Forum - Golf 6 (09-13) - OBD

Bilprovaren86
Golf 6 1.6 Tdi DSG -11 Ort: Norrköping
Sön 04 aug 2013 16:51 Svara med citat
Hej.

Var idag och köpte en ELM 327 mini hos kjell o kompany. Till min stora förvåning så funkar det inte på min bil.
Finns 3 led lampor som blinkar till. Grön gul och röd. Den röda lyser ständigt.

Jag skulle vara tacksam om dom med erfarenhet av fungerande adaptrar och bra appar lägger upp det här.

Jag har en 6 Tdi 1,6 dsg7.
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Sön 04 aug 2013 21:59 Svara med citat
Hur ser den ut? Det finns många piratkopior på dessa läsare. Min bror åkte själv på en sådan nit trots att kan köpte från en svensk butik.
Bilprovaren86
Sön 04 aug 2013 22:14 Svara med citat
fastson skrev:
Hur ser den ut? Det finns många piratkopior på dessa läsare. Min bror åkte själv på en sådan nit trots att kan köpte från en svensk butik.

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/obd-2/obd-2-ti ll-bluetooth-adapter-p48500

Tydligen skall det finnas 2 sorter av denna modell. En funkar med inte den andra. Förklaringen har ni här (engelska)

nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Lör 10 aug 2013 8:07 Svara med citat
Kostar tyvärr, men helt klart den bästa man kan få tag i, http://www.vag-com.se/
Bilprovaren86
Mån 27 jan 2014 15:44 Svara med citat
Nu har jag köpt teknikmagasinets OBD2 för att testa på min golf.. Har köpt appen Tourqe pro men inte testat än. Innan jag testar allt så har jag några funderingar.

Kan jag sabba något? Kan vw/försäkringsbolag se att jag har varit inne och rotat samt neka mig garantier? Har någon själv testat?
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Mån 27 jan 2014 16:12 Svara med citat
Bilprovaren86 skrev:
Nu har jag köpt teknikmagasinets OBD2 för att testa på min golf.. Har köpt appen Tourqe pro men inte testat än. Innan jag testar allt så har jag några funderingar.

Kan jag sabba något? Kan vw/försäkringsbolag se att jag har varit inne och rotat samt neka mig garantier? Har någon själv testat?

Min bror köpte en billig Bluetooth OBD2 läsare som jag fick att fungera med Torque App. Men jag har också VCDS numera.

Jag har varit inne och läst data, inte testat att koda och så, men VW har inte sagt något. Dessutom tror jag inte du kan skriva med en sådan OBD-läsare, så risken att sabba något borde vara nästintill obefintlig.
Jag skannade av bilen innan jag lämnade den på service, för att jämföra om de uppdaterade något styrdon eller liknande. Jag visste att jag hade ett fel och det var "Flamavbrott" på dieselvärmaren. Efter service kollade jag igen och då hade VW gubbarna varit inne och läst av och sedan raderat felet. Jag tror inte de bryr sig om du är inne med en OBD-läsare. Smile
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 27 jan 2014 17:03 Svara med citat
Har du testat med scantool ?
http://sourceforge.net/projects/scantool/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Bilprovaren86
Tis 28 jan 2014 21:30 Svara med citat
fastson skrev:
Min bror köpte en billig Bluetooth OBD2 läsare som jag fick att fungera med Torque App. Men jag har också VCDS numera.

Jag har varit inne och läst data, inte testat att koda och så, men VW har inte sagt något. Dessutom tror jag inte du kan skriva med en sådan OBD-läsare, så risken att sabba något borde vara nästintill obefintlig.
Jag skannade av bilen innan jag lämnade den på service, för att jämföra om de uppdaterade något styrdon eller liknande. Jag visste att jag hade ett fel och det var "Flamavbrott" på dieselvärmaren. Efter service kollade jag igen och då hade VW gubbarna varit inne och läst av och sedan raderat felet. Jag tror inte de bryr sig om du är inne med en OBD-läsare. Smile

Vart köpte han obd läsaren?
Bilprovaren86
Tis 28 jan 2014 21:37 Svara med citat
Hej a128. Jag fick med lite programvara som det står scantool på men det ser halvskumt ut..

En liten uppdatering på mina försök att få igång det hela.

Jag får inte OBD2 läsaren att funka med någon bil. Sad Jag har köpt Tourqe Pro appen samt teknikmagasinets obd2 läsare för 399. Jag kan koppla upp mig med bluetooth men där tar det stop. När jag sen öppnar appen så hittar den inte läsaren. Alla lampor lyser i början. När jag är uppkopplad så lyser bara den röda.. Snälla hjälp..... Sad