Forum - Golf 6 (09-13) - TDI 105 -12 går i hög tomgång ibland

Batta
Golf 6 TDI 105 Ort: Stockholm
Tis 19 nov 2013 1:27 Svara med citat
Köpte en Golf 2012 TDI 105 med DSG 7 låda i somras. Har rullat ca 500 mil med den sen köp och har upplevt hög tomgång vid ca 4-5 tillfällen. Varvräknaren står stabilt vid 1000 rpm ett tag. Värt att anmärka är att bilen då går väldigt ryckigt och att det pyser från motorutrymmet när man gasar och släpper den lika fort. Efter att ha kört en stund så släpper det och den går som vanligt igen. Snackade med verkstad om detta och fick till svar att det är så proceduren går till när bilen per automatik rengör diesel partikelfiltret. Fler golfare som upplevt samma "problem"? Rolling Eyes
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Tis 19 nov 2013 17:38 Svara med citat
Ett utav "symptomen" på en regenerering (aktiv rengöring av partikelfilret) är förhöjd tomgång.

De gånger jag ertappat bilen med att göra en sådan ligger tomgången på ca. 1000 RPM.

Att den går ryckigt och att det pyser från motorrummet känner jag inte riktigt till dock.
Men har läst att eftersom insprutarna gör en extra insprutning så förlorar motorn effektivitet och kompenserar detta med att öka turbotrycket. Kanske det du upplever isf?

En aktiv rengörning tar normalt 10 minuter, det sker vare sig filtret behöver det eller ej och då går datorn på antalet mil körda sedan den förra rengöringen. Oftast sker det med 1000-1200 km mellan gångerna, eller tidigare om det behövs pga. körstilen.
Batta
Tis 19 nov 2013 18:09 Svara med citat
Tackar för ditt svar! Läste mig vidare för att undersöka saken och såg att om bilen går ryckigt och pyser från motorutrymmet kan vara tecken på att EGR kylaren det kan vara fel på.

Är du säker på att du inte håller i bromsen tillräckligt hårt vid tomgång och därför tomgången rest sig till 1000 rpm?
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Tis 19 nov 2013 18:15 Svara med citat
Batta skrev:
Tackar för ditt svar! Läste mig vidare för att undersöka saken och såg att om bilen går ryckigt och pyser från motorutrymmet kan vara tecken på att EGR kylaren det kan vara fel på.

Är du säker på att du inte håller i bromsen tillräckligt hårt vid tomgång och därför tomgången rest sig till 1000 rpm?

Nej, jag är mycket noga med att stå på bromsen ordentligt. Thumbs up
Dessutom har jag märkt av regenereringen (förutom det högre varvtalet) eftersom motorns kylfläkt går på högsta effekt någon minut efter att man stängt av motorn. Partikelfiltret blir ju ganska varmt, runt 500-600 grader och behöver lite kylning om man avbryter processen.

Hör med ÅF om EGR-kylaren.. Det var en annan kille här på forumet som hade otur med sin EGR-kylare vilket ledde till motorskador.

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=39991
Batta
Tis 19 nov 2013 23:55 Svara med citat
Ska höra med en annan ÅF om det verkligen är så! Stämmer bra det du säger angående kylfläkten som går igång när man stänger av bilen trots att det kan vara minusgrader ute. Verkar trots allt vara rengöringen av partikelfiltret som sätter igång den för mig konstiga proceduren! Tack ännu en gång för din hjälp och svar Thumbs up