| |
Twincharger07
Golf 5 1.4 TSI 140 Ort: Vänersborg |
| Sön 17 apr 2016 16:47 |
|
Hej!
Ni som beställt och/eller kör en Golf GT, kollade ni på andra bilar vad gäller pris och utrustning och vad var det som gjorde att ni ändå valde golfen?
Har jämfört min ev. nybeställning av en GT och sett vad man får för pengarna hos andra märken.
Det som slog mej mest var att man får en fullmatad Mazda 3 2.0 165hk Optimum med säkerhetspaketet för samma pengar som grundpriset för en GT..??!!
Och utrustar man Golfen till samma nivå som Mazdan skiljer det 40 000 om jag räknat rätt, och detta var efter rabatten man brukar få hos VW vilket i detta fall för mej blev 14000.
Mazdan har ju inte den "premiumkänslan" som Golfen och visst väsnas Mazdan lite mer men är Golfen verkligen 40 000 kr bättre??
Vad tycker ni?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 17 apr 2016 20:12 |
|
| Fel
|
|
bsc
Golf 6 1.6 TDi BMT VAR -12 Ort: Hässleholm |
| Mån 23 maj 2016 11:23 |
|
| Jag håller fullständigt med om att VW tar alldeles för mycket betalt för extra/tilläggs utrustning jämfört med väldigt många konkurrenter. Vet inte hur länge du brukar äga dina bilar, men det finns andra faktorer som bör spela in. Golfen är relativt tyst som du själv skriver, andra faktorer är rostskydd, krocksäkerhet. Här vill jag påstå att Mazda ligger i lä. Har ägt ett par Mazda bilar och här kommer rosten långt tidigare än önskvärt. Tycker personligen att nya Astra är tilltalande. Procentuell värdeminskning är väl ungefär de samma för alla märken.
|
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Mån 23 maj 2016 15:10 |
|
| bsc skrev: | | Jag håller fullständigt med om att VW tar alldeles för mycket betalt för extra/tilläggs utrustning jämfört med väldigt många konkurrenter. Vet inte hur länge du brukar äga dina bilar, men det finns andra faktorer som bör spela in. Golfen är relativt tyst som du själv skriver, andra faktorer är rostskydd, krocksäkerhet. Här vill jag påstå att Mazda ligger i lä. Har ägt ett par Mazda bilar och här kommer rosten långt tidigare än önskvärt. Tycker personligen att nya Astra är tilltalande. Procentuell värdeminskning är väl ungefär de samma för alla märken. |
Provkörde precis nya Astra, och kan inte fatta att den blev året bil?!. Är ju galet mkt mer smäck än Golfen och är inte alls så mkt billigare när man plockar på lite utrustning.
Så den går fetbort
|
|
golfers
Golf 7 GT -14 Ort: Sala |
| Tor 15 sep 2016 19:39 |
|
Jag kollade på Bmw 1-serie, Merca A-klass, men det blev Golf GT för man dels fick en bil som gått lite och med mer utrustning än de andra.
Känns riktigt robust och bra med.
Inte minst snygg inredning är det också.
|
|
wide
| Fre 16 sep 2016 8:24 |
|
| golfers skrev: | Jag kollade på Bmw 1-serie, Merca A-klass, men det blev Golf GT för man dels fick en bil som gått lite och med mer utrustning än de andra.
Känns riktigt robust och bra med.
Inte minst snygg inredning är det också. |
Klockrent!.
Samma här har försökt byta ut Golfen mot nått bättre. Provat nya 1-serien, A-klass Merca , A3 och alla andra smäck bilar i klassen!
Men fan Golfen är ju fan överlägsen konstigt nog... . Väntar på faceliften så blir det en ny Golf..
|
|
bästkusten
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Göteborg |
| Tis 20 sep 2016 22:20 |
|
Jag har provkört dom flesta bilarna i golf-klassen och visst finns det konkurrenter som är bra.
Sportigast: Ford Focus 1.0 125(rolig motor, lika stabil på vägen som golf), bmw 118i (bäst motor och växellåda)
Komfortablast: Nissan Pulsar(aningen trist att köra), Citroën C4(kass på allt annat)
Golf tsi 110 kändes bäst allround, sportigt och stabilt chassi, riktigt snabb och mycket utrustning för 174 000.
Focusen hade för ful inredning, kvalitén kändes tveksam.
Mercedes A180 var inget vidare, bullrigare och sämre på vägen jämfört med golf trots att det är svårt att få loss en för under 220 000.
Mazda 3 kändes bullrig och saknade utrymme.
Volvo V40 är kass och dyr, saknar utrymme och chassi. Fula digitala mätare också. 30 000 dyrare än en Golf men betydligt sämre.
BMW 118i kan vara prisvärd om man vill ha en riktig sportbil , 1.5 turbo 3an är underbar, har dock betydligt mindre utrymme och mer instängd känsla än övriga.
A3 är snyggare än golf, men är det värt 40 000 kr extra?
Han aldrig prova nya Astra då jag köpte min tsi 110 i höstas, den hade inte kommit ut.
Om budget är allt kan man nog få en toledo tsi 110 för 140 000 med 0 mil på mätarn, helt okej alternativ.
Har tyvärr aldrig provat en Golf GT, får göra det när jag ska byta nästa gång men jag tycker tsi 110 känns smidig och sportig så det blir över, kommer alltid först fram 😁
|
|
wide
| Ons 21 sep 2016 8:17 |
|
| bästkusten skrev: | Jag har provkört dom flesta bilarna i golf-klassen och visst finns det konkurrenter som är bra.
Sportigast: Ford Focus 1.0 125(rolig motor, lika stabil på vägen som golf), bmw 118i (bäst motor och växellåda)
Komfortablast: Nissan Pulsar(aningen trist att köra), Citroën C4(kass på allt annat)
Golf tsi 110 kändes bäst allround, sportigt och stabilt chassi, riktigt snabb och mycket utrustning för 174 000.
Focusen hade för ful inredning, kvalitén kändes tveksam.
Mercedes A180 var inget vidare, bullrigare och sämre på vägen jämfört med golf trots att det är svårt att få loss en för under 220 000.
Mazda 3 kändes bullrig och saknade utrymme.
Volvo V40 är kass och dyr, saknar utrymme och chassi. Fula digitala mätare också. 30 000 dyrare än en Golf men betydligt sämre.
BMW 118i kan vara prisvärd om man vill ha en riktig sportbil , 1.5 turbo 3an är underbar, har dock betydligt mindre utrymme och mer instängd känsla än övriga.
A3 är snyggare än golf, men är det värt 40 000 kr extra?
Han aldrig prova nya Astra då jag köpte min tsi 110 i höstas, den hade inte kommit ut.
Om budget är allt kan man nog få en toledo tsi 110 för 140 000 med 0 mil på mätarn, helt okej alternativ.
Har tyvärr aldrig provat en Golf GT, får göra det när jag ska byta nästa gång men jag tycker tsi 110 känns smidig och sportig så det blir över, kommer alltid först fram 😁 |
Bra analys till en vis del
Har kört BMw med 1,5liters 3 cyl spisen. Jäkla trevlig sång i den motorn! .Men där stog det stop. Var ju fasligt trött på låga varv. Sen vibrerade den som en gammal fiskebåt på tomgång. Jag var tvungen att filma avgasröret på tomgång, trodde det skulle ramla av
Sen håller jag klockrent med om de andra bilarna.
Astran har jag kört en del, och kan absolut inte fatta att den trånga saken kunde bli åretsbil...
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|