Forum - Golf 4 (98-04) - Byte av Vindrutetorkarmotor

hargibi
Golf 4 1.6 Ort: Borlänge
Fre 05 mar 2010 15:03 Svara med citat
Hej,
Har en golf 4 1.6 16v -01a
och nu gick min vindrutetorkarmotor sönder.
Någon som har någon aning om det är svårt och byta ut den?
Har sökt lite på nätet och jag hittar ingen manual eller någon annan som har bytt den.

Har hittat en begagnad för runt 5-600 kronor som är i stort sett ny.

Tacksam för hjälp!
MVH Joakim
Matteeriksson44
VW Passat 1,8T -04 Ort: Kalix
Fre 05 mar 2010 19:32 Svara med citat
Du måste ta bort torkararmana och plasten som sitter nedanför vindrutan, sen är det bara ett konaktstycke och tre skruvar till mekanismen, sen är det tre skruvar till torkarmotorn dock lite knepigt med alla armar, e du säker att motorn är trasig? brukar vara mekanismen som går så tungt.
golfinorr
Golf 4 1,6-98 Ort: Luleå
Sön 07 mar 2010 19:53 Svara med citat
Det är inte så svårt. Precis som matte säger tar man bort torkararmarna och sen plasten. Är först två små plastbitar i varje sida av bilen. Sen lossa man skruvarna som håller ihop den stora plasten med kupefilter boxen. Den stora plasten som går längs hela rutan sitter fasttryckt i ett spår som är hela vägen längs rutan. Sen ser du mekanismen och motorn där under..
jonke66
Golf 4 1.6 Ort: Sundsvall
Tis 28 jan 2014 21:58 Svara med citat
Matteeriksson44 skrev:
brukar vara mekanismen som går så tungt.

Hur 'smörjer' jag upp mekanismen så den går lätt igen?
Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Ons 29 jan 2014 10:00 Svara med citat
En insticksfråga som topic skaparen kan stöta på som jag slitit som ett djur för, kan någon ge lätta och bra tips på hur man får av torkararmarna? efter 10år sitter de hyffsat hårt och man vill ju inte bända sönder mekanismen..
Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Ons 29 jan 2014 10:00 Svara med citat
Dubbelpost
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 29 jan 2014 11:32 Svara med citat
Med smörjningen om det är gällande själva torkararms länkaget med dessa plastleder fungerar vanligen vanlig 5-56/WD40.

Jo i regel brukar dessa torkararmar kunna sitta som "berget" och har man inte en mindre passande avdragare. Så brukar jag i 10 av 10 fall få loss dessa genom att lossa muttern men lossar den bara så att gängtappen ligger samma höjd som muttern.

Detta för att inte riskera skada gängan och sedan med en hammare ge några väl riktade slag mot muttern/axetappen. Så brukar i dom flesta fall torkar armen av rekylen lossna. Thumbs up
jonke66
Ons 29 jan 2014 12:33 Svara med citat
Är det dessa delar som måste smörjas upp? Själva fästena där armarna sitter ihop?
http://www.skruvat.se/Torkartransmission-P93573.aspx
etanol
Ons 29 jan 2014 12:50 Svara med citat
Dessa typer av leder ska man i regel vara lite försiktig med att gå på med allt för mycket smörja.
Som annars kan få effekten att dessa släpper men visst lite nämnd 5-56/WD40 är alltid välkommet.
jonke66
Ons 29 jan 2014 12:59 Svara med citat
Och denna sitter fast i den 3 hålen i mitten:
http://www.skruvat.se/Torkarmotor-P17228.aspx

slutresultat:

http://www.skruvat.se/Vindrutetorkarsystem-P102016.aspx

Vart är det man skall smörja med 5-56 och vart med vanlig smörjning, eller skall jag inte använda nån vanlig smörjning?
etanol
Ons 29 jan 2014 14:12 Svara med citat
Om man nu ska smörja över huvudtaget så är det alltså själva lederna annars behövs generellt inget smörjas. Själva motorn behöver normalt inte smörjas