Forum - Golf 5 (04-08) - Strulig 1.4 tsi 140 -07

Tsi-nisse
Golf 5 1.4 TSI 140 hk Ort: Vänersborg
Sön 10 jul 2011 16:14 Svara med citat
Tjena!

Har en nyinköpt 1.4 tsi som har börjat strula en aning och tänkte få lite råd o tips här inne...

1. Lådan skrapar när man går från 3:an till 2:an men bara ibland och oavsett kall eller varm.
Känns som en sliten synkring men bilen har ju bara gått 5100 mil och är servad enligt boken.. Anxious .?Är detta vanligt på dessa bilar?

2. Vid ca 3500 varv under acc rycker motorn till och accet avtar något, känns som att kompressorn laddar med ett visst laddtryck och sen tar turbon över med mindre laddtryck.. Eh? .? Har prövat med 98 oktan men ingen skillnad... Den går bra o snålt för övrigt.

Är det nån här som har samma problem..?

Är inte van vid struliga bilar..körde corolla-97 tidigare men kände att det var dags att byta upp sej... Wink

3. Är dessa motorer känsliga för chiptrimmning?

Tacksam för svar

Ha det gött![/gallery]
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 10 jul 2011 16:36 Svara med citat
Att den rycker till ibland liksom bara hickar till ibland kan vara överslag i dålig tändspole svårt att lokalisera vilken det är
innan den börja misstända riktig ordentlig och felkod sätts , av egen erfarenhet så har det sluta med att alla 4 behövts bytas ut i slutändan

växellåda:
prova att smörja upp länkaget till växelspaksöverförningen
dvs. dom leder man kommer åt under luftfilterburken genom att först ta isär dessa
använd gärna detta fett:
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=36315
inte enbart för amfibiebilar Laughing

förövrigt kolla även upp oljenivån i växellådan, pluggen en invändig 17mm sexkant sitter på lådans framsida
Oljan bör uppfylla APi-GL4:
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=36986
evt. byt oljan

Senast ändrad Sön 10 jul 2011 16:43, ändrad totalt 2 gånger
a128
Sön 10 jul 2011 16:40 Svara med citat
Dubbelpost Crying or Very sad
Tsi-nisse
Sön 10 jul 2011 17:56 Svara med citat
Tjena!

Ska kolla oljan o fetta in lederna...tack för hjälpen! Thumbs up

Dock tror jag inte att tändspolarna är boven i dramat, motorn går jämnt o fint. Tror det kan vara nåt skit med laddtrycksregleringen, det känns så åtminstone...Har kolllat på olika forum och har sett att detta verkar vara en problemmotor.... Pray Men jag åker in till VAG i morn och får läst av felkoden, kan inte vara bra att åka runt med detta..

Ha de´! Smile
a128
Sön 10 jul 2011 18:16 Svara med citat
Det var något liknade för mig, och jag har bytt alla tändspolarna och dessa ryckningar försvann när jag bytte ut sista spolen, detta märks mest vid acceleration

felkoder kan andra än VAG läsa ut

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Tsi-nisse
Sön 10 jul 2011 18:28 Svara med citat
Ok, ska be dom provköra ordentligt ochså....

VW och deras tändspolar....suck.. Thumbs down

Vad tar dom för att byta alla tändspolar..?
a128
Sön 10 jul 2011 18:39 Svara med citat
Tja 2000-3000:- på vag ?
har du tur så är det kanske goodwill på dessa

vill man vara ekonomisk så bär det av till biltema
4 x 319:- kinakvalitet
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=53401
säkra kort är autoexperten 4 x 394:-
teiledirekt.de 4 x 29,56 € (europeiska sandslottspengar)
http://www.teiledirekt.de/index.php/cPath/100008_100150
Tsi-nisse
Sön 10 jul 2011 18:47 Svara med citat
Jag trodde att "goodwill" och "VAG" var två vitt skilda begrepp.. Confused Ja, vi får se vad dom säger på VAG imorn..

