Forum - Golf 4 (98-04) - Dör när jag svänger vänster

Mathlit0
Golf 4 GTI 1.8T -99 Ort: Helsingborg
Fre 28 feb 2014 20:21 Svara med citat
Golf 1.8T -99

Koppling nere, svänger vänster, bilen dör. Är man snabb med koppling upp så hoppar han igång igen.
Annars går den ej igång. får dra igång den.

Nyligen gjort service där stift,olja oljefilter och bränslefilter byttes.

Bytte även bränslepupmen i tanken.
Xabet
Donator 25 Golf 4 1.8t GTi -00 Ort: Karlstad
Lör 01 mar 2014 9:25 Svara med citat
Jag hade liknande problem. Motorn la av ibland vid svängar, mestadels i uppförsbackar. Jag bytte batteriet och efter det så försvann problemet.
Kanske får inte batteriet laddning eller om det är kasst och så suger styrservot musten ur den? Fast det förklarar ju inte just vid vänstersvängar. Think

Volkswagen Golf IV GTi -00

Senast ändrad Lör 01 mar 2014 12:03, ändrad totalt 1 gång
Mathlit0
Lör 01 mar 2014 10:46 Svara med citat
Bilen går runt fint när jag försöker starta. Men tänder icke.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 01 mar 2014 13:42 Svara med citat
Skulle säga en trött tändspole och hade en sådan modell för några år sedan som också den kunde lägga av vid just vänstersvängar.
Så provbytes med den tändspolen och fenomenet försvann direkt. Även då fann man ingen logik till fenomenet... Think

Men tänder den inte alls nu, så kontrollera om det finns gnista på tändstiften. Allternativt spraya startgas i motorns insug som då ersätter eventuell bränslebrist, tänder då motorn fortfarande inte till är det tändrelaterat problem.
Mathlit0
Sön 02 mar 2014 22:22 Svara med citat
Bytade alla tändspolar idag. samma skit igen. kolla om där vart någon dum kabel som låg och klämde. kunde ej hitta något. blir mer meck nästa helg.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 03 mar 2014 6:53 Svara med citat
Men den tänder och startar nu i alla fall? Då den dör känns den som den tvärklipper (tändrelaterat) eller är det mer som den dör av soppatorsk?
Kan med vara kabelbrott och har hört tändspolens styrsignal kabel kan fara illa.