammal bil som blir varm fort och parkera golfen över vintern och ha som sommarbil
volksvagen das auto är inte nöjd har haft och har fel på bilen som jag skrvit om på andra trådar med allt från läckande bakrutespolare till tanklucksfel och hur många gånger bilen varit på verkstan har jag tappat räkningen på
[/img] |
Hmmm provade nu med helkall bil o runt 2 grader ute. Efter 2km är nålen rakt upp men i kombit är tempen inte synlig. Tog nog 2 km till innan 50 och säkert totalt 10 km innan 85.
Men vet inte om det spelar så stor roll för mig. Värme får man ju runt 50. Har inte testat tomgång. Dieslar har ibland extravärmare pga detta. Men Suneh vad är ditt egentliga problem om den nu är sådan? Förbrukningen verkar inte så illa trots temp o värme får man ju.
|
|
sunesh
| Fre 07 nov 2014 18:17 |
|
| Sodan skrev: | Hmmm provade nu med helkall bil o runt 2 grader ute. Efter 2km är nålen rakt upp men i kombit är tempen inte synlig. Tog nog 2 km till innan 50 och säkert totalt 10 km innan 85.
Men vet inte om det spelar så stor roll för mig. Värme får man ju runt 50. Har inte testat tomgång. Dieslar har ibland extravärmare pga detta. Men Suneh vad är ditt egentliga problem om den nu är sådan? Förbrukningen verkar inte så illa trots temp o värme får man ju. |
Jag tror att det är något fel med någon termostat eftersom övre kylarslangen till översta kylaren blir varm redan när motorn har 75 grader termostat till den kylaren ska öppnas vid 87 grader och då ska inte kylarslangen kunna bli varm förrän när termostaten öppnat så det är inte konstigt att temperaturen kan sjunka om vätskan pumpas genom en kall kylare ska man åka med en kall motor så blir bensiförbrukningen högre med mer motorsltage
och det går fortare att få rutorna rena från frost om bilen har full temperatur plus att det blir varmt inne i bilen tidigare
om temperaturen kommit upp i en temperatur ska den väl inte kunna sjunka bara för att man sänker hastigheten eller står med tomgång temperatur sänkning med 15 grader tycker jag är helt fel
|
|
Deje
| Fre 07 nov 2014 18:57 |
|
| candyweiss skrev: | | Tyvärr är det så med nya "lågenergimotorer", det problemet har nog alla nya bilat oavset märke. |
Vill bara få ett förtydligande av vad du menar : är det att det tar längre tid att få upp värmen / att värmen går ner vid tomgång eller både och?
Deje
|
|
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm |
| Fre 07 nov 2014 20:11 |
|
| Deje skrev: | Vill bara få ett förtydligande av vad du menar : är det att det tar längre tid att få upp värmen / att värmen går ner vid tomgång eller både och?
Deje |
Både och, en modern snål diesel utnyttjar bränslet mer effektivt = mindre restprodukter (högre verkningsgrad), restprodukten är värme.
|
|
Deje
| Fre 07 nov 2014 20:48 |
|
| Stringfellow skrev: | | Både och, en modern snål diesel utnyttjar bränslet mer effektivt = mindre restprodukter (högre verkningsgrad), restprodukten är värme. |
Men nu har jag och Ts bensin motor , så vad gäller där?