Vet du om det finns nån AUX-ingång på stereon, jag tror den heter RCD500, har 6-växlare i fronten?
a128
Sön 10 jul 2011 18:56 Svara med citat
Nja så fall på baksidan:
http://www.bluespot.co.uk/car-audio.aspx/oem-auxin-vgx4

bygg annars om till vanlig DIN standard mer prylar att välja på
Tsi-nisse
Sön 10 jul 2011 19:01 Svara med citat
Sedärja, smidigt att kunna lyssna från "Ifånen"!

Tackar!
sidsidder
Golf 5 1,4 tsi-07 Ort: Bjuv
Sön 07 aug 2011 19:22 Svara med citat
Tjena:) fick du reda på vad som orskade motorstrulet?
Tsi-nisse
Tis 09 aug 2011 20:07 Svara med citat
Hej!
Dom bytte "ventil till laddtrycksreglering" pga av att den slutade dra vid 3500 varav, just där turbon ska ta över efter kompressorn. Kostade "bara" 2660 kr... Mad ...

Körde en vecka och nu är det samma fel igen fast nu hann inte lampan börja lysa innan jag lämnade in den igen. Men det konstiga är att detta bara uppstår när motorn har blivit genomvarm, men fram till dess går den som ett jehu... och snålt. Ligger på 0.64 med bl körning hittils, tittade på 2.0 TDI 140 ochså men varför köra diesel när man kan köra TSI. Men jag antar att dieseln är mer driftsäker...

Är du nöjd med din bil, har du eller har du haft problem med din bil?

Ha det!
Mike71
Golf 5 GT Tsi Ort: Jönköping
Fre 12 aug 2011 10:30 Svara med citat
Hur går det - har du fått någon lösning på "hackandet"?
Jag har samma problem med min GT tsi 1,4 -06. Det började för ett halvår sedan. På VAG-verkstaden förstod de problemet men hittade inget vid mätningarna.
Tsi-nisse
Sön 14 aug 2011 17:16 Svara med citat
Tjena!

Den går jämnt och misständer inte. Den bara lägger av när man varvar till 3500 varv sen forsätter den acca fast med mindre laddtryck när turbon ska ta över.

Om din bil hackar och går ojämnt så kan det nog vara tändspolarna, VAG lär sej aldrig.....dom borde bytt underleverantör för längesen..

Ha det!
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Sön 14 aug 2011 17:57 Svara med citat
Kan va en kass turbo, bytt par stycken hittils. kompressorn ger ju grundladd hela tiden sen är det mening turbon ska gå in, finns då en skada på turbo eller att ev wg kärvar så ger den aldrig fullt ladd. är den helt orkeslös så kan det ibland va kompressortillslaget, sitter ihop med vattenpumpen vill ja minnas Wink kalas kul byta dock ej detta du upplever så tro mer på turbo. vet du vilken felkod den lägger ? så du inte har kamkjedje förlängning på den, kan med reducera effekten

.....privat liv.....
Willy
Golf 5 TSI GT sport -08 Ort: Stockholm
Fre 16 sep 2011 20:19 Svara med citat
Tsi-nisse skrev:
Tjena!

Den går jämnt och misständer inte. Den bara lägger av när man varvar till 3500 varv sen forsätter den acca fast med mindre laddtryck när turbon ska ta över.

Om din bil hackar och går ojämnt så kan det nog vara tändspolarna, VAG lär sej aldrig.....dom borde bytt underleverantör för längesen..

Ha det!
Har samma problen med ett litet hack vid 3500rpm när man accelererar fullt från 1500rpm, misstänker att det är tändspolarna (VAG diagnostik vissar att allt är OK samt att motror lampan på instumenteringen lyser inte) Har helt nya NKG stift (dyra) men det lilla hacket kvastår, nästa steg är att byta tändspolar. ( Hacket känns inte när man accar fullt från 2500rpm)

Om trurbon inte laddar vid 3500 så tipsar jag att du kollar retur slangarna från wastegaten (smala), brukar spicka och läcka.Ta bort plast kåpan så att du ser tändspolarna, där ser du slangarn som stör när man skall plocka bort det fjärde tänstiftet, vi infästningen brukar de spricka. (Bara leta , lycka till)

