Hallå! Har en Golf 4:a 1999 1.6 (AKL-motorn med manuell låda) Jag misstänker att ett motorfäste har gått sönder då det smäller till när jag kopplar för fort eller är lite "aggresiv" på gasen! Jag misstänker att det kan vara det bakre motor fästet men vet inte riktigt hur det ser ut då jag inte har möjlighet att kunna hissa upp bilen!
Jag undrar om någon vet vad det är för något fäste och hur det ser ut?
Kanske kan vara ett med "gummi metall lager"?
Finns det någon som skulle kunna skicka en länk/bild på motorfästen så vore det kanon!
Var ett tag sedan man fick förmånen att meka denna variant och grannen är inte hemma just nu med sin Golf 4:a. Annars hade jag dykt under den för närmare koll.
Men spana annars in på den länken och kika runt tills du träffar på rätt fäste där dom hade dom flesta.
Har bytt flertalet motorfästen där ofta symtomen blir att motorn känns "lös" och kan upplevas som trådskaparen att det liksom smäller till vid hastiga kopplingar osv.
Dels brukar man kunna se på en motor tomvarvas om den rör sig osedvanligt mycket till att fysiskt känna på motorfästen i fråga om glapp eller mjuka bussningar.
Är ett av motorfästena rejält slitna så känns det i hela drivlinan och liksom att motorn bokstavligt känns lite lös. Detta med oavsett vilket fäste det rör sig om.
Lättast är annars att bryta med ett spett vid varje fäste om någon rör sig för mycket.
Det känns ganska tydligt och hörs om inte annat! Drog åt det övre motorfästet brevid kamremskåpan då muttrarna gick o lossa för hand och efter det blev det lite bättre! Men såg även att motorn hade flyttat sig några mm åt vänster men ska försöka få upp den på en lyft eller nåt för vill inte åka runt med det mer än nödvändigt...
Men är med största sannolikhet det bakre som har gett sig
Ja,verkligen! Men detta är min första bil med framhjulsdrift och enligt verkstäder m.m så ska motorfästen och upphängning ar slitas mer på en framhjulsdriven bil gentemot en bakhjulsdriven men låter konstigt tycker jag
Hmm nu får man tänka till för en som uteslutande växt upp med bakhjulsdrivna fordon,,, Men visst rent tekniskt kan jag med tänka mig att det frestar på mer kraftöverföringen på en framhjulsdriven bil. Där motor som transmission är samlat på ett ställe.
Medan en bakhjulsdriven sprider momenten även till en lång kardan som bakaxel. Men rent praktiskt går det förmodigen på ett ut som jag minns byten av motorfästen osv mellan typerna.