Golfarn
Donator 50
Golf 3 2,0 -96 Ort: Falkenberg |
| Sön 05 jan 2014 14:49 |
|
Hallå
EN golf 4 2,0 -00
Har climatronic o när jag kör på auto , så immar rutorna igen.. upplever inte att fläkten går värst hårt heller.
trycker jag in knappen för vindrutan, så efter 30-40 sec är vindrutar o främre rutor immfria.
Kollat inne i bilen o kan inte hitta nått blött. Kollat där cupe filtret sitter, o där är torrt o fint..
Ingen söt lukt eller smak..utan vanlig ren imma kondens.
Tacksam för alla svar som är relevanta.
God fortsättning på nya året. Allt är till salu, till rätt pris:)
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Sön 05 jan 2014 15:08 |
|
Känner igen fenomenet från flera liknande koncernbilar och som är vanligt förekommande. Är det med under drygt 4 plusgrader ute fungerar i regel inte systemets avfuktande luftkonditionering.
Visst är det speciellt efter en kallstart dessa fenomen inträder som då med vindruteknappen intryck så ställs dels utkommande luften mestadels till vindrutan samtidigt som eventuell värme i vindrutan aktiveras. Som då tar bort imman på nolltid.
|
|
Golfarn
Donator 50
| Sön 05 jan 2014 15:16 |
|
| etanol skrev: | Känner igen fenomenet från flera liknande koncernbilar och som är vanligt förekommande. Är det med under drygt 4 plusgrader ute fungerar i regel inte systemets avfuktande luftkonditionering.
Visst är det speciellt efter en kallstart dessa fenomen inträder som då med vindruteknappen intryck så ställs dels utkommande luften mestadels till vindrutan samtidigt som eventuell värme i vindrutan aktiveras. Som då tar bort imman på nolltid. |
Jo sant......Men när det fungerat flera år å plötsligt börjar bli så här. Vid denna tiden så har man fått köra manuellt för få bort imman, men sen köra automatiskt. Men nu är det nått som hänt. Allt är till salu, till rätt pris:)
|
|
Golfarn
Donator 50
| Sön 05 jan 2014 15:17 |
|
| etanol skrev: | Känner igen fenomenet från flera liknande koncernbilar och som är vanligt förekommande. Är det med under drygt 4 plusgrader ute fungerar i regel inte systemets avfuktande luftkonditionering.
Visst är det speciellt efter en kallstart dessa fenomen inträder som då med vindruteknappen intryck så ställs dels utkommande luften mestadels till vindrutan samtidigt som eventuell värme i vindrutan aktiveras. Som då tar bort imman på nolltid. |
Jo sant......Men när det fungerat flera år å plötsligt börjar bli så här. Vid denna tiden så har man fått köra manuellt för få bort imman, men sen köra automatiskt. Men nu är det nått som hänt. Allt är till salu, till rätt pris:)
|
|
etanol
| Sön 05 jan 2014 16:00 |
|
Ja har det nu kommit plötsligt är det något som förstås inte är som det ska. Vet bara att dessa system allmänt är lite "tröga" speciellt vid kallstarter..
Men då du startar upplever du det som det kommer tillräckligt med luft upp till vindrutan, om det är fel på någon ställmotor.
|
|
Golfarn
Donator 50
| Sön 05 jan 2014 16:30 |
|
| etanol skrev: | Ja har det nu kommit plötsligt är det något som förstås inte är som det ska. Vet bara att dessa system allmänt är lite "tröga" speciellt vid kallstarter..
Men då du startar upplever du det som det kommer tillräckligt med luft upp till vindrutan, om det är fel på någon ställmotor. |
Det är nog det. .förr när man startade bilen, så drog fläkten på...men nu typ händer inget. den känns dom den går på låga varv. Upplever nog mer att det blåser lite på rutan o lite på sidorna och lite på golvet. Allt är till salu, till rätt pris:)
|
|
etanol
| Sön 05 jan 2014 16:46 |
|
Jo det har jag med irriterat mig på och som med varit fallet i flera år vi haft bilen att med autoläget på dock i fallet som du hade innan.
Med full kareta på fläkten med svinkall luft upp mot rutan så per automatik drar vi ner på fläkthastigheten till motorn fått upp temperaturen innan vi återigen kopplar in automatiken.
Men knepigt att som din i automatikläget håller så låg hastighet om det är vajsing på någon avkännare som det ska finnas några stycken av.
Fast ingen felkod blinkas i displayen efter att tändningen slagits på?
|
|
Golfarn
Donator 50
| Sön 05 jan 2014 17:16 |
|
| etanol skrev: | Jo det har jag med irriterat mig på och som med varit fallet i flera år vi haft bilen att med autoläget på dock i fallet som du hade innan.
Med full kareta på fläkten med svinkall luft upp mot rutan så per automatik drar vi ner på fläkthastigheten till motorn fått upp temperaturen innan vi återigen kopplar in automatiken.
Men knepigt att som din i automatikläget håller så låg hastighet om det är vajsing på någon avkännare som det ska finnas några stycken av.