On någon har lyckats få bort hacket vid 3500, är jag tacksam för tips
McTrebor
Golf 5 1.4 tsi Ort: Västerås
Mån 28 maj 2012 23:44 Svara med citat
Willy skrev:
Har samma problen med ett litet hack vid 3500rpm när man accelererar fullt från 1500rpm, misstänker att det är tändspolarna (VAG diagnostik vissar att allt är OK samt att motror lampan på instumenteringen lyser inte) Har helt nya NKG stift (dyra) men det lilla hacket kvastår, nästa steg är att byta tändspolar. ( Hacket känns inte när man accar fullt från 2500rpm)

Om trurbon inte laddar vid 3500 så tipsar jag att du kollar retur slangarna från wastegaten (smala), brukar spicka och läcka.Ta bort plast kåpan så att du ser tändspolarna, där ser du slangarn som stör när man skall plocka bort det fjärde tänstiftet, vi infästningen brukar de spricka. (Bara leta , lycka till)

On någon har lyckats få bort hacket vid 3500, är jag tacksam för tips

Har en VW Touran ( sorry ingen golf) men samma problem som ovan.

Haft alla problem man kan ha med dessa motorer, bytt kamkedja vid 5000 mil, vattenpump, alla tändspolar och tom en spole två gånger. Nu har man till sist efter ca 2 års strulande fått bukt med "allt" och bilen går bättre än den någonsin gjort. (haft den sedan den var 6 mån) förutom det problem med turbo vid 3-3500 varv.
Idag på verkstaden så tog de bort en luftslang och visade ngn typ av "axel" inne i turbon som var glapp och hade spel. Nu väntar jag på prisförslag från verkarn.... Suck. Fin bil, trelig motor när den är hel Sad. Återkommer med info när jag vet mer.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 29 maj 2012 1:43 Svara med citat
TSI en av VW absolut sämsta motorer genom tiderna!!!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 30 maj 2012 17:04 Svara med citat
Sam skrev:
TSI en av VW absolut sämsta motorer genom tiderna!!!

För att?

(Roligare med utvecklade svar)
a128
Ons 30 maj 2012 17:34 Svara med citat
Hur kan den då vinna "Världens bästa motor" 2 år irad ?

http://www.teknikensvarld.se/2010/06/24/10422/varldens-basta-motor-201 0-korad/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Sam
Tor 31 maj 2012 2:59 Svara med citat
a128 skrev:
Hur kan den då vinna "Världens bästa motor" 2 år irad ?

http://www.teknikensvarld.se/2010/06/24/10422/varldens-basta-motor-201 0-korad/

JOO Men e teorin ja dom går, låga utsläpp, mkt kraft bla bla.. 100/100 points.... men praktiken, nja någonting heeelt annat..

<3 BUB !!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 31 maj 2012 4:12 Svara med citat
Sam skrev:
JOO Men e teorin ja dom går, låga utsläpp, mkt kraft bla bla.. 100/100 points.... men praktiken, nja någonting heeelt annat..

Du får gärna utveckla ditt svar istället för att skriva "För att" med tanke på din insyn i det hela.
Sam
Tor 31 maj 2012 16:35 Svara med citat
MiWi skrev:
Du får gärna utveckla ditt svar istället för att skriva "För att" med tanke på din insyn i det hela.

jag syftar på otaligt många verkstad besök TSI ägare får göra, dåliga spridare, dåliga toppar, dåliga spolar, turbo, kompressor som ger upp etc etc.. fråga vilken taxi chaufför i stan som kör en passat, alla har bytt motor 1 till 2 gånger på mindre än 20 000 mil.

<3 BUB !!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 31 maj 2012 19:17 Svara med citat
Sam skrev:
jag syftar på otaligt många verkstad besök TSI ägare får göra, dåliga spridare, dåliga toppar, dåliga spolar, turbo, kompressor som ger upp etc etc.. fråga vilken taxi chaufför i stan som kör en passat, alla har bytt motor 1 till 2 gånger på mindre än 20 000 mil.

Är det vanligt att taxi kör Passat 1.4tsi?
MaetZ
Golf 5 TSI -07 Ort: Arboga
Lör 02 jun 2012 12:10 Svara med citat
Tsi-nisse skrev:
Tjena!

