Forum - Golf 6 (09-13) - Partikelfilter 1.6 tdi

Aleksandar.S
Golf 6 1.6 tdi BlueMotion Ort: Hedemora
Lör 24 aug 2013 15:21 Svara med citat
Hej! Återigen fick jag golfen bortbärgat till verkstad. Börja med att partikelfilterlampan tändes och då gjorde jag det som stod i boken ang filtret och lampan slocknade. Sen efter ca 10-15 km började bilen hacka och gå jätteryckigt och det fanns ingen kraft kvar. Ingen lampa tändes.
Min bil har gått 14.200 mil.
Läste någonstans att på golf 5 -2007 1.6 tdi skall partikelfilter bytas vid 12.000 mil. Gäller samma för golf 6 eller?

Bluemotion
calymar
Ingen VW Ort: Katrineholm
Lör 24 aug 2013 19:20 Svara med citat
* På äldre dieselbilar sker bytet av partikelfiltret efter 12 000 mil.

* På årsmodeller till och med 2010 sker den första kontrollen vid 15 000 mil. Beroende på körprofil och hur mycket sot som finns i filtret kan ett byte behövas då. Om det ser okej ut sker sedan kontroller var 3 000:e mil.

* På årsmodeller från och med 2011 sker första kontrollen vid 18 000 mil och därefter var 3 000:e mil. Kontrollerna avgör om partikelfiltret behöver bytas.

VW Golf 1,6 TDI -06: 11 300 kr

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-maste-partikelfiltret-byt as

http://www.vibilagare.se/reportage/partikelfiltret-kan-bli-en-prisbomb -34306

Smile
Aleksandar.S
Lör 24 aug 2013 19:28 Svara med citat
[quote="calymar"]* På äldre dieselbilar sker bytet av partikelfiltret efter 12 000 mil.

* På årsmodeller till och med 2010 sker den första kontrollen vid 15 000 mil. Beroende på körprofil och hur mycket sot som finns i filtret kan ett byte behövas då. Om det ser okej ut sker sedan kontroller var 3 000:e mil.

* På årsmodeller från och med 2011 sker första kontrollen vid 18 000 mil och därefter var 3 000:e mil. Kontrollerna avgör om partikelfiltret behöver bytas.

VW Golf 1,6 TDI -06: 11 300 kr

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-maste-partikelfiltret-byt as

http://www.vibilagare.se/reportage/partikelfiltret-kan-bli-en-prisbomb -34306

Men vet du/nån Vad det kostar att byta eller att rengöra eller vad det heter på verkstad på en golf från 2010 då? Är det samma som på den från 2006 eller??

Bluemotion
calymar
Ingen VW Ort: Katrineholm
Lör 24 aug 2013 19:51 Svara med citat
Jag gissar på att det kostar minst lika mycket som en vw golf 1,6 tdi -06.

Misstänker att du blir tvungen att byta filtret då det inte går att köra bilen längre, men jag kan ha fel.

Bara att ringa en auktoriserad vw verkstad och be om pris.
Aleksandar.S
Lör 24 aug 2013 19:55 Svara med citat
calymar skrev:
Jag gissar på att det kostar minst lika mycket som en vw golf 1,6 tdi -06.

Misstänker att du blir tvungen att byta filtret då det inte går att köra bilen längre, men jag kan ha fel.

Bara att ringa en auktoriserad vw verkstad och be om pris.

Ja det tror jag också, konstigt bara att lampan inte tändes igen. Bilen står utanför verkstad nu, dom ska titta på den på måndag så då får jag se om den lär bytas och vad det kostar Återkommer med pris när jag vet det

Bluemotion
Aleksandar.S
Mån 26 aug 2013 18:55 Svara med citat
Pratade med verkstad idag, det är EGR kylaren som behöver bytas! Kostnad : 12-15.000 kr

Bluemotion
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Mån 26 aug 2013 19:40 Svara med citat
Undrar om det är denna?

