Forum - Golf 6 (09-13) - Rostiga bromsskivor ?

flugan87
Golf 6 TDI BMT-12 Ort: Göteborg
Sön 24 nov 2013 21:35 Svara med citat
Jag bytte till vinterdäck nyligen och noterade att upphängningen inkl. skivorna (ej själva bromsbelägen) var rostiga. Jag bifogar en bild som visar.

Min fråga, är detta normalt eller ovanligt mycket för en bild som är 1½ år gammal ?

Tack på förhand
Bild
Bild
[/img]
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Sön 24 nov 2013 21:49 Svara med citat
Där finns ju inget rostskydd eller galv., endast tunn skyddsfärg, så det börjar rosta ganska snart efter man tagit ut bilen i daglig drift. MAO normalt.

Att notera är att en del bilar får även rost med åren på skiv-delen där klossarna nöter (det som är blankt på din bild). Så kan det bli om man bromsar för lite så att skivan inte blir varm eller ”avslipad” från korrosion. Uppstår oftast på bakbromsarna.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 24 nov 2013 22:09 Svara med citat
Det är inte rost, det är "Norskt krom" Laughing

skämt å sido min 09:a hade när jag köpte den julen 2012 gått ca 2000mil och fått bra å veta på bilbesiktningen bromsar fram liten anliggningsyta på ena sidan

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 25 nov 2013 16:02 Svara med citat
Jo dessa fenomen är ingalunda ovanliga alls och med dagens stålkvalité.
Detta oavsett original eller pirat brukar ytrosten nära på direkt sitta där efter en tvätt redan.

Oftast brukar det räcka med några milskörning och för bakre skivorna, kan man endera ligga några kilometer med lätt fotbroms. Alternativt handbroms så putsas snart dessa bromsskivor av.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Mån 25 nov 2013 17:44 Svara med citat
a128 skrev:
Det är inte rost, det är "Norskt krom" Laughing

skämt å sido min 09:a hade när jag köpte den julen 2012 gått ca 2000mil och fått bra å veta på bilbesiktningen bromsar fram liten anliggningsyta på ena sidan

I ditt fall beror det väl på att före ägaren kört för lite och för snällt…..

Själv har jag inte råkat ut för rost på bromsytorna på många år. Kör man lite offensivt så minska risken betydligt. Det får man ju betala i bränsle och däcksslitage istället Laughing Men det är roligare!

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 25 nov 2013 17:48 Svara med citat
Jo det är det som är del lilla detaljen speciellt med bromsskivor bak för att dessa vid svenssonkörning sällan får gör sitt jobb...

Så visst vid mer säg "inspirerad" bilkörning minskas förstås detta fenomen och minner mig med egna nöjesbilen MX5/Miata,, som med sällan heller uppvisar sådana rostfenomen... Cool
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 25 nov 2013 17:50 Svara med citat
Dom föregående ägarna är:

1. Ägare: Ge kapital, brukare: De laval
2. Kvarndammen AB

serviceboken är ostämplad dock har minst en oljebytesservice utförts (piratoljefilter samt att oljan ej var kolsvart) snart blir det en tredje vid ca 3300mil , den andra gjordes vid 2025 mil

Dancing

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera