Forum - Golf 4 (98-04) - Felkod motorlampa "Linear O2 Sensor"

Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Tis 14 jan 2014 9:52 Svara med citat
Hej,

För två dagar sedan efter vi varit och handlat började motorlampan att lysa, vi har cirka 2mil tur och retur, dock bor min far halvvägs så vi svängde in till honom och ställde ner golfen pga detta, senare igår fick jag hjälp att läsa felkoder, jag märkte att bilen gick som den skulle och det lät inget konstigt..

felkoderna är dessa:

---------------------------------------------------------------------- ----------------
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Control Module Part Number: 036 906 034 DR
Component and/or Version: MARELLI 4MV G 4566
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 01266

1 Fault Found:

17588 - Linear O2 Sensor; Pump Current
P1180 - 35-10 - Short to Plus - Intermittent

Readiness Status: 0000 0000
Exhaust Gas Recirculation: Passed
Oxygen Sensor Heating: Passed
Oxygen Sensor(s): Passed
Air Conditioning: Passed
Seconday Air Injection: Passed
Evaporative Emissions: Passed
Catalyst Heating: Passed
Catalytic Converter(s): Passed

---------------------------------------------------------------------- ----------------

Och googlar man verkar detta vara den FRÄMRE lambdasonden som givit felvärden, men en annan sak som jag stött på under googlingen är att det kan vara batteriet som ställer till det, för i ögonblicket när motorlampan tändes var vi 500m ifrån parkeringen, genom kall bil, sätesvärme & bakrytevärme på, och som min kompis med VCDS sa, så kan det ha hänt att ett dåligt batteri vid en växling sjunkit i volt såppas att den ballat ur och gett felkod..

Jag mätte batteriet:

12,3V avstängd
9,8V vid start
14,4 tomgång

Bilen:
Golf 4 1.6 16v 2003

Så frågan är om det ändå kan vara batteriet som ställer till det?

Vad tror ni utifrån info och felkoder?

Tack på förhand!
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tis 14 jan 2014 13:16 Svara med citat
Skulle i alla fall så långt säga att dessa uppmätta värden gällande batteriet är helt okey kanske något lågt för starten. Men skulle med det inte direkt tro det hände av eventuellt saknad av spänning.

Prövade med att söka runt på denna felkod 17588/P1180 utan med större framgång i detta fall. Men det är teoretiskt möjligt att det kan som i fallet varit på det sättet det fenomenet kom av.

Så testa åter igen efter raderingen av felkoden och se om det återkommer och under liknande förhållande.
Jontelito
Tis 14 jan 2014 15:45 Svara med citat
etanol skrev:
Skulle i alla fall så långt säga att dessa uppmätta värden gällande batteriet är helt okey kanske något lågt för starten. Men skulle med det inte direkt tro det hände av eventuellt saknad av spänning.

Prövade med att söka runt på denna felkod 17588/P1180 utan med större framgång i detta fall. Men det är teoretiskt möjligt att det kan som i fallet varit på det sättet det fenomenet kom av.

Så testa åter igen efter raderingen av felkoden och se om det återkommer och under liknande förhållande.

Nej man får lite halvdana svar när man googlar, men bilen står just nu och laddas så får vi se om det löser problemet.. lite lustigt, för inte mer än ett år sedan fick jag liknande fel med min gamla Audi A4 2006a som ballade ur totalt pga dåligt batteri, laddade batteriet och felet dök inte upp igen..
etanol
Tis 14 jan 2014 15:56 Svara med citat
Jo jag har med googlat fram dessa fenomen och låter lite logiskt så testa att ladda upp batteriet s får vi se om fenomenet som sagt återkommer.
Jontelito
Tis 14 jan 2014 22:20 Svara med citat
Har hämtat hem bilen efter att den fått ladda batteriet i 24h,

dagens värden:

12,8V avstängd
10.4V vid start
och 14V vid laddning idag igen

Skall underhålls ladda batteriet varje vecka och se om det kommer tillbaka eller ej, gör det inte det så bör det bero på batteriet!
etanol
Ons 15 jan 2014 14:47 Svara med citat
Hel okey samtliga mätvärden. Fint testa så en tid så bör fenomenet i alla fall inte kunna bero på dålig spänning.