Fast ingen felkod blinkas i displayen efter att tändningen slagits på? |
Nej inga feökoder. Men få leta upp avkännare o ev damma av dem. Allt är till salu, till rätt pris:)
|
|
etanol
| Sön 05 jan 2014 17:48 |
|
| Vet att det i alla fall sitter att ar avkännare på vardera sidan om kontrollpanelen bakom små galler. Där man kan pröva dammsuga eller låsa rent.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Mån 06 jan 2014 10:35 |
|
| Golfarn skrev: | | Det är nog det. .förr när man startade bilen, så drog fläkten på...men nu typ händer inget. den känns dom den går på låga varv. Upplever nog mer att det blåser lite på rutan o lite på sidorna och lite på golvet. |
Kan vara motorns termostat som blivit dålig och inte stänger helt. Då tar det längre tid för kylvattentempen att få upp värme och då kommer klimastyrningen inte trycka på lika mycket fläkt för att det finns inte tillräckligt med värme att utvinna till kupen.
|
|
etanol
| Mån 06 jan 2014 11:34 |
|
Kan med vara en orsak speciellt om temperaturmätaren tar osedvanligt lång tid innan motorn kommer upp i normal temperatur. Så inom ett par mil i dessa temperaturer bör räcka för att få upp temperaturen.
Vidare kan man med känna att kylaren och dess slangar inte blir mer än ljumna under tiden motorn blir varm. Som då med fungerande termostat bör ge en nära på direkt varmare kylare strax innan motorn når normal temperatur och termostaten börjar öppna.
|
|
wild
Golf 4 1,6-03 FSI Ort: Laxå |
| Mån 06 jan 2014 20:36 |
|
Samma fel på min .
Felkod recirkultionsmotor trasig.
Ska byta den framöver sitter under kupefiltret.
Men på min går det skapligt om man kör fläkten för fulllt.
Stänger jag av lite så immar det igen på en gång.
Finns en tråd om detta tidigare.
GK
|
|
etanol
|
wild
| Tis 07 jan 2014 19:36 |
|
Men en dum fråga.
Måste detta spjäll finnas? Kan man inte bryta bort det?
Det sitter ju precis synligt under kupefiltret.
GK
|
|
etanol
| Ons 08 jan 2014 7:08 |
|
Visst detta är en funktion som funnits länge och redan till dom absolut enklaste anläggningarna.
Där enda funktion att då tillfälligt hålla ute avgaser å annat man inte vill ha in i bilen, samt då man snabbt vill kyla ner en bil en het sommardag.
Så visst ställer man bara recirkulations spjället i öppet läge så är det hela frid och fröjd.
|
|
wild
| Ons 08 jan 2014 7:51 |
|
Spjället sitter precis under kupefiltret.
Ska kolla hur det ser ut, kan vara enklare o ta bort det än o riva hela bilen innefrån.
GK
|
|
etanol
| Ons 08 jan 2014 9:01 |
|
| Jo då jag vet med precis vart det sitter, alternativet till att demontera den kan ju vara att fixera den i öppet läge helt enkelt.
|
|
wild
| Ons 08 jan 2014 9:05 |
|
| Jo det vore det bästa. Vill inte ha sönder ngt.
|
|
etanol
| Ons 08 jan 2014 15:53 |
|
Nej det behöver du göra minns inte i vilket läge detta spjället står i strömlöst och med lite tur så är det då i öppet läge.
|
|
wild
| Ons 08 jan 2014 15:56 |
|
Menar du att det flyttar på sig om jag tar bort batteri kabeln?
För nu ligger det helt plant hela tiden, det man ser under filtret.
|
|
etanol
| Ons 08 jan 2014 18:38 |
|
| Vet inte alls hur den står på denna i strömlöst läge men det visar sig ju om du gör systemet strömlöst...
|
|
wild
| Tor 09 jan 2014 8:49 |
|
Jaha nu får vi se om jag löst problemet.
Det sitter ett skydd under kupefiltret ser ut som ett spjäll.
Ja trodde nog att det var recirkulationsspjället, bröt lite på det ok det gick sönder.
Okej men då ser jag att under detta sitter spjället petar till på detta och då öppnas det.
Så nu får vi se om det stängs igen, för nu såg jag fläkten.
GK
|
|
etanol
| Tor 09 jan 2014 14:57 |
|
| Detta recirkulations spjäll har ju till uppgiften att åter styra kupéluften i stället för att ta in friskluft utifrån. Så verkar du vara på god väg till en lösning.
|
|
wild
| Tor 09 jan 2014 15:00 |
|
Eftersom spjället var stängt o ja bara tryckte till så oppnade det sig,
Ska kolla så det inte stängs igen,
GK
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Tor 09 jan 2014 21:26 |
|
Min börjar imma också nu när det är så jäkla fuktigt ute, när den står på auto, men bara om man kört en liten stund och sedan ställer den, exepelvis åker och handlar etc. tillbaka i bilen igen immar den på auto, men sätter man den på windruteläget, så blåser den snabbare bort imman och har då full sprutt.
Har hört nånting om att kupéfiltret kanske är lite fuktigt eller lite igensatt.
Har inte tänkt så mycket mer på det egentligen, eftersom den ganska snabbt blåser bort imman när jag byter till windruteläget.
Tycker inte jag upplevt detta de tidigare 3 åren jag haft bilen nu när jag tänker efter.
|
|
etanol
| Fre 10 jan 2014 13:38 |
|
Jo dessa fenomen är förmodligen densamma oavsett VW modell och känner med igen dessa symtom.
Men som sagt slår man då till "snbbavfrostningen" så går den mesta värmda luften till vindrutan och AC som i förekommende fall vindrute uppvärmningen aktiveras, under förutsättning att utetemperaturen är under dryga 4 plusgrader.
Ett mindre bra fräscht kupéluft filter gör saken med betydligt värre.
|
|