Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg |
| Sön 23 mar 2014 15:40 |
|
Tja, en Vento 2.0 den dog när jag mätte på tempgivaren och råkade trycka på knappen så den fick plus på en av sladdarna (minns ej vilken..) den har ingen gnista på tändstiften men kan mäta att det kommer ström ifårn tändspolen till fördelarlocket och har testat en annan (ny) hallgivare..
Testat annat fördelarlock utan skillnad..
Kollat säkringar men ser ingen dålig,
Ibland när nyckeln inte helt vill gå in i startläget så blir det en enda gnista sen inget mer och man får dra tillbaka nyckeln och dra emot starten igen för att den ska komma till startläget, kan det vara startkontakten?
Tips är välkommna
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Sön 23 mar 2014 15:59 |
|
Kontrollera att det finns pulserande spänning från mittenstiftet på fördelaren under startförsök som då visar att hallgivaren är ok.
Vet inte vad som tar stryk med kortsluten tempgivare, men viss oro finns att styrboxen kan fått sig en knäpp annars.
Finns vidare spänning till tändspole? Låter lite långsökt med startkontakt men visst en ny sådan kan det ju vara värt för någon hundring att testa.
|
|
Alcohol96
| Sön 23 mar 2014 16:17 |
|
Det är pulserande ström på fördelaren (tagit loss den och mätt på mitten stiftet) dock kommer det inte vidare.. Testat med annan sån som snurrar där i med utan skillnad
|
|
etanol
| Sön 23 mar 2014 16:22 |
|
Ja då bör hallgivaren anses som fungerande i alla fall. Sedan går den infon till styrboxen,,,
|
|
Alcohol96
| Mån 24 mar 2014 8:58 |
|
| Ja, ska felsöka vidare idag så tips är välkommna..
|
|
Alcohol96
| Fre 28 mar 2014 6:09 |
|
| Ingen ide?
|
|
etanol
| Fre 28 mar 2014 10:22 |
|
Hmm rätt knepigt som ovanligt fall och frågan vad mer än möjligen styrboxen som kan fått sig en dyngvinge av kortsluten tempgivare.
Ett kopplings schema skulle med underlätta i felsökningen (råkar inte ha något till dessa modell utföranden).
Frågan är vidare detta fenomenet med den krånglande startnyckeln om detta kan vara orsaken till detta fenomen, kanske skulle vara värt att byta startkontakten som inte är allt för dyr.
|
|
Alcohol96
| Fre 28 mar 2014 12:34 |
|
Ja jo får testa detta, ska testa att ge fördelarlocket ström direkt ifrån batteriet en gång under start och se vad som händer då.
Elschema har jag nog på min dator hemma som jag fixade fram åt ngn här för golf3/vento tidigare så ska nog hitta där
|
|
Alcohol96
| Tor 03 apr 2014 8:04 |
|
Styrenheter och förstärkare
A12 Tändmodul
A22 AC
A65 Motorkontrollsmodul
Sensorer
B10 Knackningssensor
B14 Hallgivare kamaxel
B22 Vattentemperaturgivar
B32 Luftmängdsmätare
B48 Lambdasond med förvärmning
Reläer
K17 Diodrelä
K18 Pump relä
Motorer, startmotorer och ställdon
M11 Bensinpump
M19 Startmotor
Säkrings-/relädosor och instrument
A24. Instrumentpanel
Motstånd, antenner och elektriska värmare
R17 Gasspjällspotentiometer
Transformatorer och tändspolar
T13 Tändspole
Elektromagnetiska ventiler och manöveranordningar
Y11 Munstycke cyl. 1
Y12 Munstycke cyl. 2
Y13 Munstycke cyl. 3
Y14 Munstycke cyl. 4
Y32 Kallstartinjektor
Y34 Kanisterventil
Y40 Tomgångsventil
Inte hittat felet, den får en gnista när man slår på tändningen sen inget mer.
kan det vara att hallgivaren ifrån min 1.8 (ny hallgivare) inte är rätt för 2.0? testade ju min för den såg exakt lika dana ut..[/gallery]
|
|
etanol
| Tor 03 apr 2014 17:13 |
|
Knepigt fenomen men den får alltså en gnista på ett tändstift typ då man slår till tändningen en gång?
Vid snabbkoll ska det vara samma hallgivare mellan dessa motorstorlekar.
|
|
Alcohol96
| Tor 03 apr 2014 21:54 |
|
| Ah väldigt konstigt, men hittat hur jag får gnista nu iaf! Kabeln som går till hallgivaren den vit/bruna som ska jordas har ingen kontakt så ger jag jord där så får den gnista, ska se om jag hittar vart den går till
|
|