Forum - Golf 4 (98-04) - Torkararmarna lever eget liv

Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Mån 21 okt 2013 12:43 Svara med citat
Fått något vajsing på torkararmarna.
De har börjat bråka.
De startar av sig själva och går ett bra tag, stannar i ca 1 sek och drar igång igen, alternativt går tills jag stänger av bilen eller spolar rutorna och låter den "spolsekvensen" gå klart.
Då stannar dom, men startar upp igen efter en stund.

Någon som haft liknande problem?

Skall tillägga att jag visserligen har regnsensor, men detta fel visar sig i "nolläget" dvs, avstängt!
Kan också nämna att torkarna startar oavsett om det är mulet eller sol, så det är inte väderbaserat.
Edge
Ons 13 nov 2013 17:21 Svara med citat
Är det verkligen ingen annan som haft liknande problem?
JMR
Golf 3 VR6 -97 Ort: Karlshamn
Ons 13 nov 2013 18:56 Svara med citat
Jag har med nåt skumt med mina på min -99
Om jag trycker ner spaken en gång så ist för att bara torka en gång så fortsätter de gå i ca 20sec och stannar vart som helst, enligt vad jag kommit fram till verkar det vara torkarmotorn som är boven... Inte provat än dock.
Edge
Ons 13 nov 2013 20:38 Svara med citat
Jag har fått höra att det kan vara torkarmotorn, men det kan också vara relät, eller spaken.

Skall göra service på min bil på måndag, hoppas kunna hitta felet då, så jag vet vad jag skall byta.
Absolut enklast hade varit om det var relät.
Men VAG vägrar låta mig testa, dom tar inte tillbaka elprodukter som varit testmonterade.
Onödigt på ett relä som kostar 635kr

Tur rainoff finns så länge!
Edge
Tor 09 jan 2014 21:31 Svara med citat
Felet hittat efter många om och men, och uteslutningar.
Innan felet hittades blev det lite onödigt dyrt bara för att utesluta felet.

Bytte relä - Ingen skillnad.
Bytte spaken - ingen skillnad.
Bytte torkarmotorn fram - ingen skillnad.

Sökte med hjälp av tjejens bror som är duktig bilmek och kan elscheman, och konstaterade att baktorkaren styrs genom samma dubbelrelä, som då matar framtorkaren med ström bakvägen när den felar.

Förmodligen ärjad kontakt/kortis som ger krypström bakifrån, för när jag bara fläcker säkringen till baktorkaren, så funkar allt som det skall fram igen, med regnsenser och allt.

Ett billigt tips till er som upplever samma fel på era Golf mk4 med regnsensor, eller rent av utan regnsensor om det är samma styrning/relä struktur.
Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Lör 11 jan 2014 0:04 Svara med citat
Tråkigt att det hände dig men bra för andra som får samma problem, så för att temporärt lösa problemet drar man säkringen till baktorkaren och då funkar allt?

Vad gjorde du för att lösa problemet helt? om du löst problemet, vart var den ärjade kontakten?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 11 jan 2014 8:44 Svara med citat
Ja detta var till och med en nyupptäckt för egen del med många år som bilmek gällande torkare, visserligen van med äldre bilar...
Men dess fenomen lär kunna bli detta med sådan typer av dubbelreläer som styr mer än en komponent.

Troligt var orsaken i fallet att det ärgat vid kontakten till den bakre torkarmotorn?

Klockren feedback annars som säkert kommer kunna hjälpa andra i eventuellt kommande liknande fall. Thumbs up
Edge
Mån 13 jan 2014 13:07 Svara med citat
Tack för feedback!
Känns ändå rätt bra att kunna hjälpa andra.
På något sätt får man väl se det som så att vi alla samlar ihop ett stort kunskapsförråd vi alla kan ha nytta till med tiden då felen dyker upp. Smile

Jag har "löst" problemet med att rycka säkringen till baktorkaren.
Skall plocka ner allt vad det lider. Har tyvärr inget eget garage, så det får vänta ett tag till.
Men eftersom bakmotorn fungerar i sig känns det som kontaktstycke/ärj eller något liknande.
Jag återkommer med eventuella bilder på kontakt när jag plockat ner.
Funderar även på att ta bort torkaren bak, då den snarare repar rutan mer än gör nytta är jag rädd.