Likvid
Golf 4 1.6-99 Ort: Stockholm |
| Fre 06 dec 2013 19:41 |
|
Jag har ett problem som smugit sig på, det är en Golf IV-99 med AKL motorn och symptomen är att motorn kan bara lägga av när man kör eller står i kö varvid den startar igen med ofta en baktändning och den verkar gå på choke, dvs för mycket bränsle, inte samma ork.
Om man kör på motorväg kan den ibland hacka till och varvet bara sjunker direkt varvid den återtar effekt igen och fungerar normalt.
Det är lite konstigt för motorn verkar gå i något default läge när den lagt av och man startar den igen, innan dess går den normalt.
Jag kolla felkoderna på Söndag men ville bara kolla innan om någon varit med on liknande?
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Lör 07 dec 2013 11:26 |
|
Ja lite småskumt verkar den symtomen vara annars är på tändsidan rätt vanliga fenomen vara defekt tändspole/modul till hallgivare..
Den startar bra kall som varm? Annars hade man med kunnat misstänka temperaturgivaren.
|
|
Quattro_mannen
Moderator
Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland |
| Lör 07 dec 2013 19:36 |
|
| Kolla den 4-poliga tempgivaren,vanligt fel på dessa bilar.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Lör 07 dec 2013 21:52 |
|
Just denna motormodell ignorerar denna givare efter ca 5-10 minuters gång och antar att den är varmkörd
vad händer med varvräknaren tex. dippar samtidigt som det händer? En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Likvid
| Sön 08 dec 2013 10:34 |
|
Den startar lika bra kall som varm, tändspolen är bytt, varvräknaren har dippat vid något tillfälle då jag kört på motorväg och sen gå tillbaka till normalläge igen.
Tempgivaren är bytt sen något år tillbaks.
Igår tex så la den av igen och direkt så försökte jag starta den och den börja gå som den fick för mycket soppa.
Kan det vara MAF som strular?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
etanol
| Sön 08 dec 2013 10:53 |
|
| Jo vevaxel lägesgivare är med lite av en klassiker vid sådana symtom. Så dippar som sagt varvräknaren då samtidigt är det så högst troligt denna som är på gång att lämna jordelivet...
|
|
Gorano
Golf 3 Vr6-96a cc Ort: Kävlinge |
| Sön 08 dec 2013 12:37 |
|
Såna här fel kan ju vara lite kluriga om man inte kollat felkoder. Kan vara allt mellan lös vakuumslang till trasig givare sim redan sagts. Mitt tips är att kolla felkoder först o meka sen
|
|
etanol
| Sön 08 dec 2013 13:46 |
|
Jo han skulle ju kolla eventuellt felkoder nu i dag (söndag).
Så visst det är det generella att man bör börja kolla av eventuella felkoder.
|
|
Likvid
| Sön 08 dec 2013 18:06 |
|
Har nu varit borta och kollat felkoder, vi fick upp "varvtalsgivare G28" ingen signal.
Det var som ni trodde det var så nu blir det att beställa och byta i veckan.
|
|
etanol
| Sön 08 dec 2013 18:14 |
|
Där satt den,,, då är det bara att byta denna så är det högst troligt fart på den igen.
|
|