Forum - Golf 4 (98-04) - Vänster torkarblad "slarvar"

Nilzen
Golf 4 2.0 Bi-Fuel -06 Ort: Linköping
Lör 25 jan 2014 16:33 Svara med citat
Hej!

Har sedan i höstas haft problem med att vänster torkarblad inte torkar rent på returdraget på min Golf IV -06. Har provat med olika fabrikat på torkarblad men det är samma problem med alla jag provat. Har även provat med kortare torkarblad och då är problemet mindre vilket få mig att tro att det beror på att armens tryck mot rutan är för dåligt. Har smörjt leden med 5.56 men det gjorde ingen skillnad.

Någon som haft liknande problem? Tips på lösningar? Är det byte av torkararm som gäller?

Hälsn Nisse

VW Golf Variant 2.0 Bi-Fuel -06
SAAB 9-3 Aero Cab -05
SAAB 9-3 SS -03
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 25 jan 2014 17:11 Svara med citat
Hur är vinkeln på torkarbladet mot rutan? Vet liknande fall som det hjälpt att vinkla torkararmen så att bladet står 90 grader.
Misstänks för lågt tryck mot rutan kan man lämpligen montera så kallade spoilers som ökar på trycket med fartvinden.
Gangsterkeps
Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås
Mån 27 jan 2014 9:58 Svara med citat
Har haft samma problem på min bil och jag böjde till torkararmen så att det blev lite mer vinkel på bladet. Efter det sveper torkarna över rutan och torkar helt rent utan spår. Man får testa sig fram helt enkelt.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 27 jan 2014 13:12 Svara med citat
Precis densamma är egna erfarenheterna att det behövs så lite omvinkligt av torkararmen. Som man även brukar få tillgripa om torkaren hackar sig fram åt ena hållet trots blöt ruta.