Forum - Golf 4 (98-04) - Motorfäste???

Johan1952
Golf 4 1.6-99 Ort: Färgelanda
Fre 31 jan 2014 12:31 Svara med citat
Hallå! Har en Golf 4:a 1999 1.6 (AKL-motorn med manuell låda) Jag misstänker att ett motorfäste har gått sönder då det smäller till när jag kopplar för fort eller är lite "aggresiv" på gasen! Jag misstänker att det kan vara det bakre motor fästet men vet inte riktigt hur det ser ut då jag inte har möjlighet att kunna hissa upp bilen!

Jag undrar om någon vet vad det är för något fäste och hur det ser ut?

Kanske kan vara ett med "gummi metall lager"?

Finns det någon som skulle kunna skicka en länk/bild på motorfästen så vore det kanon! Very Happy

Tack på förhand
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 31 jan 2014 15:40 Svara med citat
Utan att veta mer exakt får jag det i alla fall till att detta är det bakre fästet: http://www.reservdelar24.se/vaico-2214752.html
Johan1952
Lör 01 feb 2014 10:31 Svara med citat
Är inte det fästet mellan framvagnsbalken och växellådan? Är inte 100 på det men är ju inte omöjligt!Smile tack förresten:)
etanol
Lör 01 feb 2014 11:03 Svara med citat
Var ett tag sedan man fick förmånen att meka denna variant och grannen är inte hemma just nu med sin Golf 4:a. Annars hade jag dykt under den för närmare koll. Smile

Men spana annars in på den länken och kika runt tills du träffar på rätt fäste där dom hade dom flesta. Thumbs up
Johan1952
Lör 01 feb 2014 11:47 Svara med citat
Ska jag göra och tack! Smile
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Lör 01 feb 2014 14:46 Svara med citat
Måste bara fråga då jag aldrig haft problem med motorfästen. Blir d som ett "glapp" i drivlinan? eller hur känns d lite mer/hörs exakt ?
etanol
Lör 01 feb 2014 15:13 Svara med citat
Har bytt flertalet motorfästen där ofta symtomen blir att motorn känns "lös" och kan upplevas som trådskaparen att det liksom smäller till vid hastiga kopplingar osv.

Dels brukar man kunna se på en motor tomvarvas om den rör sig osedvanligt mycket till att fysiskt känna på motorfästen i fråga om glapp eller mjuka bussningar.
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Sön 02 feb 2014 10:16 Svara med citat
Känns d tydligt i hela drivlinan eller är d att man verkligen känner att d är längst fram bara?
etanol
Sön 02 feb 2014 10:42 Svara med citat
Är ett av motorfästena rejält slitna så känns det i hela drivlinan och liksom att motorn bokstavligt känns lite lös. Detta med oavsett vilket fäste det rör sig om.
Lättast är annars att bryta med ett spett vid varje fäste om någon rör sig för mycket.
Johan1952
Sön 02 feb 2014 13:18 Svara med citat
Det känns ganska tydligt och hörs om inte annat! Drog åt det övre motorfästet brevid kamremskåpan då muttrarna gick o lossa för hand och efter det blev det lite bättre! Men såg även att motorn hade flyttat sig några mm åt vänster men ska försöka få upp den på en lyft eller nåt för vill inte åka runt med det mer än nödvändigt...

Men är med största sannolikhet det bakre som har gett sig
etanol
Sön 02 feb 2014 14:27 Svara med citat
Jo dessa bussningar slits med milen och kan behöva lite översyn då och då...
Johan1952
Sön 02 feb 2014 15:37 Svara med citat
Ja,verkligen! Men detta är min första bil med framhjulsdrift och enligt verkstäder m.m så ska motorfästen och upphängning ar slitas mer på en framhjulsdriven bil gentemot en bakhjulsdriven men låter konstigt tycker jag
etanol
Sön 02 feb 2014 15:54 Svara med citat
Hmm nu får man tänka till för en som uteslutande växt upp med bakhjulsdrivna fordon,,, Men visst rent tekniskt kan jag med tänka mig att det frestar på mer kraftöverföringen på en framhjulsdriven bil. Där motor som transmission är samlat på ett ställe.

Medan en bakhjulsdriven sprider momenten även till en lång kardan som bakaxel. Men rent praktiskt går det förmodigen på ett ut som jag minns byten av motorfästen osv mellan typerna.