uffe79
Golf 5 2004 1,6 FSI Ort: Stockholm |
| Tor 09 jan 2014 22:54 |
|
Hejsan!
Nu närmar sig besiktningen och visst f*n skall motorlampan tändas innan man hunnit besiktiga...
Jag har fått fram felkoderna
P1033, Givare för NOx, Signalen är för låg, Statisk
P2096, Rad1 Lambdakorrektion efter katalysator, Reglergränsen mager överskrider, Statisk
P1913, Trycksensor för bromskraftföstärkare, kosrtslutning mot gods
Kan ngn kunnig förklara lite mera djupare vad detta kan vara för fel.
I min värld är inget sönder utan ngt ger fel värden, pga vad?
Signalen är för låg, Varför? pga låga värden?
Reglergränsen mager, Varför? pga den första lambda givaren eller den bakre?
Kan det vara att den första lambdagivaren är trasig och ger mager blandning? Men då borde ju det synas bland felkoderna.
Kan det vara frågan om luftläckage i avgasröret?
eller kan det vara fel på katten? då skulle den väl snarare ge en fetare blandning och dessutom gå dåligt?
Annars går bilen lika bra som vanligt, inga konstigheter eller så. precis som den alltid varit. bara de att den j*vla lampan lyser i mina ögon och slutet av besiktningen närmar sig, vilket retar upp mig ännu mera.
var inne hos Volkswagen idag och fick läst av koderna & lär nog inte gå dit igen... kunde inte säga ett skit eller bara att vi måste ta in bilen för att titta närmare på den och sen komma med en fet offert. nej tack.
förövrigt så fungerar bromsarna perfekt också med tanke på felkod om tryckförstärkare..
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Fre 10 jan 2014 17:41 |
|
Dom två första felkoderna (P1033 & P2096) säger rätt entydligt till att den främre lambdasonden som är en reglersond inte fungerar som den ska. Som därmed sätter dessa felkoder samt motorfels lampan.
Såvida det inte finns avgasläckage innan katalysatorn. ( http://www.obd-codes.com/p0133 & http://engine-codes.com/p2096_volkswagen.html ).
Men kolla annars av med en voltmätare från sondens signalkabel ger snabbt växlande värden mellan 0-1 Volt och medelvärde runt 0,5 Volt (Lambda 1).
Dessa värden bör visas med en frisk sond och motorn på tomgång annars har den troligt lämnat jordelivet.
Lite fundersam kring trycksensor för bromskraftförstärkare men bra vore där att kolla av felkoden ännu en gång om dessa felkoder raderades innan.
För att se om och vilka som återkommer då det kan hända att en felkod sätts pga av ett annats systems fel.
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Lör 11 jan 2014 0:50 |
|
| Brukar vara att man får byta eller renovera abs-enheten.
|
|
etanol
| Lör 11 jan 2014 8:57 |
|
Jo det har jag med hört dom som haft denna felkod varit orsakad av ABS-enheten.
Men som sagt fungerar bromsarna som ABS funktionen felfritt och felkoden inte åter sätts torde det vara frid och fröjd.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Lör 11 jan 2014 12:11 |
|
Den enda främre lambdasonden är av bredbandsort och måste diagnostireras genom diagnostikuttaget , man kan använda ex. en. U581 eller ELM323/327 med scantool
en enkel felkodsläsare för vagbilar är en U281 som även denna kan köpas för en bilig peng på ebay.com
sök efter u281 resp. U581
radera annars koderna för att se om dessa blir släkta, och in med kärran igen
P1913: kolla upp en givare som sitter på slangen mellan insuget och bromservot En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
uffe79
Golf 5 2004 1,6 FSI Ort: Stockholm |
| Sön 12 jan 2014 15:27 |
|
Hej på er och tack för alla svar!!
Jg har idag varit och bytt olja+filter och kollat av vissa saker på bilen.
- Inget läckage på avgassystemet. La handen mot avgasröret och det blev ett bra tryck och inget pys ngn stans..
- Och den tar ingen tjyvluft via ngr slangar till insuget heller. Körde med startspray för att se om tomgången skulle upp..
Har en fråga kring hur man mäter på Lambdasonden. Skall jag koppla ur kontakten eller låta kontakten sitta i? Är det ngn skillnad på hur/ var jag mäter, eftersom det är 6-polig kontakt så blir det flera alternativ att mäta med voltmätare? Skall jag ställa in voltmätaren på "20" volt eller på "200m" eller "2000m"??
ABS:en tar jag vid ett senare skede. Försökte sladda runt med bilen igår och den styr upp och bromsarna jobbar som dom ska vid inbromsning i kurva när det är halt och man styr. Dom låser sig inte.. sålänge inte motorlampan eller ngn annan lampa börjar lysa får detta vara.
|
|
etanol
| Tis 14 jan 2014 13:29 |
|
Lite osäker kring dessa bredlambdasonder hur dessa mät men pröva om inget annat med sonden ansluten och från dess signalkabel ansluta multimetern. Brukar ha den inställd på "20" volt för avläsning.
Då verkar i alla fall ABS systemet fungera så långt om dessa inte låser hjulen.
|
|
Save
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Ons 22 jan 2014 12:51 |
|
| Som tidigare skrivet så går det INTE att mäta en bredbandssond med en multimeter. Det bästa alternativet är att läsa av aktiviteten från lambdorna och annan relevant data med en bra felkodsläsare till OBD2-uttaget.
|
|