Amaro11
Golf 5 1.6-04 Ort: Eskilstuna |
| Sön 10 nov 2013 1:30 |
|
Tja.
Blev blåst på bilen jag köpt i somras, -04 golf 1.6 fsi.
Avgaslampan lyser konstant, felsökning vid flera tillfällen har visat ett och samma fel , nox sensor, tydligen lambdasonden efter/bakom katalysatorn. Vet att detta ska vara ett vanligt förekommande fel på just denna modell
hur påverkar felet bilen? Min lilla kunskap är iallafall att det blir fel bränsle/luft blandning -tappad motoreffekt -drar mer soppa, stämmer detta? Nått mer?
Har även besiktning om 2mån kommer bilen då visa fel avgasvärden (tänkte släcka lampan före bes) om de ens kmr funka
Jag skulle däremot helst vilja åtgärda skiten utan att behöva köpa en ny nox sensor för 6200kr..
På bildatabasen och laga.se får jag endast fram själva bakre sensorn (kabel med sensor på) är det bara att köpa en sån och byta ut eller är det själva "styrenheten" sensorn är ansluten till med kabeln ??
Skulle verkligen uppskatta utförlig info samt vägledning till att lösa problemet
Tack på förhand
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Sön 10 nov 2013 20:46 |
|
| Vad säger felkoden? Oftast är det själva nox-givaren med styrdon som är paj men det kan lika gärna vara kabelbrott eller nåt helt annat fel.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|