|
|
Sodan
| Fre 07 nov 2014 20:53 |
|
| sunesh skrev: | Jag tror att det är något fel med någon termostat eftersom övre kylarslangen till översta kylaren blir varm redan när motorn har 75 grader termostat till den kylaren ska öppnas vid 87 grader och då ska inte kylarslangen kunna bli varm förrän när termostaten öppnat så det är inte konstigt att temperaturen kan sjunka om vätskan pumpas genom en kall kylare ska man åka med en kall motor så blir bensiförbrukningen högre med mer motorsltage
och det går fortare att få rutorna rena från frost om bilen har full temperatur plus att det blir varmt inne i bilen tidigare
om temperaturen kommit upp i en temperatur ska den väl inte kunna sjunka bara för att man sänker hastigheten eller står med tomgång temperatur sänkning med 15 grader tycker jag är helt fel |
Kan inte säga om min tappar värme på tomgång. Men upplever inte det så. Sen tror jag att oljan som är i motorn är anpassad för att klara något lägre oljetemp. Upplever inte någon större skillnad i förbrukning nu runt nollan jämfört med sommar. Nu drar den kanske 0,48 på samma sträcka som ger 0,45 på sommaren.... 45 km
Men har du inte nåt fel på termostaten så är restvärmen inte tillräckligt hög för att hålla motorn varm.... det är egentligen ett bevis på effektiv förbränning. Jag jobbar med motorutveckling för lastbilar och där ser vi inte några signifikanta skillnader i slitage direkt på 70 gradig olja. Men däremot är bränsleförbrukningen på en 16 liters motor några % högre. Svårt att göra speciellt mkt om omgivande tempen håller motorn kyld utan kylaren....
|
|
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa |
| Fre 07 nov 2014 21:19 |
|
| Deje skrev: | | Men nu har jag och Ts bensin motor , så vad gäller där? |
Moderna lågfriktionsmotorer = avger mindre värmeenergi.
Jag hade en 1.2tsi för några år sedan och den var hopplös på vintern, motorvärmare är nästan ett måste med den motorn.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Fre 07 nov 2014 22:26 |
|
| malte skrev: | Moderna lågfriktionsmotorer = avger mindre värmeenergi.
Jag hade en 1.2tsi för några år sedan och den var hopplös på vintern, motorvärmare är nästan ett måste med den motorn. |
Javisst är det som du skriver. Märker tydlig skillnad mellan våra två Golfar.
1.4 TSI:n 122 hk är oerhört bensinsnål men tar lång tid på sig för att bli varm. Dock så förblir den varm när den nått arbetstemperatur. Fullt acceptabelt.
2.0 TSI:n blir mycket snabbare varm men vill ju ha betydligt mer bränsle.
Man kan inte både ha kakan kvar och äta den....... Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
sunesh
| Lör 08 nov 2014 4:51 |
|
| malte skrev: | Moderna lågfriktionsmotorer = avger mindre värmeenergi.
Jag hade en 1.2tsi för några år sedan och den var hopplös på vintern, motorvärmare är nästan ett måste med den motorn. |
Hej vilken typ av motorvärmare fungerar bäst slangmonterad eller en som sitter utvändigt på motorblocket
en sak till Möllerbil använder kranvatten när dom blandar kylvätska men det står i instruktionsboken att man ska använda destilerat vatten för att inte få korrition i motorn ? hur stor är skaderisken
Har nu provkört bilen igen 1,5+ grader fick köra 20 km i 75 km fart innan 90 grader stannade med tomgång temp sjönk till 75 grader
körde vidare fick köra 1 km till det var 90 grader igen stannade bilen när jag kört 26 km lät den gå på tomgång då stannade tempmätaren på 90 grader Det måste vara termostatfel i bilen
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Lör 08 nov 2014 8:44 |
|
| Nu har jag ju en 2.0 TDI, men som jämförelse har jag iaf aldrig sett att tempen gått ner när den väl nått arbetstemp, utan att motorn stängts av helt...
|
|
Sodan
| Lör 08 nov 2014 9:41 |
|
| ekf skrev: | | Nu har jag ju en 2.0 TDI, men som jämförelse har jag iaf aldrig sett att tempen gått ner när den väl nått arbetstemp, utan att motorn stängts av helt... |
Kollar du på nålen eller i kombit digitalt då? Nålen är väldigt annorlunda än tempen. Den visar mest 90 om allt är inom normala gränser. Går mitt upp vi en viss tid efter start o ligger sen kvar där för alla temperaturer mellan 100-75 ca.
