Syrrans bil har förbrukat ena lambdasonden. Enligt mekonomen samt vw måste jag köpa orginalsonden hos vw för 3000... Slår vad om att sonden är från Bosch som allt annat.
Har någon här haft samma problem och vet någon om jag kan köpa den billigare här eller beställa en utomlands?
finns 2 st lambdasonder behöver nedast den främre vara ok, den bakre är en diagnostiksond för kattens funktion
jag får upp felkoden NOx givare orimlig signal/signal för liten 17443/17441 Får även upp felkod 18528 Bränsleinställning efter katalysator trimsystem för mager bank 1..
Hur vet jag exakt vilken sond det är..?
Tack för hjälpen a128 du får hojta till om du har några besiktningsfrågor..
Den nämda givaren sitter efter missen och mäter kväveoxiderna, så motorn ska kunna gå i magert läge vid lätt gaspådrag om man kör på bensin med låg halt av svavel
den nämda nox- givaren siter ihop med en styrbox som man finner på bilens undersida framför passagerarstolen
man måste ta bort plastskölden för att komma åt, skylls på 95 oktanig bensin, >98oktan bör tankas, denna motor som jag gissar är en Fsi-spis får som regel lägre drifkostnad med 98 istället för 95 oktan, keramiken spricker pga av kondens