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=3&page=1&order=price& asc=1&query=03L131512BJ

Nu är de iofs använda. Men kan ju vara ett alternativ och sedan lämna till mekaniker.
Aleksandar.S
Mån 26 aug 2013 19:44 Svara med citat
fastson skrev:
Undrar om det är denna?

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=3&page=1&order=price& asc=1&query=03L131512BJ

Nu är de iofs använda. Men kan ju vara ett alternativ och sedan lämna till mekaniker.

Jo det är en sån där avgaskylare. Ny från vw kostar ca 4700 kr. Bilen står inne på möller bil nu, tror inte att dom tar emot nå begagnade delar av mig för reparation Confused

Bluemotion
fastson
Mån 26 aug 2013 19:46 Svara med citat
Aleksandar.S skrev:
Jo det är en sån där avgaskylare. Ny från vw kostar ca 4700 kr. Bilen står inne på möller bil nu, tror inte att dom tar emot nå begagnade delar av mig för reparation Confused

Tyvärr hittar jag ingen ny del ute i Europa. Hade varit intressant att se vad de tar för en sådan.
Ett alternativ är väl att ta din bil till en annan verkstad.

För det finns väl inga garantier kvar, eller har jag fel? Inget "kostnadsdeltagande" öht? Upp till 15k är rätt saftigt. Confused
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Mån 26 aug 2013 20:36 Svara med citat
fastson skrev:
Tyvärr hittar jag ingen ny del ute i Europa. Hade varit intressant att se vad de tar för en sådan.
Ett alternativ är väl att ta din bil till en annan verkstad.

För det finns väl inga garantier kvar, eller har jag fel? Inget "kostnadsdeltagande" öht? Upp till 15k är rätt saftigt. Confused

Är inte det en sån här?

http://www.ebay.de/itm/Kuhler-Abgasruckfuhrung-AGR-Kuhler-VW-03L131512 AT-Golf-Passat-Caddy-1-6-TDI-/151057030388?pt=DE_Autoteile&hash=item23 2bb35cf4
fastson
Mån 26 aug 2013 20:38 Svara med citat
nollåtta skrev:
Är inte det en sån här?

http://www.ebay.de/itm/Kuhler-Abgasruckfuhrung-AGR-Kuhler-VW-03L131512 AT-Golf-Passat-Caddy-1-6-TDI-/151057030388?pt=DE_Autoteile&hash=item23 2bb35cf4

Ja, ser ut så. Motorerna finns ju listade.
Ny också? 1600 exkl. frakt?
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Tis 27 aug 2013 9:03 Svara med citat
fastson skrev:
Ja, ser ut så. Motorerna finns ju listade.
Ny också? 1600 exkl. frakt?

Japp, utan frakt, skickas tyvärr bara inom Tyskland men ger ju en bild av hur dyrt det är här Sad
Aleksandar.S
Tor 05 sep 2013 17:54 Svara med citat
Har precis pratat med verkstad angående min golf. Dom bytte EGR kylarn som tydligen läckte sjukt mycket men bilen gick dåligt endå. Då öppna dom toppen på motorn och såg att motorn blev skadat. Det har lossnat bitar från EGR kylaren som sen gick in i motorn och ja förstört en del,dom har aldrig sett att en egr kylare gick sönder i småbitar förut. . Så nu är det motorbyte som gäller om mitt försäkring täcker inte detta. 👍

Bluemotion
fastson
Tor 05 sep 2013 18:09 Svara med citat
Hmm. Sjukt tråkigt Aleksandar.

