Forum - Golf 5 (04-08) - Skrapande låda, 2ans växel

Sanwing
Golf 5 TSI Ort: Värnamo
Lör 02 nov 2013 16:04 Svara med citat
Hej

Jag har sett att problemet varit uppe i forumet tidigare.

Kan ni berätta hur ni funnit lösningar på detta?

Min låda skrapar vid både upp/ner-växling till 2an från högre varvtal.
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Lör 02 nov 2013 21:48 Svara med citat
Hade det felet. Fick ta det på motorförsäkringen. Confused

Bildyslektiker, men jag kan googla.
Sanwing
Sön 03 nov 2013 9:49 Svara med citat
Ok ja tur man har en sådan...

Helt oacceptabelt att det ska vara så på en bil som rullat 6500mil.
Sanwing
Mån 11 nov 2013 21:44 Svara med citat
Nu har bilen vart på VW.

De säger att det blir att byta hela växellådan. Tydligen synk-ringarna.

Jättekul på en -07a som rullat 6500 mil under lugna förhållanden med årlig service på VW.
Helt oacceptabelt, det här betalar jag bara inte...
thename
Golf 5 1.4 TSI -07 Ort: Malmö
Sön 17 nov 2013 13:30 Svara med citat
På min hände det 2,5 år efter att jag hade köpt bilen helt ny, de kunde inte göra mer än fixa det genom garantin. De bytte alla synkringar. En mekaniker från din bil i Malmö berättade att han själv har utfört det arbetet på ca. 300 bilar.

Kan tillägga att jag har fått byta kamkedja och en del annat ganska nyligen, bilen har rullar 8900 mil och faller ihop. Det måste vara den sämsta motorkonstruktionen någonsin utav en av de ledande bilmärkena i branschen.

VW - Das Bullshit!
sgt_nelson
Golf 5 GTI Edition 30 Ort: Stockholm
Tor 05 dec 2013 10:47 Svara med citat
thename skrev:
På min hände det 2,5 år efter att jag hade köpt bilen helt ny, de kunde inte göra mer än fixa det genom garantin. De bytte alla synkringar. En mekaniker från din bil i Malmö berättade att han själv har utfört det arbetet på ca. 300 bilar.

Kan tillägga att jag har fått byta kamkedja och en del annat ganska nyligen, bilen har rullar 8900 mil och faller ihop. Det måste vara den sämsta motorkonstruktionen någonsin utav en av de ledande bilmärkena i branschen.

VW - Das Bullshit!

Trist attityd, vad gör du på ett vw forum om bilarna är "oxskit" Smile

Att en ensam mekaniker bytt synkringar på 300 bil låter högst osannolikt. Kamkedjorna på några av vw´s modeller har haft en del problem men om du slår det mot hur många bilar som är sålda är det helt plötsligt inte så farligt längre...

mvh/ Din bil medarbetare

VW Über alles
thename
Golf 5 1.4 TSI -07 Ort: Malmö
Tor 05 dec 2013 12:06 Svara med citat
sgt_nelson skrev:
Trist attityd, vad gör du på ett vw forum om bilarna är "oxskit" Smile

Att en ensam mekaniker bytt synkringar på 300 bil låter högst osannolikt. Kamkedjorna på några av vw´s modeller har haft en del problem men om du slår det mot hur många bilar som är sålda är det helt plötsligt inte så farligt längre...

mvh/ Din bil medarbetare

Anton som mekanikern heter och jobbar i Din Bil Malmö menade att han var involverad i de ca. 300 bilarna som synkringar byttes ut på eller där man bytte hela växellådan. Notera att dessa siffror gäller endast Malmö verkstaden, hur många har då reparerats i hela landet?

Att kamkedjorna har haft stora bekymmer är välkänt samtidigt som VW försöker undvika att ta ansvar och åtgärda felen på egen bekostnad. Varför kallar ni inte in alla bilarna som är påverkade och förebygger som de flesta andra bilmärkena gör???

Det är tydligt att ni inte bryr er om kunderna särskilt mycket, ni säljer fortfarande pga. att märket är känt men en dag vänder det och då rasar era försäljningssiffror eftersom VW inte håller måttet och ju fler vi är som skriver om sanningen desto bättre. Och för mig ser det ut som att ni inte kan hantera sanningen.

Men här är den... Very Happy varsågod!
sgt_nelson
Golf 5 GTI Edition 30 Ort: Stockholm
Tor 12 dec 2013 14:41 Svara med citat
Tror du på fullaste allvar att de svenska återförsäljarna har något att säga till om när det gäller garantiärenden på bilarna. ALLT går genom tyskland, Otroligt mycket delar som dessutom ska skickas ner för kontroll efter att delen bytts ut.

som jag sa så har det varit en del problem med kedjorna men i relation till hur många bilar som sålts så är det inte illa som folk/media vill få det till att låta. det är dessutom alltid dom som har haft problem som hörs och syns mest. alla som är nöjda o glada gör ju inget väsen av sig, varför ska man det när det bara funkar lixom?

Att vw inte gör något åt problemet är inte heller någon direkt sanning då man nu börjat gå tillbaka till kamrem på vissa motorer och kamkedjor/toppar etc byts ut på garanti om bilen fortfarande omfattas av den. Vilka andra bilmärken tänker du på när det gäller att förebygga problem? om man använder gammal beprövad teknik så säger det sig själv att man inte har lika mycket "barnsjukdommar" och problem som om man ofta ligger i framkant när det gäller ny teknik osv, eller hur?

VW Über alles