|
|
Peter_senior
| Lör 08 nov 2014 11:08 |
|
| Sodan skrev: | | Kollar du på nålen eller i kombit digitalt då? Nålen är väldigt annorlunda än tempen. Den visar mest 90 om allt är inom normala gränser. Går mitt upp vi en viss tid efter start o ligger sen kvar där för alla temperaturer mellan 100-75 ca. |
Den digitala temperaturen avser oljetemp i våra Golfar. Har inget med kylvätsketempen att göra. Jag har endast oljetemp digitalt i mina bilar. Oljetempen är högst sannolikt inte termostatreglerad på de enklare modellerna. Den varierar upp och ned på min 1.4 TSI 122 men den analoga väsketempmätaren står på c:a 90 där den ska vara när den väl är varm.
På GTI och R (2.0 TSI) tror jag att oljetempen är termostatreglerad eftersom den stannar på en ganska hög temp och förblir där. Går snabbt upp till c:a 100 c och stannar typ på 105 c. Har sett att GTI ägare som reagerat på denna ganska höga brukstemp men det är ok. Kan bli upp till 120 c vid hård påkänning (typ bankörning) i varm väderlek men går ner till bör-värdet när man lättar på belastningen.
Vi får ju mäta med samma instrument annars blir det ju inte jämförbart . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Peter_senior
| Lör 08 nov 2014 11:13 |
|
| sunesh skrev: | ........en sak till Möllerbil använder kranvatten när dom blandar kylvätska men det står i instruktionsboken att man ska använda destilerat vatten för att inte få korrition i motorn ? hur stor är skaderisken
.......... |
G13 kylvätskan är ju korrosions hämmande och ska inte behöva bytas. Tar man kranvatten är det ju syresatt men det försvinner på att antal varmkörningar så det behöver du inte oroa dig för. De har hänt att jag använt dest. vatten då jag av någon anledning behövt byta kylvätska mest för att lyxa till det lite . . Exempel på vår Audi cab som nästan inte används och således kanske får behålla syret extra länge. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Sodan
| Lör 08 nov 2014 11:40 |
|
| Peter_senior skrev: | Den digitala temperaturen avser oljetemp i våra Golfar. Har inget med kylvätsketempen att göra. Jag har endast oljetemp digitalt i mina bilar. Oljetempen är högst sannolikt inte termostatreglerad på de enklare modellerna. Den varierar upp och ned på min 1.4 TSI 122 men den analoga väsketempmätaren står på c:a 90 där den ska vara när den väl är varm.
På GTI och R (2.0 TSI) tror jag att oljetempen är termostatreglerad eftersom den stannar på en ganska hög temp och förblir där. Går snabbt upp till c:a 100 c och stannar typ på 105 c. Har sett att GTI ägare som reagerat på denna ganska höga brukstemp men det är ok. Kan bli upp till 120 c vid hård påkänning (typ bankörning) i varm väderlek men går ner till bör-värdet när man lättar på belastningen.
Vi får ju mäta med samma instrument annars blir det ju inte jämförbart . |
Jag kan hålla med dig där att det är oljetemp. My bad. Men kylvätskeinstrumentets nålposition är hårt filtrerad och förädlad från själva mätvärdet. Detta för att lugna brukaren. Äldre bilar har inte denna filtrering och logik vilket gör att man exakt ser kylvätskans temp.
Om det är nålen som rör sig på sunehs bil så är det väldigt olikt hur den beteer sig i min bil.
Suneh: hur många bilar har du ägt innan denna?
|
|
sunesh
| Lör 08 nov 2014 14:41 |
|
| Sodan skrev: | Jag kan hålla med dig där att det är oljetemp. My bad. Men kylvätskeinstrumentets nålposition är hårt filtrerad och förädlad från själva mätvärdet. Detta för att lugna brukaren. Äldre bilar har inte denna filtrering och logik vilket gör att man exakt ser kylvätskans temp.
Om det är nålen som rör sig på sunehs bil så är det väldigt olikt hur den beteer sig i min bil.
Suneh: hur många bilar har du ägt innan denna? |
Jag har inte skrivit något om oljetemperaturen överhuvudtaget jag talar bara om temperaturen som kyllvätskan har
och hur lång tid det tar att få upp den till 90 grader i dag fick jag köra 2 mil fart 75 km och när jag sedan stannade med tomgång så sjönk temperaturen till 75 grader jag tycker att den borde stannat på 90 grader jag ( jag misstänker att det är fel på någon termostat )
Jag kommer inte ihåg alla bilar som jag ägt men det är många uppskattningsvis 30 st det här är tredje bilen nya bilen som jag köpt sedan 2008
Sunesh
Senast ändrad Lör 08 nov 2014 14:52, ändrad totalt 1 gång
|
|
Sodan
| Lör 08 nov 2014 14:49 |
|
| sunesh skrev: | Jag har inte skrivit något om oljetemperaturen överhuvudtaget jag talar bara om temperaturen som kyllvätskan har
och hur lång tid det tar att få upp den till 90 grader i dag fick jag köra 2 mil fart 75 km och när jag sedan stannade med tomgång så sjönk temperaturen till 75 grader jag tycker att den borde stannat på 90 grader jag ( jag misstänker att det är fel på någon termostat )
Jag kommer inte ihåg alla bilar som jag ägt men det är många uppskattningsvis 30 st
Sunesh |
Ja då kan jag nog hålla med dig om att din termostat verkar ha knas. Min har aldrig gått nedåt med bilen igång
|
|
sunesh
| Lör 08 nov 2014 15:06 |
|
| Sodan skrev: | | Ja då kan jag nog hålla med dig om att din termostat verkar ha knas. Min har aldrig gått nedåt med bilen igång |
Får jag be dig att du kör upp din bil till 75 grader och öppnar motorhuven och känner på den övre kylarslangen till övre kylaren på motorn om den är varm det är den på min bil om termostaten är stängd så ska den väl vara kall
Det skulle hjälpa mig mycket att få reda på
Sunesh
|
|
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa |
| Sön 09 nov 2014 18:47 |
|
| sunesh skrev: | Jag har inte skrivit något om oljetemperaturen överhuvudtaget jag talar bara om temperaturen som kyllvätskan har
Jag kommer inte ihåg alla bilar som jag ägt men det är många uppskattningsvis 30 st det här är tredje bilen nya bilen som jag köpt sedan 2008
Sunesh |
Ja det där låter kanske lite väl.. Men min var också riktigt seg att få upp värmen vid temp runt 0c och lägre.
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Sön 09 nov 2014 20:59 |
|
| Sodan skrev: | | Kollar du på nålen eller i kombit digitalt då? Nålen är väldigt annorlunda än tempen. Den visar mest 90 om allt är inom normala gränser. Går mitt upp vi en viss tid efter start o ligger sen kvar där för alla temperaturer mellan 100-75 ca. |
Jag kollar på nålen, men nog ser jag att den visar värden som avviker från 90, dock är det ju efter attmotorn varit avstängd en längre eller kortare tid..
|
|
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara |
| Ons 10 dec 2014 12:13 |
|
Det står ju i produktbeskrivningen att det är elektrisk tillsatsvärme, då är det troligen den som inte fungerar .
Eller om du har dieselvärmare på din bil så står den troligen inte på automatisk extravärme(i infotainmentsystemet)
Jonas
| sunesh skrev: | Återkommer nu med att det tar lång tid att få upp kylvätsketemperaturen 0 grader ute
Ny säger dom att dom kan byta termostater och blir det inte bättre så får jag betala bytet | Det är aldrig för sent att ge upp !!
|
|