Forum - Golf 5 (04-08) - VW Golf 1.4 TSI -07 Faller ihop...

thename
Golf 5 1.4 TSI -07 Ort: Malmö
Sön 17 nov 2013 13:48 Svara med citat
Med detta inlägg vill jag berätta vad jag själv har varit med om och har förhoppningen att ni som varit med om liknande skriver om det så att folk blir medvetna om hur vi konsumenter blir behandlade. Ifrågasätt dessa så kallade auktoriserade verkstäder.

När vi beställde vår VW som var dyrare än motsvarigheter tänkte vi, VW - tysk kvalité. 7 år senare tänker vi aldrig köpa en VW igen. Här nedan försöker jag kort och klart förklara om händelsen.

I somras lämnade jag in bilen för reparation av stöldskada (repor), när jag hämtade ut bilen lyste motor lampan och det var en väldigt orolig gång i motorn som både lät och kändes. Det har självklart inget samband med stöldskadan men det hände just under dessa dagar då bilen stod i deras verkstad. Efter mycket diskussioner med personal och chefer tog VW in bilen och reparerade felet på "goodwill" fast att enligt dem var bilen inte servad mer än en gång på auktoriserad verkstad. När jag nu ytterligare en gång efter skulle hämta bilen fanns det oförklarliga fläckar på motorhuvudet och taket som inte gick bort. Fick ny tid och ny verkstadsbesök för att få lackskadan fixat och då upptäckte jag att bilen var darrig och ostabil vid gas pådrag.

Ännu ett verkstadsbesök blev det där man reparerade kablar (har aldrig hört att man reparerar det förut, byta kablar är det som gäller i min värld) och felet försvann inte helt och hållet. Fick ytterligare en tid där man bytte alla fyra tändstift samt tändspolar som knappt hjälpte något märkbart. De sa att när bilen var uppkopplad mot datorn visar den miss tändningar i cylinder 2 och 3. De rekommenderade att jag skulle kontakta försäkringsbolaget för att få kamaxeln utbytt och "endast" betala 5000 kr i självrisk. Jag å andra sidan hävdar att de själva har orsakat dessa skador då de har haft bilen i sina händer och pillat med ett och annat.

Bilen köptes fabriksny september 2006, alltså endast 1 ägare. Den har rullat ca. 8900 mil och blivit servad 3 ggr hittills enligt VW rekommenderade serviceintervall med Castrol long life olja. I efterhand har jag läst mycket kring detta och pratat med mekaniker som alla är överens om en sak, Long life konceptet är uselt och har lett till många motorhaverier. Smällen får oftast kunden och försäkringsbolagen dela på. Kommer fortsättningsvis att serva bilar i min ägo med intervallen 1 år / 1500 mil oavsett vilken olja jag använder. Bör tillägga att jag under garantitiden fått alla synk ringar från växellådan utbytta eftersom den skrapade när man skulle växla till 2:ans växel.

Efter alla dessa fel känns det som om bilen håller på rasa samman alldeles för tidigt och det är långt ifrån kvalitén vi var ute efter när vi köpte bilen. Jag vill poängtera att de gamla uttrycket tysk kvalité vad gäller bilar måste sluta användas för det är verkligen gammal historia nu år 2013.

VW - Das Bullshit!
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Mån 18 nov 2013 12:11 Svara med citat
Om den vart fullservad på vw hade dom väl fått byta kamaxeln gratis tycker man, inte ska den ta slut på 8900mil(?) om den inte gått exttra som rallycross bil...
thename
Golf 5 1.4 TSI -07 Ort: Malmö
Mån 18 nov 2013 12:51 Svara med citat
Nej den är använd i en småbarnsfamilj med andra ord vanlig Svensson körd.