Hej, har lite funderingar på om man skulle ta och knåpa ihop ett avgassystem då det känns tungt att punga ut flera tusen på en halvsats.
Hur kan det tänkas bli om man plockar bort bakre ljuddämparen helt och ersätter främre dämparen med en lite större ljuddämpare, visst borde bilen gå relativt tyst när man knappt gasar eller kommer det bröla likt en epa?
Skulle vara trevligt att kunna åka hemifrån på morgonen utan att väcka grannarna
Förstår att det kan vara svårt för er att säga hur det blir exakt men tänkte mer på upplägget i sin helhet?
Tex. på ferrita "non res" system så används ju bara en liten bakre dämpare och det låter ju väldigt trevligt!
Att det kommer låta en hel del när man varvar ur den är jag medveten om
Eller ska jag bara skippa ovanstående dumheter och istället ta bort främre dämparen o sätta dit ett rakt rör istället?
Tar tacksamt emot förslag och andra ideér.
Edit: Vet någon var man kan köpa tex en ferrita/supersprint bakre dämpare för just v6 4motion så säg gärna till
Utan att exakt veta mer hur den modellens avgassystem är utformat.
Men visst är det en bred större ljuddämpare på tvären längst bak och en mindre strax framför?
Normalt brukar man kunna "avvara" den främre dämparen och vanligen ändå undkomma Bilprovningens uppmärksamhet.
Monterar man sedan en lite kraftigare bakre dämpare bör det vara frid och fröjd, just med att det rör sig om en så pass stor motor med.
Har bytt ut mittendämparn till en mindre och även provat utan å blev som aldrig nöjd med ljudet jag iaf. Utan var d olidligt och med blev d inte riktigt rätt "sound". Däremot med R32 avgaset och monterat det i öppet läge så låter d kanon men då behöver man ju även en annan bakkofångare om man inte vill skära lite i plasten
Misstänker d måstes vinkla 90 grader mer eller mindre direkt efter triangeln men då kommer du nog ganska nära tvärlänkarna. Säkert fullt möjligt men bökigt!
Bjuder på en fin bild på mitt brutalt snygga system när jag hade bytt dämparn och moddat lite för att slippa att d skulle små ta i kardan
Jo till den slutdämparen som i sig bör fungera och ge acceptabel ljudnivå men behöver som sagt kompletteras med en 90 gradare och någon rörstump.
Men det mesta som detta bör man hitta hos tex Biltema...
Jo det var ett snyggt komponerat avlopps system...
Intressant, detta brode väl ge mysigt ljud även i en V5?
Du får gärna posta före/efter-bilder på hur det blir vid bakskärmen med nya dämparen.
//Patrik