Forum - Golf 4 (98-04) - Äter säkringar: centrallås och fönsterhissar

A Lax
Golf 4 1,6 Ort: Botkyrka
Tis 02 aug 2011 17:27 Svara med citat
Min MK4:a äter säkringar för fönsterhissar och centralåset. Jordfel? Två olika säkringar var skall jag felsöka och hur?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 05 aug 2011 2:11 Svara med citat
Du har en kortslutning nånstans

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
A Lax
Fre 05 aug 2011 7:30 Svara med citat
Ok, troligen men var skall jag leta. Var brukar kortslutningarna ske.... i övergång mellan dörr och kaross?
IamDavej
Scirocco GT -09 Ort: Helsingborg
Fre 05 aug 2011 9:47 Svara med citat
Min bil gör samma sak.
En grej jag har upptäckt är att den bränner säkringen helt slumpmässigt när jag låser dörrarna med centrallås. Det bör finnas en orsak till varför den bränner ibland. En "händelse" som gör att den bränns är att öppna och stänga höger bakdörr och sedan låsa. Då går den!
Som sagt går den även av andra orsaker. Jag ska lämna den på service om 2 veckor så får vi se om de hittar felet sen kan jag meddela resultat!
Skorpan1965
VW Typ 1 Ort: Utomlands
Fre 05 aug 2011 10:43 Svara med citat
Troligtvis kabelbrott på plusmatningen till någon dörr där man öppnar sränger dörren som ibland ligger emot o kors-sluter och ibland hammnar så som den inte kommer åt något då du öppnar stänger dörren baklucka kan ju vara i vilken som helst. Men mest troligt är det vid någon dörröppning där kabeln går från dörren in i chassit där kabeln rör sig mycket.
A Lax
Fre 05 aug 2011 11:03 Svara med citat
Skorpan1965 skrev:
Troligtvis kabelbrott på plusmatningen till någon dörr där man öppnar sränger dörren som ibland ligger emot o kors-sluter och ibland hammnar så som den inte kommer åt något då du öppnar stänger dörren baklucka kan ju vara i vilken som helst. Men mest troligt är det vid någon dörröppning där kabeln går från dörren in i chassit där kabeln rör sig mycket.

Det låter som en trolig förklaring. Jag skall kolla och börja mäta.

Vad kan vara orsaken till att fönsterhissarna äter säkringar...? ...samma sak?
Skorpan1965
VW Typ 1 Ort: Utomlands
Fre 05 aug 2011 11:21 Svara med citat
Skulle tro det, dom går ju i samma kabelstamm ut i dörrarna, så jag skulle tro att det är vid dörrarna du har kabelbrottet för du har ju ingen fönsterhiss i skuffen ju , Så kolla kabelstammarna ut i dörrarna.
IamDavej
Scirocco GT -09 Ort: Helsingborg
Tor 25 aug 2011 11:18 Svara med citat
Som sagt: Min bil åt också säkring 14 till både frukost, middag och lunch.
Problemet var en blottat kabel kring bakluckans gångjärn så att kabeln stötte emot nån metall vid slumpmässiga tillfällen och då blev det inte så bra i elektronikkretsarna.
Detta fixades med att tejpa kabeln och det har fungerat felfritt sen dess Regular Smiley

Problemet behöver alltså inte nödvändigtvis vara i dörrarna (som ni pratar om) utan kan som sagt ligga i bakluckans övergång trotts att bakluckan inte har några fönsterhissar.
Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Sön 02 feb 2014 18:42 Svara med citat
Lånar tråden, har fått samma problem efter jag igår smorde div lister och gångjärn (konstig nog) så går säkring nr 14 varjegång bagageluckan är stängd, har jag luckan i öppet läge och låser så händer inget, så någonstans vid bagageluckan sitter felet, men vart ska jag börja leta? jag klämnde och ruckade på genomföringarna från kaross->lucka, men inget fel uppstod.. skall riva inredningen på tisdag och se om jag hittar något uppenbart, men ge gärna tips på vart jag ska börja kika Smile
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 03 feb 2014 18:14 Svara med citat
Lätta även i detta fallet gummibälgen i luck övergången där mer regel än undantag med tiden ger kabelbrott, vet inte hur många bilar jag fixat kortslutet kablage i dessa skarvar.
Jontelito
Mån 03 feb 2014 18:17 Svara med citat
etanol skrev:
Lätta även i detta fallet gummibälgen i luck övergången där mer regel än undantag med tiden ger kabelbrott, vet inte hur många bilar jag fixat kortslutet kablage i dessa skarvar.

Vart brukar kabelbrottet vara? behöver jag ta loss innertaket också? eller räcker det med all inredning i bagageluckan?
etanol
Mån 03 feb 2014 18:36 Svara med citat
Brukar i regel vara i själva gummibälgen där som störst slitage uppstår vid öppning och stängning av luckan.
Så i minst 9 av 10 fall brukar man se hopsmälta kablar då man lättar på gummibälgen, sedan för att få till vettiga skarvar kan man eventuellt behöva lätta lite på innertaket baktill..
Jontelito
Mån 03 feb 2014 18:55 Svara med citat
etanol skrev:
Brukar i regel vara i själva gummibälgen där som störst slitage uppstår vid öppning och stängning av luckan.
Så i minst 9 av 10 fall brukar man se hopsmälta kablar då man lättar på gummibälgen, sedan för att få till vettiga skarvar kan man eventuellt behöva lätta lite på innertaket baktill..

Får kika på detta, provade när luckan var öppen att klämma och rucka på gummibälgen utan att få fram något fel.. men det kanske jag skrev i mitt första inlägg Smile
etanol
Tis 04 feb 2014 7:01 Svara med citat
Jo du nämnde det men det är inte alla gånger man med handen kan framkalla kortslutning utan det kanske kräver luckans rörelse.
Men som sagt lätta först gummidamasken för närmare koll av kablaget innan felsökningen går vidare.
Jontelito
Tis 04 feb 2014 15:52 Svara med citat
Då var mitt problem löst!

Bild
Vänstersida, tejpade utan framgång..

Bild
Tog ner högersida, se där ja! tejpade de också, och felet är som bortblåst! får göra en bättre lagning ifall det kommer tillbaka Thumbs up

Tack för hjälpen!
etanol
Tis 04 feb 2014 16:10 Svara med citat
Jo detta är en allt för vanlig syn på ett ställe som utsätter kablaget för stor nötning som brukar kunna hålla ett tag om man löder på skadan samt isolerar dessa.
För mer hållbar lösning är annars att förlänga kablarna så man kan lägga skarvarna i mer skyddad miljö i bakluckan och taket.

Men kul att du även i fallet hittade problemet och med din tillfälliga lösning... Thumbs up