Vad säger VW? Om det är så ovanligt att de inte sett en sådan skada förr kan man inte säga att delen troligtvis varit defekt från början och att VW borde vara med och betala? Sad
Aleksandar.S
Tor 05 sep 2013 18:22 Svara med citat
Ja vi får se hur det blir. Får ringa till vw och prata med dom, det har varit mycket strul med den här bilen. Hoppas att dom kan hjälpa på något sett eftersom det är tydligen ganska vanligt att egr kylarna går sönder men just detta som hände min bil har dom aldrig sett iallafall

Bluemotion
fastson
Tor 05 sep 2013 19:59 Svara med citat
Hoppas på det bästa. Smile
Aleksandar.S
Tis 10 sep 2013 18:54 Svara med citat
fastson skrev:
Hmm. Sjukt tråkigt Aleksandar.

Vad säger VW? Om det är så ovanligt att de inte sett en sådan skada förr kan man inte säga att delen troligtvis varit defekt från början och att VW borde vara med och betala? Sad

Motorbytet hamnar på 54.000 kr och då är det en begagnat motor . Brick wall . Allt börja ju med EGR kylaren och det är tydligen jättevanligt att dom där går. Men VW vill inte hjälpa till. Jag tycker att det är sjukt dåligt med tanke på hur mkt strul det har varit med bilen så kan dom åtminstone hjälpa till nu när det är en del som brukar gå sönder.

Bluemotion
fastson
Tis 10 sep 2013 19:39 Svara med citat
Ingen goodwill att snacka om alltså?
Om det är ett vanligt fel borde ju ett "kostnadsdeltatande" som det så fint heter vara aktuellt tycker man.

Men hellre en förbannad kund antar jag.

Har aldrig varit ute för något liknande så jag kan inte ge några tips. Confused
flugan87
Golf 6 TDI BMT-12 Ort: Göteborg
Lör 14 sep 2013 16:56 Svara med citat
Finns särskild medel som man kör ner i tanken och som sker "förbränningen" av sotet och därmed renar själva partikelfiltret. Någon som har provat ?
fastson
Lör 14 sep 2013 17:30 Svara med citat
flugan87 skrev:
Finns särskild medel som man kör ner i tanken och som sker "förbränningen" av sotet och därmed renar själva partikelfiltret. Någon som har provat ?

Nej inte testat. Du behöver inte köpa sånt där. Bilen renar filtret själv.
mikaelandersson
Golf 6 Bluemotion 1.6 TDI Ort: Kävlinge
Tor 05 dec 2013 9:43 Svara med citat
MMm det stämmer fastson. Den kör reningsprogram själv. Pumpar ut lite bränsle i filtret som antänds och bränner ur den. Står i instruktionsboken hur man ska köra optimalt till lampan släcks, Lampan tänds vid korta körningar på vintern, haft det ett par ggr nu. Inget på sommar.
mikaelandersson
Golf 6 Bluemotion 1.6 TDI Ort: Kävlinge
Tor 05 dec 2013 9:43 Svara med citat
MMm det stämmer fastson. Den kör reningsprogram själv. Pumpar ut lite bränsle i filtret som antänds och bränner ur den. Står i instruktionsboken hur man ska köra optimalt till lampan släcks, Lampan tänds vid korta körningar på vintern, haft det ett par ggr nu. Inget på sommar.
Bilprovaren86
Golf 6 1.6 Tdi DSG -11 Ort: Norrköping
Tor 19 dec 2013 12:56 Svara med citat
mikaelandersson skrev:

Har ni någon lampa som tänds? Idea Min bil ökar bara i varv och luktar fan när reningen påbörjas.
fastson
Tor 19 dec 2013 13:11 Svara med citat
Bilprovaren86 skrev:
Har ni någon lampa som tänds? Idea Min bil ökar bara i varv och luktar fan när reningen påbörjas.

Lampan tänds bara när filtret börjar bli fullt. Det är för att påkalla din uppmärksamhet, gör du inget riskerar filtret att sättas igen och då måste det fixas på en verkstad. Men det finns en nivå till av varning har jag för mig, och det är när DPF-lampan och grisaknorrlampan tänds samtidigt.
Vid normal regenerering tänds inga lampor utan det görs i det dolda. Razz