Ha det!

Fick du någon lösning på problemet?
Jag har en TSI -07 som går ojämt på tomgång när den är kall, och vid en felsökning så var det fel på en magnetventil till turbon (misstänker att det är samma ventil dom böt på din också).
Det visade sig inte lösa problemet, och nu sist jag var in med den så ser man att cylinder 3 misständer, men efter att ha bytt tändspole och tändstift så kvarstår problemet.

Någon som har en susning om vad som kan vara fel? börjar bli riktigt less på bilen
Sam
Lör 02 jun 2012 13:45 Svara med citat
MaetZ skrev:
Fick du någon lösning på problemet?
Jag har en TSI -07 som går ojämt på tomgång när den är kall, och vid en felsökning så var det fel på en magnetventil till turbon (misstänker att det är samma ventil dom böt på din också).
Det visade sig inte lösa problemet, och nu sist jag var in med den så ser man att cylinder 3 misständer, men efter att ha bytt tändspole och tändstift så kvarstår problemet.

Någon som har en susning om vad som kan vara fel? börjar bli riktigt less på bilen

Ta ett komp test säger jag bara....

återkom gärna med resultat också!!

<3 BUB !!

Senast ändrad Lör 02 jun 2012 13:49, ändrad totalt 1 gång
Sam
Lör 02 jun 2012 13:46 Svara med citat
candyweiss skrev:
Är det vanligt att taxi kör Passat 1.4tsi?

Gas/bensin ja

<3 BUB !!
SAF
Golf 5 TSI 140 Ort: Gävle
Lör 02 jun 2012 15:01 Svara med citat
a128 skrev:
Tja 2000-3000:- på vag ?
har du tur så är det kanske goodwill på dessa

vill man vara ekonomisk så bär det av till biltema
4 x 319:- kinakvalitet
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=53401
säkra kort är autoexperten 4 x 394:-
teiledirekt.de 4 x 29,56 € (europeiska sandslottspengar)
http://www.teiledirekt.de/index.php/cPath/100008_100150

Apropå gw så verkar det ju vara nåt som man mer lr mindre måste gnata till sig.
Min kamkedja behövde bytas (känt problem) och det skulle gå på 16-17 papp som jag till en början var tvungen att pynta. Men jag kände till artikeln i Vi Bilägare ang. TSI-problemen med uttänjda kamkedjor och hänvisade till vad deras info.chef hade sagt. och vips så kostade det mig ingenting. Men hade jag inte känt till detta så....?
Tömpa
Golf 5 GTi Ort: Utomlands
Lör 02 jun 2012 16:15 Svara med citat
Med artikeln i ViBilägare så visste inte ens verkstäderna om denna innan det kom ut i tidningen.Så det vart ett par "rättelser" från kunderna.Men vad jag vet så är det ingen som inte fått igenom detta efter artikeln om bilen är servad som den ska.

Goodwill är precis som det låter.Är man en trogen kund som lämnar in sin bil på service varje gång så kan man få hjälp med att få ordning på bilen om något sådant skulle hända.Tycker det är självklart.Varför ge bort något för 16-17k som du säger när du ändå inte låtit dom sköta om din bil.
SAF
Golf 5 TSI 140 Ort: Gävle
Lör 02 jun 2012 16:26 Svara med citat
Tömpa skrev:
Med artikeln i ViBilägare så visste inte ens verkstäderna om denna innan det kom ut i tidningen.Så det vart ett par "rättelser" från kunderna.Men vad jag vet så är det ingen som inte fått igenom detta efter artikeln om bilen är servad som den ska.

Goodwill är precis som det låter.Är man en trogen kund som lämnar in sin bil på service varje gång så kan man få hjälp med att få ordning på bilen om något sådant skulle hända.Tycker det är självklart.Varför ge bort något för 16-17k som du säger när du ändå inte låtit dom sköta om din bil.

Jag följer serviceavtalet och låter Bilmetro serva bilen (dyrt) Men det är det värt tycker jag för att kunna åtnjuta den sk. mobilitetsgarantin. Men likförbannat fick JAG upplysa dem om sånt som egentligen skall vara gw.
Sida 1, 2  >